තානා­ප­ති­ව­ර­යෙ­කුගේ දින­පො­තෙන්: ලූසන්ස් නග­රයේ අව­හ­න්හල් සේව­කයා | සිළුමිණ

තානා­ප­ති­ව­ර­යෙ­කුගේ දින­පො­තෙන්: ලූසන්ස් නග­රයේ අව­හ­න්හල් සේව­කයා

ශ්‍රී ලාංකි­ක­යන් වැඩි වශ­යෙන් විදේ­ශ­ගත වන්නට පටන් ගත්තේ 1970 න් පසුව ය. නිසි අධ්‍යා­ප­න­යක් හා රැකි­යා­වක් නොමැති හෙයින් මෙන් ම දැනුමේ හැටි­යට කරන්න දෙයක් නැති තැන ද බොහෝ දෙනෙකු ඩුබායි හෙවත් මැද­පෙ­ර­දිග කරා යන්න පටන් ගත්තේ කුමාර සැප විඳින්න නොව, තම දරු­වන්ගේ අනා­ග­තය ගොඩ දාග­න්නය. ඒ බොහෝ දෙනක් නතර වුණේ ගෘහ සේවිකා හා කම්කරු තන­තු­රු­ව­ලය.

අපේ සම­හර දේශ­පා­ල­ක­යන් ප්‍රකාශ කළ පරිදි ඔවුන් රට­වි­රු­වන් වූයේ නැත. ඉන් පසු ව කාල­කන්නි කළු ජූලිය නිසා ගේ දොර අහිමි වූ දෙමළ ජන­තාව ද විදේශ රට­ව­ලට ගාල් වුණේ රටක් ජාති­යක් නැති සර­ණා­ග­ත­යන් ලෙසය. කෙසේ වෙතත් මැද­පෙ­ර­දිග ගොස් කට්ට කන අයට වඩා යහ­පත් වටා­පි­ටා­වක ජීවත් වන්නට දෙමළ සර­ණා­ග­ත­යන්ට අව­කා­ශ­යක් ලැබිණි. ඒ අයට ද ලැබුණේ මහා ලොකු රස්සා නො වේ. බොහෝ දෙනෙකු කරන්නේ යූරෝ­පීය ජාති­ක­යන් කර­න්නට අකැ­මැති රැකි­යාය. එහෙත් අපේ රටට වඩා හොඳින් ඒ රට­වල් ඔවුන් බලා ගන්නා බව නම් සත්‍ය­යකි.

මට, ඔහු හමු වුණේ ස්විට්ස­ර්ල­නත්යේ ලූසර්න් නග­රයේ අව­හ­න්හ­ලක දී ය. මා දෙස බොහෝ විප­ර­මින් බල­මින් සිට මගේ ඇණ­වුම රැගෙන පැමිණි ඔහු මට කථා කෙළේ තර­මක් චකි­ත­ය­කිනි.

“ඔබ ලංකාවේ ද?” මම හිස සලා වැඩි තැකී­ම­කින් තොර ව පිළි­තුරු දුන්නෙමි. එයට හේතුව ඔහු දමිල අයෙකු බව මට වැට­හුණු නිසා ය. සම­හර අව­ස්ථා­වල යුරෝ­පයේ දී දමිල අය සිංහ­ල­යන් හමුවේ තමන්ගේ තරහ දමා ගසන අවස්ථා ඇති බව මම දැන සිටි­යෙමි. මම ද එවන් අව­ස්ථා­වන්ට මුහුණ දී ඇත්තෙමි.

“ඇයි ඇහුවේ?”

“මමත් ලංකාවේ. දැන් නම් මෙහේ ඉන්නේ.” ඔහු ඉතා ප්‍රසන්න සින­හ­ව­කින් මට පිළි­තුරු දීම මා සිතේ පැවති චකි­තය නැති කර­න්නට හේතු විය.

“ලංකාවේ දී මොන­වාද කෙළේ?” මම එසේ විම­සුවේ ඔහු කෙරෙන් කිසි­යම් බුද්ධි­මත් බවක් පෙන්නුම් කළ නිසා යි.

“කරපු දේ ඔබ නම් පිළි­ගන්නේ නැති වෙයි. මම දොස්තර කෙනෙක්. හැබෑ­වට කිය­නවා නම් ශල්‍ය වෛද්‍ය­ව­ර­යෙක්. ජීවත් වුණේ යුද කලා­පයේ. කරන්න දෙයක් නැති නිසා රටින් පැන්නා. දරු­වයි නෝනයි එක්ක. නෝනා ගේ කකුල කැඩුණා බෝම්බ­යක් නිසා.” ඔහු තම අවි­ධි­මත් හිස සකස් කරන ගමන් මට කියා සිටියේ ය. ඉන්පසු හිස් වීදු­රුව අතට ගෙන නැව­තත් මා දෙස බැලූවේ කිසි­යම් වේද­නා­ත්මක හැඟී­මක් සම­ගය.

“මෙහේ දී දොස්තර රැකි­යාව කරන්න බැහැ නේද?” මා අසා සිටියේ යුරෝ­පයේ ඒ සඳහා ඇති නොවක් බාධා ගැන දැනී­මක් මට වූ නිසා ය.

“ඔව්. මුලින් ම ඉහළ මට්ට­ම­කට භාෂාව ඉගෙන ගන්න ඕනේ. ඊට පස්සේ ඒ භාෂා­වෙන් දොස්තර කෙනෙක් වෙන්න සහ­ති­කය සඳහා විභා­ග­යට පෙනී සිටින්න ඕනේ. මේ දෙකට ම විශාල කාල­යක් හා මුද­ලක් වැය කරන්න වෙනවා. ඒ වුණත් මට එක් කරන්න අමා­රුයි.”

මම දැන් ඔහු ගේ දෑත් දෙස විප­ර­මින් බැලූ­වෙමි. ඒවා­යින් වෛද්‍ය­ව­ර­යෙකු ගේ ගති ලක්ෂ­ණ­යන්ට වඩා කම්ක­රු­වෙකු ගේ ස්වරූ­ප­යක් දර්ශ­නය විය.

“මේ රස්සාව වැඩක් නැහැ නේද?” මම එක එල්ලේ ප්‍රශ්න කෙළෙමි.

“මට දැන් අවශ්‍ය අප තුන්දෙ­නාට ජීවත් වෙන්න මාර්ග­යක්. මම එංග­ල­න්තයේ ඉගෙන ගන්න ගිහින් ආපන ශාලා­වක පිඟන් හේදුවා කීයක් හරි හොයා ගන්න. මෙහේ නිවා­ඩු­ව­ක­ටද?” ඔහු මගෙන් මෙවර විමසා සිටියේ තමන් ගේ බර අන් අයෙ­කුට දීමෙන් කිසිදු පලක් නැති බව සිතා­ගෙන විය යුතුයි.

“නැහැ. රාජ­කාරී වැඩ­කට ආවා.” මම මුදල් ගෙවන ගමන් ඔහුට යම් කිසි වැඩි මුද­ලක් ලබා දෙන්න උත්සාහ කළත් ඔහු එය ඉතා කාරු­ණි­කව එය ප්‍රති­ක්ෂේප කෙළේ ය

“පිස්සුද අයියා. ඔයා අපේ කෙනෙක්. මට ටිප් එපා.”

අනා­ග­තය ගැන මොකද හිතන්නේ? මම නැඟි­ටින ගමන් ඇසු­වෙමි.

“ඒක කියන්න බැහැ. මොනවා වුණත් මේවා අපේ රට­වල් නො වෙයි. ඒ නිසා මේ ගොල්ල කියන විදි­හට ඉඳලා දරුවා ලොකු මහත් කර ගන්න ඕනේ. ලංකා­වට දැන් ම යන්න අද­හ­සක් නැහැ.”

මම ඔහුට සමු දී ආපන ශාලාවේ ද්වාර­යට පිවි­සු­ණෙමි. සුපි­රි­සුදු ජල තල­යට එපි­ටින් ඇති කඳු යායේ තැනින් තැන සුදු­පාට හිමි කැට රැස් වී තිබෙනු දැකිය හැකි විය. කුඩා මාවතේ රැස්ක­මින් ගමන් කරන මිනිස් සමූ­හයා අත­රට මම ද එකතු වුණෙමි. ඔහු පිළි­බඳ දැන් මට ඇත්තේ තර­මක් බොඳවූ මත­ක­යක් පමණි.

ලංකාවේ ඉප­දීමේ වර­දට වඩා එහි වැර­දී­ම­කින් ඉප­දුණු සම­හ­රුන් ගේ මරි මෝඩ­කම් නිසා පව් ගෙවන තවත් කෙනෙක් ලෙස ඔහු ගැන මගේ මත­කය සකස් කර ගත්තෙමි. ඒ තුළින් මගේ සිතේ ඇති වූ බර සැහැල්ලූ විය.

Comments