අශ්ව ගමන | සිළුමිණ

අශ්ව ගමන

බූරා ක්ෂුද්‍ර­යෙක්. ඒ කියන්නෙ උත්ප­ත්ති­යෙන් ම අපි­රි­සිදු වෙච්ච එකෙක්. බූරාට පිරි­සිදු වෙන්න කිසි ම ක්‍රම­යක් තිබුණෙ නෑ. ඒක මනුගෙ වැඩක්. ඔහු තමයි පැරණි කුල ක්‍රම­යට අදාළ මනු සංහි­තා­වයි, මනු ස්මෘති­යයි කියන ආග­මික ශුද්ධ ලිය­වි­ලි­වල බල­ධා­රිය. නීට්ෂේ­ටයි, හිට්ල­ර්ටයි බල­පෑ­වෙත් මනු ම තමයි. ඒ නිසයි මං ඔහු ප්‍රති­ක්ෂේප කරන්නෙ. පිළි­කුල් කරන්නෙ. හෙළා දකින්නෙ. මේ මිනිහ ගැන ලෝකයා දැනු­වත් කරන්න ඕනෑ. මොකද ඒ වගේ මිනිස්සු ගැන අපි නොදන්න තාක් කල් අපිට ඔවු­න්ගෙන් බේරිල, නිද­හ­ස්වෙලා ඉන්ඩ බෑ. එහෙම නැත්නම් ඔවුන් මොනම ක්‍රමේ­කින් හරි අපිට බල­පෑම් කරන්න පටන් ගන්නව. ඒ බල­පෑම ජන වාර්ගික වෙන්නත් පුළු­වන්. ඇමෙ­රි­කාවෙ ඉන්න නීග්‍රෝ ජාති­ක­යොත් මනුට අනුව ක්ෂුද්‍රයො. ස්පර්ශ නොකළ යුත්තො.

ඔබ කල්ලෙක් වුණත්, සුද්දෙක් වුණත් මනුගෙ පිස්සු විකාර දර්ශ­නය ගැන අව‍බෝ­ධ­යක් ලබා ගත යුතු වෙනව. එක්තරා සියුම් ආකා­ර­ය­කින් ලෝක යුද්ධ දෙකට ම මනු බල­පාල තිය­නව. තුන්වෙනි එක­ටත් බල­පාන්න පුළු­වනි. ඔහු හැබෑ­වට ම බල­පෑ­ම්කාරී මිනි­හෙක්. මං හිතන්නෙ නෑ මනු තරම් මනු­ෂ්‍ය­ත්ව­යට බල­පෑම් කරපු තවත් කෙනෙක් ඇති කියල. ඔබ ඔහුගේ නම දැන­ගෙන හිටි­යත්, නැතත් අද පවා ඔහු ඔබට බල­පෑම් කර­නව. ඔබ හිත­නව නම් ‘මං සුදු නිසා බල­ව­න්තයි’ නැත්නම් ‘මං කළු නිසා බල­ව­න්තයි’ කියල එහෙ­මත් නැත්නම් ‘මං පිරි­මි­යෙක් නිසා බල­ව­න්තයි, ‘මං ගෑනි­යක් නිසා බල­ව­න්තයි’ කියල නිසැ­කව ම ඔබේ හිත යට වැඩ කරන්නෙ මනු. ඔහුව සහ­මු­ලින් ම අහ­ක්කර දැමිය යුතුයි.

ඩයනා කුමා­රිගෙ විවාහ උත්ස­වයෙ පින්තූර වග­යක් බලද්දි ඒ මුළු විකාර සහ­ගත ක්‍රියා­ව­ලියෙ මගෙ හිත ඇදිල ගියේ එක ම එක දේකට විත­රයි. ඒ තමයි අර ලස්සන අශ්ව ගමන. ඒ ලස්සන අශ්ව­යන්ගෙ සන්තෝ­ස­ජ­නක නැටිල්ල! හරිම අපූ­රුයි! ඒ අශ්වයො දිහෑ බලා­ගෙන ඉඳිද්දි මට මගෙ ළමා කාලෙ මතක් වුණා.

මට අශ්ව­යෙක් හිටිය. එකෙක් නෙමෙයි හතර දෙනෙක් ම හිටිය. එකෙක් මගෙ ම එකා. කිසි කෙනෙ­කුට මං ඌව අල්ල­න්ඩ­වත් දුන්නෙ නෑ. සීය­ට­වත් දුන්නෙ නෑ. ඒ වුණත් අනිත් හැමෝ ම ඒ අයගෙ අස්සයො පදින්ඩ මට ඉඩ දුන්න. ආච්චි­ටයි, සීය­ටයි අශ්වයො දෙන්නෙක් හිටිය. ඉන්දි­යා­වෙදි ගෑනි­යක් අශ්ව­යකු ගෙ පිටේ නැගල යන එක අමුතු දෙයක්. ඒත් අපේ ආච්චි අශ්ව‍යගෙ පි‍ෙට් ගියා. මොනව කර­න්ඩද? උන්දැ අමුතු ම කෙනෙක්නෙ. හතර වෙනි අශ්වය අයිති වෙලා හිටියෙ කැලේදි හැම තිස්‍මෙ වාගෙ දුර තියා මං පස්සෙන් එන්ඩ පු‍රුදු‍ ­වෙලා හිටිය අපේ ගෙදර ‍සේවක­යට - බූරට.

දෛවය හරි අමු­තුයි. මං මගෙ ජීවිතේ කිසි ම දාක කිසි ම කෙනෙ­කුට හිංසා­වක් කරල නෑ. එහෙම දෙයක් හීනෙ­කි­න්වත් හිතල නෑ. මං එළ­වළු විත­රක් කාපු කෙනෙක්. නමුත් දෛවයේ හැටි­යට මගෙ පුංචි කාලෙ හිටන් ම කවුරු හරි කෙනෙක් මාව මුර කෙරුව. මං දැන­ගෙන හිටියෙ නෑ ඒ මොකද කියල. බූර හිටිය කාලෙ ඉඳන් ම මං ආර­ක්ෂ­ක­යෙක් නැතුව ඉඳල නෑ. අද වුණත් මගෙ ආර­ක්ෂ­කයො මගෙ ඉදි­රි­යෙ­නුයි පිටු­ප­ස්සෙ­නුයි ඉන්නව. හැම තිස්සෙ ම ඉන්නව. මේ සෙල්ලම පටන් ගත්තෙ බූර.

මං පොඩි කාලෙ හිටන් බූර ඈත තියා මං පස්සෙං එන්ඩ පටන් ගන්ඩ එක්තරා හේතු­වක් තිය­නව. කවුදෝ මාව පැහැ­ර­ගෙන යන්ඩ දෙපා­රක් ම උත්සාහ කෙරුව. මාව පැහැ­ර­ගෙන යන්ඩ හදන්නෙ මොකද කියන හේතුව මං දැන­ගෙන හිටියෙ නෑ. දැන් තමයි ඒක තේරෙන්නෙ. අපේ සීය පෝසත්. බට­හිර පෝස­ත්කම මනින විදි­හට අනුව නෙමේ අපේ ගමේ පෝස­ත්කම මැනපු විදි­හට සීය පෝස­තෙක් වෙලයි හිටියෙ.

මගෙ තරුණ කාලෙදි වුණත් ඉන්දි­යා­වෙදි පෝස­තුන්ගෙ දරුවො පැහැ­ර­ගෙන යන එක සාමාන්‍ය දෙයක් බවට පත්වෙලා තිබුණ. ඒව කෙරුවෙ සංවි­ධාන වෙච්ච කල්ලි. එහෙම පැහැ­ර­ගෙන ගිහිං දරු­වගෙ දෙම­වු­පි­යන්ට තර්ජ­නය කර­නව සල්ලි නොදු­න්නොත් දරු­වගෙ අත්දෙක කපල දානව කියල. දෙම­වු­පියො සල්ලි දුන්නොත් දරු­වගෙ අත්දෙක බේර ගන්ඩ පුළු­වන්. දරු­වගෙ ඇස් දෙක අන්ධ කර­නව කිය­ලත් සම­හර විට තර්ජ­නය කර­නව. එහෙ­මත් නැත්නම් දරුව මර­නව කිය­නව. දෙම­වු­පියො ඇත්තට ම පෝසත්තු නම් කෙරෙන තර්ජ­නය ඍජුයි. දරු­වව බේර ගන්ඩ අර අහිං­සක දෙම­වු­පියො කරන්ඩ පුළු­වන් හැම දෙයක් ම කර­නව.

Comments