වීරිය වඩන මන­ස­කට කළු­ගල වන සෙන­සුන | සිළුමිණ

වීරිය වඩන මන­ස­කට කළු­ගල වන සෙන­සුන

මේ මහා වන ගහ­නය තුළ දී සොඳුරු බව පම­ණට ම ගුප්ත බවක් ද දැඩි හුදෙ­කලා බවක් ද දැනෙයි.

සදා හරිත වනා­න්ත­ර­යක ලක්ෂණ ප්‍රකට කරනා මේ කළු­ග­ල්කන්ද අක්කර 175ක පමණ හුදෙ­කලා රක්ෂි­ත­යකි.

ජීවි­තය පිළි­බඳ නිවි හැන­හිල්ලේ බොහෝ දේ සිත­න්නට දැඩි බල­පෑ­මක් ඇති කරන්නේ හුදෙ­ක­ලාව විසින් නොවන්නේ දැයි මට සිතෙයි.

හුදෙ­ක­ලාව මොන තරම් දැයි දිග පළල මැනී­මට මේ පාළු වනයේ හැඩි දැඩි ගහ කොළ, වෙළී පැට­ළුණු ලිය­වැල් මිනුම් දඬු සප­යන සෙයකි.

දෙපා පාලම් දෙකක් පසු කර එක­ලාව නැ‍ඟෙන පඩි පෙළකි. එය සෑදුවේ මිනි­සුන් වුව ද පද­මට දිය සෙවල බැඳී වියළි පත් වැතිරී එය ස්වභාව ධර්ම­යට ම ලියා දී ඇති සැටි­යෙකි. එත­නින් එළැ­ඹෙන වන දුර්ගය මෙන් ම ගිරි දුර්ග­යක වෙහෙ­සින් සෙමෙන් පිය එස­විය යුතු වෙයි. සොබා­දම සාදා සුමුදු කළ ගල් ලෑලි පඩි මතින් මම සෙමෙන් - එහෙත් අර­මු­ණක් ඇතිව වන්දනා ගම­නක් යමි. දුෂ්කර ම‍ඟෙක තබන පිය­ව­රක්, පිය­ව­රක් පාසා මනා සංය­මය ද කල්ප­නාව ද අව­ශ්‍යය ය. නැති­නම් දිය සෙවල පිරි ජීවි­තයෙ සේ ම ලිහි­ස්සනසුලු ගල් පඩි මතින් ලිහිස්සා වැටී­මට ඉඩ ඇත.

සිත් පහදා ගත් මිනි­සුන් වන­යට බැලුම් හෙළා ඇති සැටි­යකි. තැන තැන බෝඩ් ලෑලි මත සට­හන් ඇත්තේ ඒ නිසා ය. ‘නිශ්ශබ්ද වන්න’ තැනක පුව­රු­වකි.

හිත සමඟ හැර කා සමඟ මා දොඩ­මළු වන්න ද?

එහෙත් සොබා දහම මිනි­සාගේ විධා­න­යට අව­නත නො වේ. පෙත් මඟ සමී­ප­යෙන් ඇද හැලෙනා ‘වෑකළු දොළ’ නගන්නේ මහත් නාද­යකි. එයට ඝෝෂා­වක් යැයි කීමට මම මැළි වෙමි. මෙයට මට දැනෙන්නේ ස්වර පරා­ස­ය­කට ලඝු කළ නොහෙන මහා සංගී­ත­යක් ලෙස ය. හරි­යට පිරිත් සජ්ඣා­ය­නා­වක් සේ ය.

අව­නත නොවූ නන්නා­ඳු­නන තවත් හඬ­වල් රාශි­යකි. ඒ කුරුලු පාරා­දී­ස­යක සුමි­හිරි ගී ගැයු­මකි. ‘නිශ්ශබ්ද වන්න’ කියන්නේ නිහඬ මුවින් ඒ හඬට ඉඩ දෙන්න කියා ය. වනයේ හඬට සවන් දෙන්න කියා ය.

මේ අපූරු නුහුරු වනයේ බිය සැක ගූඪ බව අනා රස කළ සුන්ද­ර­ත්වය ද අත් විඳි­මින් මා ගවු­ග­ණ­නා­වක දුරක් පැමි­ණි‍ෙය් ද? නැත, මා පැමි­ණියේ කි. මීටර් 1ක පමණ දුරකි. දැන‍ුණේ ගවු ගණ­නා­වක් සේ ය.

කළු­තර දිස්ත්‍රි­ක්කයේ එක් ඉම­කට ආසන්න මෙම පින් බිමට පැමි­ණෙන්නේ නම් කළු­තර මතු­ගම හරහා බදු­ර­ලි­යට පැමි­ණිය යුතුය. බදු­ර­ලි­යෙන් පැල­වත්ත කි.මී, 9ක් පමණ පැමිණ කදි­රං­කැ­ටි­යේදී, වාහ­න­යට සමුදී යා හැකි වන්නේ දෙපා වාරු­වට පින් දෙමිනි. එතැන් සිට යා යුතු වන්නේ පෙර කී ලෙසම කිලෝ මීට­ර­යක් පමණ දුරකි.

ගිරි­දුර්ග වන දුර්ග, දිය කදුර පසු­කර පැමිණි භූමිය සොඳුරු මිටි­යා­ව­තකි. කළු­ගල ගිරි­ග­හ­නයේ වන මේ මිටි­යා­වත් ක්ෂේම භූමිය කළු­ගල වන සෙන­සු­නයි. අඳුරු වන භූමි­යෙන් එළි­යට පැමි­ණියා සේ ය.

කාර්යා­ලය ද - පින් වඩන ඇත්තන් දන් සක­සන ස්ථානය ද පසු කර දෙපා පාල­මෙන් ගොඩ වුණු විට දැනෙන්නේ, හැ‍ඟෙන්නේ ආලෝ­කය පතළ භූමි­යක් සේ ය.

පටන් ගැන්මේ ඇත්තේ වන ඉද්ද පුෂ්ප උදා­න­යකි. සොඳුරු පරි­සර පද්ධ­ති­යක මුව මඬ­ලට සින­හව රැගෙන එන්නේ වික­සිත පුෂ්ප­යන් යැයි සිතෙයි. සුදු ඉද්ද­මල පවි­ත්‍ර­ත්වයේ සංකේ­ත­යක් වශ­යෙන් ද සිතය හැකි ය. එය මේ වන සෙන­සු­නට පූජෝ­ප­හා­ර­යක් වේවායි! උතුම් ප්‍රාර්ථ­න­යෙන් මහ­පො­ළොව පුද­සුනේ තැබූ මල් වට්ටි­යකි.

කළු­ගල ගැන ලිය­වෙන, කිය­වෙන විට එක් මාණ­ව­ක­යකු කිසි සේත් මග හැරිය නො හැකි ය. ඔහු කළු­ගල සිරුරේ හද­වත බඳු ය.

සම­ර­දි­වා­කර රාල­හාමි නැත­හොත් දොන් පිලිප් සම­ර­දි­වා­කර විජ­ය­සු­න්දර රාල­හාමි වලව් පැලැ­න්තියේ කුල­ව­තෙකි. ධන වතෙකි. එහෙත් මීති­රි­ගල වලව්වේ උපන් සම­ර­දි­වා­කර රාල­හාමි ගත කළේ බ්‍රහ්ම­චාරී දිවි­යකි. වල්බෝ­ලාන විද­ර්ශනා පිරි­වෙ­නට ඇතු­ළත් වී ත්‍රිපිටකය හා භාව­නාව පිළි­බඳ අධ්‍යා­ප­නය ලබූ­වෙකි. වන­වාස නිකායේ නිර්මාතෘ වතු­රු­විල ඤාණා­නන්ද මා හිමි පාණන් වහන්සේ ද මේ විද­ර්ශනා පිරි­වෙ­නෙහි ආග­මික අධ්‍යා­ප­නය ලැබූ බව සඳ­හන් වේ.

ඔහු තමා සතු වූ අතිමහත් ධනය වැය කර ආර­ණ්‍ය­යක් ගොඩ නැගී­මට සිතු‍වේය. ඒ වෙනු­වෙන් ගාලු දිස්ත්‍රි­ක්කයේ කළු­වා­මෝ­දර සාග­ර­යට සමීප එක් බිමක් ‍තෝරා ගැනිණි. එහි අාර­ණ්‍යය ගොඩ නග­මින් සිටින විට පරි­ස­රයේ විප්‍ර­කාර දැක හිත කල­කි­රිණි. ඇතැම් විදේශ සංචා­ර­ක­යන් අඩ නිරු­ව­තින් වැල්ලේ රඟන රැඟුම් දකි­මින් මේ සත්්කා­ර්යය කළ නොහැකි බව රාල­හාමි සිතුවේ ය. හේ දව­සක් රෑ හීන­යක් දුටුවේ ය. හීන­යෙන් සුදුසු ස්ථානය පෙන්නුම් කළේ ය. ඒ තැන කොත­න­දැයි සොය­මින් සම­ර­දි­වා­කර රාල­හාමි පැමි­ණියේ කළු­ගල කන්ද ආශ්‍රයේ එක් මිටි­යා­ව­ත­කට ය. නිවැ­රදි තැන හමු­විය. එදා එතැන ජන ශුන්‍ය නොවිණි - කුඹුරු ඉඩම් විය. ෙහතෙම අක්කර 25 ක් පමණ වූ එ බිම මිලදී ගත්තේ ය. කළු­ගල ආරණ්‍ය සේනා­ස­නය සෑදුවේ එතන ය. රජයේ කැලෑ භූමි­යෙන් අක්කර 150ක් ද බඳු නීතිය යටතේ ඈඳා ගත්තේ. අද මෙය අක්කර 175ක පමණ වන­යට ම නතු වූ දැඩි වන අඩ­වි­යකි. දුරා­තී­තයේ දී සිංහ­රාජ වන අඩ­වි­යට අයත් ව තිබූ බවද කියැවේ. වන අලියා කොටියා පවා සැරි සැරූ භූමි­යකි.

කිරි කොහේ­කන්ද, බෙර­ලි­යා­කො­ත­කන්ද, හුණු­මුල්ලා කන්ද, කළු­ගල කන්ද ආදී ගිරි වළල්ලෙන් වට ව මගුරු ඇළ මෙන් ම රුධිර ධමනී මෙන් දිවෙන ඇළ දොළින් පොහො­සත් ය. නොඉ­ඳුල් වන පරි­ශ්‍රය සිඹ එන සුපි­රි­සුදු වතා­ශ්‍රය සිරුර සුව­පත් කර­වන ප්‍රාණ වායුව ප්‍රදා­නය කරනා තිඹිරි ගෙයක් බඳු ය.

කළු­ගල අරණ්‍ය සේනා­ස­නය තුළ සැරි­ස­රන විට අපව අනු­රා­ධ­පුර හෝ පොලොන්නරු යුග වෙතට රැගෙන යන සෙයකි. මෙහි භික්ෂූන් වහන්සේ වෙනු­වෙන් සෑදු ලැගුම් කුටි හැර බොහෝ ඉදි­කි­රීම් කර ඇත්තේ පැරණි වාස්තු විද්‍යා ආකෘ­ති­යට සම­ගා­මීව කළු ගලින් වීම සුවි­ශේෂ කරු­ණකි.

අාරණ්‍ය සේනා­ස­නය මැදින් කිලෝ මීට­ර­ය­කට ආසන්න දුරක් වෙනු­වෙන් සකසා ඇති සුදු වැලි අතුළ පෙත් මඟ ස්පර්ශ කර­මින්, පෙරදී මහත් හඬ නැඟූ වෑ කළු දොළට මනා සංය­ම­ය­කින් සෙමෙන් ගලා බසින්නේ වන සෙන­සු­නට කෙරෙනා ගෞර­ව­යක් වශ­යෙන් යැයි සිතෙයි.

ගල් විහා­රය නමින් හඳුන් වන ස්ථානයේ ගලින් සෑදුණු ලෙනකි. එතැ­නින් පිය ගැට කීප­යක් නැග ගිය පසුව ගල් විහා­ර­යට පිවි­සිය හැකිය. දොරටුපාල රූප, කොර­වක් ගල් ආදි­යෙන් කළ සුවි­ශේෂ නිර්මා­ණය, අභි­මා­න­වත් ඈත අතී­තය වෙත රැගෙන යයි.

තවත් සෛල­මය පිය ගැට පෙළක් විසින් එක­ලාව මුදුන් තලය වෙතට අපව ඔසවා තබයි. එතැන වැඩ වසන චෛත්‍යය ද කළු­ග­ලින් ම කළ විශිෂ්ට නිර්මා­ණ­යකි. සල පතළ මළුව වට කළ වක්‍රා­කර පවුර භාව­නාව වෙනු­වෙන් කළ කුටි පෙළ­කින් සම­න්විත වේ. දුර­ග­මන්, කෙටි­මඟ දුවන සිත සංය­ම­යට පත් කර­වන, දඟ­ල­න්නට ඉඩ නොදෙන ගතට සීමාව කියා දෙන මම අපූරු ධාර්මික නිර්මා­ණය වෙනත් කිසිදු ස්ථාන­ය­කදී දකි­න්නට නොලැ­බෙන මනා චිත්ත ඒකා­ග්‍ර­තා­වයේ අග්‍ර ඵල­යකි.

ධර්මය පව­තින තාක් කල නොනැසී පව­තී­වා­යැයි අධි­ෂ්ඨා­න­යෙන් අක්ෂර කළ කළු­ගල කථි­කා­වත නම් ශිලා ලේඛ­නය කළු­ගල ආරණ්‍ය ප්‍රති­ප­දාව නොනැ­සෙන සුලු බව මෙනෙහි කර­වයි. වන මිටි­යා­වත රුක් පෙළ අතර අග්‍ර ඵලය වන බෝධීන් වහන්සේ අසල දිය පොකු­ණකි.

මේ පෙත් මඟ අව­සන් වන තැන ඇත්තේ බළ­කො­ටු­වක් වැනි ස්ථාන­යකි. එයට ඇතු­ළු­වී­මට දොර කවුළු හැර ගත යුතු වෙයි. විවර කර­ගත් දොර­ක­වුළු තුළින් ධර්ම ශාලා­වට පිවි­සිය හැකිය. එයද වට කළ ඍජු කෝණා­ශ්‍ර­කර පවුර ද සෑදී ඇත්තේ කුඩා කුටි පෙළ­කිනි. මෙයද භාව­නා­මය අත්දැ­කී­ම­කට සිත පොල­ඹ­වන අපූරු සංක­ල්ප­නා­ත්මක ආකෘ­ති­යකි. එතැන ධර්ම ශාලාවේ අස්ථි පඤ්ජ­ර­යකි. පෙරදා අප හා බැඳී ප්‍රිය­ම­නා­පව සිටි සමස්ත මාන­ව­යාගේ සංඛාර ලෝකය සංකේ­ත­වත් කරනා එය අසල සට­හ­නක මෙසේ සඳ­හන් වේ.

“අට්ඨික සඤ්ඤා බහු­ලව භාවිත කිරී­මෙන් ජීවි­ත­යට විශාල පහසු බවක් ඇති වේ. දුක අව­සන් වන පර­මා­ර්ථය සඵල වේ. ප්‍රිය මනාප සියල්ල අත් හැරී­මට හැකිවේ. අනා­ගාමී ඵලය හෝ අර­හත් ඵලය ල‍ැබේ.”

ඉහැ­ත්තෑවේ වැඩ වසන බුදුන් වහන්සේ දකි­න්නට පිය­ගැට නැග යා යුත්තේ මේ ධර්ම ශාලාව තුළින් ය.

ගිල­න්පස ශාලාව අස­ලින් මඳ දුරක් ගොස් තවත් නැග්ම­කින් පසුව දිස්වන ශ්‍රී ධර්ම ද්වීප ශිලා ලේඛ­නය කළු ගලක් දම­නය කර­මින් කළ නිර්මා­ණ­යකි. එය ලංකා චෛත්‍ය වශ­යෙන් නම් කර ඇත.

මෙය ඉතා ගැඹුරු චින්ත­න­යකි. ලංකාව නොහොත් ධර්ම­ද්වී­පය ගොඩ නැඟී පව­තින්නේ බෞද්ධ සංස්කෘ­තියේ පද­නම මත ය. ගලේ­කෙටූ සංක්ෂිප්ත ත්‍රිපි­ටක ධර්මය ධර්ම ද්වීපයේ අධ්‍යා­ත්මය බව ස‍ංකේ­තා­ත්ම­කව පව­සන සෙයකි.

‍මේ සියල්ල සිදු කළ සම­ර­දි­වා­කර නම් අස­හාය උත්ත­මයා පිළි­බඳ සඤ්ඤා­වක් ලබා ගැනීම උදෙසා එහි පහත් සඳ­හන් මෙම කවි පේළි දෙක ප්‍රමා­ණ­වත් යැයි සිතේ.

“බලී එමර සෙන් බිඳ යද­මින් කුරිරූ

මෙ ලී පිනෙන් බුදු වෙම්වා තිලෝ­ගුරූ”

එතුමා ප්‍රාර්ථනා කළේ බුද්ධ­ත්වය නම් මේ භව­යේදී මහා පාර­මි­තා­වක් පිරූ බව කළු­ගල ආරණ්‍ය සේනා­ස­නය සංකේ­ත­වත් කරයි. එතුමා තම සියලු ධනය වැය කළා පම­ණක් නොව, ඉති­හාස ශාසන වංශ කතා­වට නව පරි­ච්ඡේ­ද­යක් එක් කළ මහා සිටු­ව­ර­යකු වූවා පම­ණක් ද නොව, සේනා­ස­නය ඉදි­කි­රීම වෙනු­වෙන් මහා කළු­ගල් හා ඔට්ටු වෙමින්, රාත්‍රී ඝනා­න්ධ­කා­රයේ ලී පට්ටල් මත නිදි වර­මින් සුකු­මාර ජීවි­ත­යෙන් අත්මි­දුණා පම­ණක් ද නොව, බ්‍රහ්ම­චාරී දිවි­යක අව­සාන මොහොත ද ගත කළේ කළු­ගල වන සෙන­සුන් කුඩා කුටි­යක් තුළ ය.

මෙය යෝගා­ව­චර භික්ෂූන් වහන්සේ වෙනු­වෙන් නිරා­ව­ර­ණය වන්නේ 1942 වසරේ අගෝස්තු මාසයේ 24 වැනි­දාය. එනම් හරි­යට ම මීට වසර 76 කට පෙර දී ය.

වන­වාස නිකායේ නිර්මාතෘ බෝධි සත්ව ගුණෝ­පේත වතු­රු­විල ඤාණා­නන්ද සංඝ පීතෘන් වහන්සේ සමඟ සද්ධා­නන්ද නම් තවත් භික්ෂූන් වහන්සේ නමක කළු­ගල වන සෙන­සු­නෙහි වස් වසී­මෙන් ආර­ම්භක ඓති­හා­සික අව­ස්ථාව උදා විය.

අද මෙහි සේනා­ස­නා­ධි­ප­තීන් වහන්සේ වන­වාස නිකායේ - කළු­තර දිසාවේ ප්‍රධාන සංඝ­නා­යක උපා­ධ්‍යාය කඹු­රු­පිටියේ සර­ණ­තිස්ස නා හිමි­පා­ණන් වහන්සේ ය. ‍‍‍‍

මම උන්ව­හන්සේ බැහැ දැක වැඳ නම­ස්කාර කර එකත් පස­කව හිඳ ගතිමි.

පිළි­ස­ඳර කතා­වේදී මට හැඟුණේ රුධිර පීඩ­නය, වායුවේ තෙර­පීම්, බර මනි­මින් පණ කෙන්දේ පවා එල්ලී දඟ­ලන අප නිබඳ දිවි ගෙවන්නේ මරණ බයෙන් ඔද්දල් වී සසල වූ සිතත් සමඟ බව ය. ජීවිත යථා­ර්ථය පිළි­බඳ සිත­න්නට පෙල­ඹ­වී­මක් ඇති කළ මේ කෙටි පිළි­ස­ඳර අව‍බෝ­ධ­යෙන් බණ පොතක් කිය­වූවා හා සමාන යැයි මට සිතෙයි.

කළු­ගල වන සෙන­සුන වෙතට පැමි­ණෙන විට සිත මෝදු කළ හැඟීම් සමු­දාය සමු­ගන්නා මොහොත වන විට මෝරා වැඩෙ­මින් පව­තින සෙයකි. එදා බුදුන් වහන්සේ බෝධි­රාජ කුමාර සූත්‍රයේ දී උරු­වෙල් දනව්වේ සේනානි නියම් ගම වර්ණනා කරන විට මනසේ ඇ‍ඳෙන සොඳුරු සිත්තම - මසැස ඉදි­රියේ දිස්වන සෙයකි.

“සුදු වැලි තලා යහ­පත් තොට­වල් ගලා යන ගඟ හා අවට ගොදුරු ගම් ද සහිත සිත් පහන් කරන සතුටු කරන වන ළැහැ­බක් ඇති බිම් පෙදෙ­සක් දුටිමි. ඒකා­න්ත­යෙන් ම මේ බිම් පෙදෙස සිත් අල­ව­න්නේය. සුදු වැලි තලා සහිත මනා ‍තොටුප­ළ­වල් ඇති නදිය සිත් අල­ව­න්නේය. මේ රම­ණීය භූමිය වීර්ය වැඩී­මට සුදුසු යැයි සිතා වීර්යය වැඩීම පිණිස එහිම උන්නෙමි”

එහෙත් මම දැන් ෙමයින් නික්ෙමමි; යළිදු ආපසු පැමි­ණෙමි - වීර්ය පාර­මි­තාව පුරණ කළු­ගල යෝගා­ව­ච­ර­යා­ණන් වහ­න්සේලා එහිම වැඩ වසනු ඇත.

විශේෂ ස්තුතිය - පිටි­ගල එච්.එම්. සිරි­දාස, කේ. නිහාල් උද­ය­රත්න, සුම­න­සිරි රණ­තුංග, වීර­ව­ර්ධන ජය­නන්ද, ජස්ටින් දොඩ­න්ගො­ඩ­ආ­රච්චි, ආර්.ඩී. චමින්ද යන මහත්වරුන්ට.

 ජනක වෙත්තසිංහ

Comments