කෝච්චියට පොඩිවී නිරපරාෙද් මැෙරන මිනිස්සු | සිළුමිණ

කෝච්චියට පොඩිවී නිරපරාෙද් මැෙරන මිනිස්සු

 

එව­කට මම උසස් පෙළ පන්තියේ ඉගෙ­නුම ලබ­මින් සිටි­යෙමි. පාසල් ශිෂ්‍ය සංග­මයේ ප්‍රකා­ශ­න­ය­කට දුම්රිය සම්බන්ධ විශේෂ තොර­තුරු සප­යා­ගැ­නීමේ අර­මු­ණින් දුම්රිය සාමා­න්‍යා­ධි­කා­රි­ව­ර­යාගේ අව­ස­රය මත මා දුම්රිය එන්ජිමේ ගමන් කළේ තවත් ශිෂ්‍ය නාය­ක­යකු සම­ඟය. උඩ­රට මැණිකේ දුම්රි‍ය ගම්පොළ දුම්රිය ස්ථානය පසු කර මඳ දුරක් එන විට දුම්රිය දෙස බලා හිනැ­හුණු වයස අවු­රුදු 3ක-4ක පමණ සිඟි­ත්ති­යක් දුම්රිය මාර්ගයේ දුම්රිය දෙසට ආවාය. දුම්රිය ළං වත්ම ඇයගේ සින­හව වැඩි විය. කට පුරා සිනාව පුර­වා­ගත් මේ සිඟි­ත්තිය බේරා­ගැ­නී­මට රියැ­දුරු මහතා නළාව හඬ­ව­මින් කඩි­න­මින් තිරිංග යොදා දුම්රිය නවතා බලන විට සිඟි­ත්ති­යක් එහි නොවීය. එදා-මෙදා තුර මා මුහුණ දුන් ඒ ශෝච­නී­යම දුම්රිය අත්දැ­කීම ගැන මා මීට පෙර ද මේ ලෙසින්ම පුව­ත්පතේ සට­හ­නක් තැබු­වෙමි. අදත් ඒ ලෙසින්ම අකැ­මැ­ත්තෙන් වුව සට­හන් කිරී­මට සිදුව ඇත්තේ පසු­ගිය 17 වැනිදා රාගම පේර­ලන්ද දුම්රිය හරස් මාර්ග­ය­කදී වසා තිබූ දුම්රිය රේල් ගේට්ටු­වක් අතු­රින් රිංගා යෑමට තැත් කළ යතු­රු­පැ­දි­යක් දුම්රියේ ගැටී තරු­ණ­යන් දෙදෙ­න­කුට දිවි අහිමි වීම හේතු­වෙනි.

පාසල් සමයේ මා දුටු ඒ අවා­ස­නා­වන්ත සිදු­වී­මට මුහුණ දුන් කටේ කිරි සුවඳ පවා නොගිය කුඩා සිඟි­ත්තිය යකඩ යකා සමඟ සෙල්ලම් කළේ ලෝකය ගැන කිසි­වක් නොදැ­නය. එහෙත් මුළු ලෝක­යේම තොර­තුරු ක්ෂණ­ය­කින් දැන­ගන්න හැකි­යාව ඇති තරුණ-තරු­ණි­යන් යකඩ යකා සමඟ පම­ණක් නොව, භයා­නක තවත් අන්ත­රා­දා­යක දෑ සම­ඟද සෙල්ලම් කරන්නේ තම දිවිය පවා පර­දු­වට තබ­මිනි. එවන් සිදු­වීම් මාලා­වක් පසු­ගිය කාලය පුරා අපට අස­න්නට දකි­න්නට ලැබු­ණත් එයින් පාඩම් ඉගෙන ගැනී­මට නොහැකි වීම විශාල සමාජ ගැට­ලු­වක්ව තිබේ.

මහා මාර්ගයේ නම් අන­තු­රක් සිදු­වී­මට බල­පාන්නා වූ හේතු රැසක් තිබිය හැකියි. එයින් පළ­මු­වැන්න වන්නේ රියැ­දු­රන්ගේ නොසැ­ල­කි­ල්ලයි. දෙවැන්න පදි­ක­යන්ගේ නොසැ­ල­කි­ල්ලයි. තෙවැන්න මාර්ගය හරහා ගමන් කරනා සතුන් නිසා අන­තුරු සිදු වීමයි. එමෙන්ම මාර්ගයේ තිබෙන්නා වූ යම් දෝෂ මෙන්ම ආලෝ­කය මඳ­කම නිසාද අන­තුරු සිදු වීමට ඉඩ තිබේ. වාහන තාක්ෂණ දෝෂ නිසාද යම් යම් අන­තුරු සිදු වන අව­ස්ථාද ඇත.

එහෙත් දුම්රිය අන­තු­රක් සිදු වන්නේ අපේම වර­දින් බවත්, එයින් විනා­ශ­යට පත් වන්නේ අපගේ ජීවි­ත­යම බව අප සිහි තබා­ගත යුතුයි. දුම්රිය මාර්ගයේ ගමන් කිරීම සුද්දා තහ­නම් කෙළේ මේ ව්‍යස­නය දන්නා නිසාය. එහෙත් අපේ පණ්ඩි­තයෝ තමන් දුම්රිය තැනූ ජෝර්ජ් ස්ටීව­න්ස­න්ටත් උග­න්වන්ට සමත් අය බව සිතා ගෙන සිටිති! ඔවුන් සිතන්නේ දුම්රියේ ගම­නත් තමන්ට අවශ්‍ය පරිසි සකස් කළ හැකි බවයි. බස් රථ­යක් හෝ වෙනත් වාහ­න­යක් ක්ෂණි­කව තිරිංග යොදා නතර කළ හැකි ලෙස දුම්රි­යත් නව­ත්වා­ගත හැකි බව මේ ඇත්තන් සිතන බවයි අපට වට­හා­ගත හැක්කේ. එසේත් නැත් නම් වෙනත් දිසා­ව­කට හෝ දුම්රිය හරවා නවත්වා ගනු ඇති බවට මන්ද­බු­ද්ධික තීර­ණ­යක මේ අය සිටි­නවා විය හැකියි!

යතු­රු­පැ­දි­ක­රු­වන් මාර්ගයේ ගමන් කරන අයුරු අප දැක තිබේ. දකුණු පසින් පළ­මුව ඉස්සර කර පසුව වමෙන් ඉස්සර කර ඉඩක් ඇති සෑම අස්ස­කින් මුල්ල­කින්ම රිංගා යෑමට ඔවුහු පුරු­දුව සිටිති. ඒ සෙල්ල­මම දුම්රි­යට දැමී­මට ගොස් අන­තුරු සිදු කර­ගන්නෝ බොහෝ වෙති.

පසු­ගි­යදා පේර­ල­න්දේදී සිදු වුණේද එවන් අන­තු­රකි. හලා­වත සිට කොළඹ කොටුව දක්වා ධාව­නය වූ දුම්රිය පැමි­ණී­මට දුම්රිය ගේට්ටුව වසා තිබි­යදී ත්‍රිරෝද රියක් ඒ තුළින් රිංගා ගියේය. එයින් තත්පර දෙක-තුන­කට පසු ඒ අයු­රින්ම යතු­රු­පැ­දි­යක්ද ඒ හරහා ගියේ දුම්රිය නළා හඬ නංව­මින් පැමි­ණෙ­ද්දීය. යතු­රු­පැ­දිය ගේට්ටුව අතු­රින් රිංගා තත්ත්පර 12කින් සමස්ත දුම්රි­යම එතැ­නින් ගමන් කර අව­සන්ය. ඒ, යතු­රු­පැ­දියේ ගමන් කළ දෙදෙ­නාද මීටර් ගණ­නක් ඉව­තට විසි කර-දම­මිනි. යතු­රු­පැ­දිය පොඩි­ප­ට්ටම් විය. යතු­රු­පැ­දි­ක­රු­වන් දෙදෙනා රාගම ශික්ෂණ රෝහ­ලට ගෙන ගියත් සිද්ධිය වූ ස්ථාන­යේම ඔවුන් මිය ගොස් ඇති බව වෛද්‍ය­වරු පැව­සූහ. මේ සියලු දර්ශන අසල සීසී­ටීවී කැම­රා­වක ඉතා පැහැ­දි­ලිව පටි­ග­තව තිබිණි.

තත්පර 12ක් ඉව­ස­න්නට බැරි වීමෙන් ජීවි­ත­යෙන් වන්දි ගෙව­න්නට සිදු වූයේ කැල­ණියේ ගල් බොරැල්ලේ පදිංචි 41 වියැති සේනක වික්‍ර­ම­සිංහ හා ගෝන­වල පට්ටි­විල පදිංචි වයස අවු­රුදු 42ක් වන රංජිත් කුමා­ර­සිරි යන දෙදෙ­නා­ටයි. තමන්ගේ ජීවි­තය දුම්රිය සමඟ සෙල්ලම් කිරී­මට යොදා නොගත යුතු බව වයස අවු­රුදු 40 ඉක්මවා යන තුරුත් මේ දෙදෙ­නාට ඉගෙ­න­ග­න්නට නොහැකි වීම කන­ගා­ටු­වකි.

2005 වස­රේදී යාංග­ල්මෝ­දර දුම්රිය රේල් ගේට්ටුව වසා තිබි­යදී ඒ අතු­රින් රිංගා ගිය බස් රථ­යක් කොළඹ සිට මහ­නු­වර දක්වා ධාව­නය වූ නග­රා­න්තර ශීඝ්‍ර­ගාමි දුම්රියේ ගැටී පොඩි පට්ටම් වී ගියේ මඟීන් 45 දෙන­කුට මරු කැඳ­ව­මිනි. එත­රම් මාරා­න්තික අන­තු­ර­කින්ද අප පාඩම් උගෙන නැත. පේර­ලන්ද දුම්රිය හරස් මාර්ග­යේදී ජීවි­ත­යෙන් වන්දි ගෙව­න්නට සිදු වූ දෙදෙනා පම­ණක් නොව, අපේ රටේ බහු­ත­ර­යක් මේ වන තුරුම දුම්රිය අන­තුරු නොස­ලකා තව­මත් කට­යුතු කරන බව පෙනේ. දිනෙන් දිනම, මාස­යෙන් මාස­යම, වස­රෙන් වස­රම අන­තු­රු­ව­ලින් දුම්රියේ ගැටී මිය යන සංඛ්‍යාව වැඩි වන්නේ එහෙ­යිනි.

මේ වන විට ආර­ක්ෂිත හා අනා­ර­ක්ෂිත දුම්රිය මාර්ග­ව­ලට පෙර, දුම්රිය මාර්ගය ඉදි­රි­යෙන් ඇති බවත්, ඒ හරහා පරි­ස්ස­මින් ගමන් ගන්නා ලෙසත් දැක්වෙන අව­වාද පුවරු ස්ථාපිත කිරී­මට මාර්ග ආර­ක්ෂාව පිළි­බඳ ජාතික සභාව කට­යුතු යොදා ඇත. ඒ දැනු­වත් කිරීම් මඟින්ද ඇතැ­මුන් කිසි­වක් හිසට ගෙන නැති බව දිනෙන් දිනම වැඩි­වන දුම්රියේ ගැටී සිදු­වන මරණ සංඛ්‍යාව දෙස බැලී­මෙන් පෙනී යයි.

2014 වසරේ දුම්රියේ ගැටී 305 දෙනකු මිය ගිය අතර, 2015 වස­රේදී මිය ගිය සංඛ්‍යාව 396ක් ලෙස දැක්විණි. 2016 වස­රේදී දුම්රිය අන­තු­රු­ව­ලින් මිය ගිය සංඛ්‍යාව 405කි. එය 2017 වස­රේදී 517ක් දක්වා ඉහළ නැඟිණි. 2018 වසරේ මේ දක්වා දුම්රිය අන­තු­රු­ව­ලින් 246 දෙනකු මිය ගොස් ඇත. දුම්රිය ආර­ක්ෂක හමුදා අධි­කාරි අනුර ප්‍රේම­රත්න මහතා පව­සන්නේ පසු­ගිය වසරේ ජංගම දුර­ක­තන හේතු­වෙන් පම­ණක් 28 දෙනකු අන­තු­රු­ව­ලින් මිය ගොස් ඇති බවයි.

එසේම ඔහු පෙන්වා දෙන්නේ විශේ­ෂ­යෙන්ම මුහු­දු­බඩ දුම්රිය මාර්ග‍යේ කොල්ලු­පි­ටිය සිට වැල්ල­වත්ත දක්වා වූ තීරයේ වෙරළ ආස­න්නයේ ඇති අන­ව­සර නිවා­ස­යන්ට මාර්ග­යක් ලෙස දුම්රිය මඟ භාවිත කරන බවත්, එසේම මේ ප්‍රදේ­ශයේ මුහුදු සිරිය විඳ­ගැ­න්මට පැමි­ණෙන පිරිස් ක්‍රම­යෙන් වැඩිව ඇති බවත්, ‍‍මේ බොහෝ පිරිස් දුම්රිය මාර්ගයේ අන­තු­රු­දා­යක තත්ත්වය නොත­කන බවත්ය. වෙරළ ආස­න්නයේ අධික සුළඟ නිසා දුම්රියේ ශබ්දය ඉතා අඩු­වෙන් ඇසෙන බවත්, විශේ­ෂ­යෙන් තනි බල­වේග කට්ටල දුම්රි­යන්හි එක් එන්ජි­මක් පම­ණක් තිබෙන හෙයින් එක් පසෙ­කට ධාව­නය විමේදී එහි එන්ජිම පසු­පස ඇති නිසා ඉදි­රි­ප­සින් කිසිදු ශබ්ද­යක් ‍නොඇසීම හේතු­වෙන් දුම්රි­යක් ආසන්න වන තුරුම එය නොදැ­නී­මෙන් අන­තුරු සිදු වන බවත් ඒ මහතා කියා සිටී.

දුම්රිය මාර්ගය දුම්රි­යට සීමා නොකි­රීමේ මෙන්ම දුම්රිය මඟ හරහා යෑමේදී පරි­ස්සම් සහ­ගත නොවීමේ විපාක අපි දැන් ඇති තරම් අත්විඳ ඇත්තෙමු. ඉදි­රි­යේදී හෝ මේ තත්ත්වය වළ­ක්වා­ගැ­නී­මට වහා පිය­වර ගත යුතු වේ. මේ වළ­ක්වා­ගැ­නීම දැනු­වත් කිරී­මෙන් හෝ දඬු­වම් කිරීම් හා දඩ ගැසීම් මඟින් සිදු කළ නොහැකි බව මේ වන විට පසක් වී තිබේ. කොත­රම් දැනු­වත් කළත් ඒ කිසි­ව­කින් අප කිසිදු පාඩ­මක් උගෙන නැති නම් කළ යුත්තේ කුමක්ද? මේ ව්‍යස­නය අප තම-තමන් විසින්ම පෞද්ග­ලි­කව අව­බෝධ කර­ගත යුතුය. එලෙ­සින් තමන් විසින් සිතා-මතා බුද්ධි­යෙන් කට­යුතු නොකළ හොත් හෙට දින­යේද තවත් නිවෙ­සක පවුලේ අයට සිදු වන්නේ අකා­ලයේ වෙන් වූ තම ඥාතියා වෙනු­වෙන් හඬා වැටී­ම­ටයි.

 

Comments