රාජ්‍ය සේවය කණ­පිට හැරවූ 2006 ඔළ මොට්ටළ චක්‍ර­ලේ­ඛය | සිළුමිණ

රාජ්‍ය සේවය කණ­පිට හැරවූ 2006 ඔළ මොට්ටළ චක්‍ර­ලේ­ඛය

වර්ත­මා­නයේ රියැ­දුරු සහා­ය­ක­යාට දුම්රිය නියා­ම­ක­ව­රයා හෝ රියැ­දුරා යම් වග­කී­මක් පැව­රු­ව­හොත් එය ප්‍රති­ක්ෂේප කිරීමේ බල­යක් නිල වශ­යෙන් ඔහුට හිමි නොවේ. එය ප්‍රති­ක්ෂේප කළ­හොත් යම් වින­යා­නු­කූල පිය­ව­රක් ගැනී­මට හැකි­යා­වක් ඇති නමුත් පසු­ගිය කාල­යේදී රියැ­දුරු සහා­ය­ක­යන්ගේ ශ්‍රේණිය ඉහ­ළට ගෙන ඒම නිසා එම කනිෂ්ඨ සේව­ක­යන් මේ වන විට දුම්රිය රියැ­දුරු වැටු­පට ආසන්න වැටු­පක් ලබන තත්ත්ව­යට පත්ව ඇති අතර ශ්‍රේණි­යද ඉහළ නැඟ ඇත. මේ නිසා රියැ­දු­රන් හෝ නියා­ම­ක­ව­රුන් විසින් පව­රනු ලබන යම් කාර්ය­යක්ප්‍රති­ක්ෂේප කළ­හොත් ඔවුන්ට විරු­ද්ධව විනය පරී­ක්ෂණ පැවැ­ත්වීමේ ගැට­ලු­වක්ද මතු වනු ඇත. එයද විස­ඳිය යුතු බර­ප­තළ ප්‍රශ්න­යකි.

පසු­ගිය වසර 5කට ආසන්න කාල­යක් තුළ විවිධ වෘත්තීය සමිති හා රාජ්‍ය ආය­ත­න­වල පව­ත්වන ලද වර්ජන නිසා රටට බිලි­යන ගණ­නක ආර්ථික හානි­යක් සිදු වූ බව මහා නගර හා බස්නා­හිර පළාත් සංව­ර්ධන අමාත්‍ය පාඨලී චම්පික රණ­වක මහතා පසු­ගිය දා ප්‍රවෘත්ති සාක­ච්ඡා­වක දී පැව­සීය. එම මුදල් ප්‍රමා­ණය ඉතිරි වූයේ නම් කොළඹ සිට යාප­නය දක්වාම අධි­වේගී මාර්ග­යක් ඉදි කළ හැකි බවද අනා­ව­ර­ණය විය.

මේ වර්ජන ගර්ජන පිකටිං රැල්ල වඩාත් උග්‍ර වූයේ 2006 වස­රෙන් පසු­වය. එයට හේතු වූයේ 2006 වසරේ දී රාජ්‍ය සේවා­වට නව චක්‍ර ලේඛ­යක් හඳුන්වා දීමයි. මේ චක්‍ර ලේඛ­යට අනුව සිය­ලුම රාජ්‍ය සේව­ක­යන් එකම ව්‍යුහා­ත්මක උස­ස්වීම් පටි­පා­ටි­ය­කට හා වැටුප් තල­යක් කරා යොමු කරන ලදී.

6/2006 චක්‍ර­ලේ­ඛය නමින් ආරම්භ වූ මේ චක්‍ර ලේඛය නිසා පෙර පැවැති මහින්ද රාජ­පක්ෂ ජනා­ධි­ප­ති­ව­ර­යාගේ රජය මෙන්ම යහ­පා­ලන ආණ්ඩු­ව­ටත් එහි පාපය ගෙව­න්නට සිදුව ඇත.

රාජ්‍ය සේවාවේ සංවෘත හා විවෘත යනු­වෙන් පැවැති ක්‍රම­වේ­දය මේ 6/2006 චක්‍ර­ලේ­ඛය නිසා මුළු­ම­නින්ම කණ­පිට හැරිණි. විශේ­ෂ­යෙන්ම දුම්රි‍ය, තැපැල්, සෞඛ්‍ය සේවා­වන් හි මේ නිසා අර්බුද අලු­තින් නිර්මා­ණය වන්නට පටන් ගත්තේය. සංවෘත රාජ්‍ය දෙපා­ර්ත­මේන්තු ලෙසින් හැඳි­න්වූයේ එම දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වට අනන්‍ය වූ සේවා­වන්හි නිර­තව සිටි සේව­ක­යන් සේවය කරනු ලබන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුයි.

උදා­හ­රණ ලෙසින් දුම්රිය රියැ­දු­රන්ට මෙරට සේවය කළ හැකි වෙනත් ආය­ත­න­යක් හෝ සේවා ස්ථාන­යක් නොමැත. තැපැල් සේව­ක­ය­න්ටද එසේ­මය. සෞඛ්‍ය අංශ­ය­ටද එසේ­මය. හෙදි­යන්ට කම්කරු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සේවය කළ නොහැ­කිය. තැපැල් සේව­ක­යාට ගොස් මිනි­න්දෝරු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සේවය කළ නොහැ­කිය.

එහෙත් විවෘත රාජ්‍ය සේවය හෙවත් ඒකා­බද්ධ රාජ්‍ය සේවා­වන්හි සේවාව මීට වෙනස්ය. කම්කරු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සේවය කරන සේව­ක­යාට ඉඩම් දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ හෝ වෙනත් දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­ව­කට හෝ මාරු වී ගොස් සේවය කළ හැකිය. එවන් මාරු කිරීම් මෙන්ම මාරු කර ගැනීම්ද නිර­තු­රු­වම සිදු වේ.

රාජ්‍ය සේවයේ තිබූ මේ විවෘත හා සංවෘත සේවා ක්‍රම නිසි අයු­රින් අධ්‍ය­ය­නය නොකර ඉදි­රි­පත් කළ 6/2006 අච්චාරු ක්‍රම­වේ­දයේ ප්‍රති­ඵල කෙසේ වුවත් වර්ත­මා­නයේ රාජ්‍ය වැටුප් වැඩි­කි­රීමේ ක්‍රම­වේ­දය සම්බ­න්ධ­යෙන්ද දැඩි විම­ර්ශ­න­යක නියැ­ළී­මට සිදු වේ. එයට හේතුව වන්නේ රාජ්‍ය ආදා­යම වැඩි වශ­යෙන්ම විය­දම් කළ යුත්තේ සංව­ර්ධන යෝජනා ක්‍රම සඳහා ලබා ගත් ණය ගෙවී­මට හා රාජ්‍ය සේවක වැටුප් සඳහා වීමයි. එක් පිරි­ස­කට වැටුප් වැඩි කිරීමේ දී සමා­න්තර හෝ වෙනත් සේවා­වන්ට එය බල­පාන්නේ නම් ඒ සියලු ශ්‍රේණින් දෙස බලා කට­යුතු කළ යුතු­මය.

මේ වන විට මෙරට රාජ්‍ය හා සංස්ථා­පිත මණ්ඩල හා අර්ධ රාජ්‍ය ආය­ත­න­වල සේවය කරනු ලබන සමස්ත සේවක සංඛ්‍යාව 1375499 කි. එයින් ඍජු­වම රාජ්‍ය දෙපා­ර්ත­මේන්තු හා අමා­ත්‍යාංශ ආදි­යෙහි සේවය කරනු ලබන සේවක සංඛ්‍යාව 1141650 කි. එම රාජ්‍ය සේවක පිරි­සට පම­ණක් වැටුප් ගෙවීම පිණිස රජය වාර්ෂි­කව රුපි­යල් බිලි­යන 705ක අති­වි­ශාල වැය බරක් දරයි. 2015 වසර වන විට රාජ්‍ය සේවක වැටුප් සඳහා වාර්ෂි­කව වෙන් කළ යුතු මුදල වූයේ රුපි­යල් බිලි­යන 405ක මුද­ලක් පමණි.

එහෙත් යහ­පා­ලන රජය බල­යට පත්වී­මෙන් පසුව රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ට වැඩි කරන ලද රුපි­යල් 10000ක මුද­ලත් සම­ඟින් අති­රේ­කව බිලි­යන 300ක මුද­ලක් වැටුප් සඳහා වැය කර­න්නට සිදුව තිබේ. මේ නිසා වාර්ෂි­කව වැටුප් සඳහා මේ වන විට රුපි­යල් බිලි­යන 705ක මුද­ලක් වෙන් කළ යුතුය. එසේම වැටු­පට අම­ත­රව රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ට රුපි­යල් 7800ක මාසික ජීවන විය­දම් දීම­නා­වක්ද හිමි වේ.

ඊට අම­ත­රව විශ්‍රාම සඳහා ද රජ­යට රුපි­යල් බිලි­යන 180ක් පමණ වාර්ෂි­කව දර­න්නට සිදු වේ.

එසේ වුවත් පසු­ගිය කාලයේ විශේ­ෂිත දෙපා­ර්ත­මේන්තු ඇතුළු රාජ්‍ය අංශයේ සේවා 4ක වැටුප් තල ඉහළ දැමී­ම­ටද රජ­යට සිදු විය. ඒ අතර නීති­පති දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව, නීති කෙටු­ම්පත් දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව, අධි­ක­රණ හා විශ්ව­වි­ද්‍යාල ද වේ. එයට ප්‍රධාන හේතු­වක් වූයේ, විශේ­ෂ­යෙන්ම නීති­පති දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව, නීති කෙටු­ම්පත් දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ නීති­ඥ­යන් රඳවා ගැනීමේ අව­ශ්‍ය­තාව මත වැටුප් තල ඉහළ දැමී­මයි. එම නීති­ඥ­ව­රුන්ට මෙම ආය­ත­න­ව­ලින් ඉවත්ව බාහිර සේවා සැප­යී­මෙන් අධික මුද­ලක් ලබා ගැනී­මට හැකිව තිබි­යදී සාමාන්‍ය රාජ්‍ය වැටු­ප­කට පැමි­ණී­මට දක්වන ලද මැළි භාවය වළ­ක්වා­ගෙන මේ ආය­ත­න­වල සේවයේ යෙදී සිටින පිරිස රඳවා ගැනීම පිණි­සත් එසේ වැටුප් තල ඉහළ දමන ලදී.

මේ අතර රාජ්‍ය පරි­පා­ලන සේවා වෘත්ති­ක­යන් විසින් තම සේවා වෙනු­වෙන් රුපි­යල් 50000ක් දක්වා වූ විශේෂ දීම­නා­වක් ඉල්ලා සිටි­යාත් ඒ හා සමා­න්තර ශ්‍රේණි 18ක් ද එය ඉල්ලී­මට කට­යුතු කිරීම නිසා එයද මේ වන විට අත­ර­මඟ ඇන හිට ඇත.

රජය මඟින් වැඩි කිරී­මට යෝජිත වූ රුපි­යල් 10000ක වැටුප් වැඩි කිරීම පසු­ගිය 2016 වසරේ සිට වස­ර­කට වරක් අවස්ථා 4කදී වාරික වලින් එම වැඩි කිරීම සිදු වන නිසා වස­රින් වසර වැටුප් සඳහා වන ගෙවීම් වැඩි වන්නට පටන් ගෙන ඇත.

වැඩි කළ වැටුප රුපි­යල් 10000ක් ලෙස දැක්වු­ණද සාමාන්‍ය රජයේ සේව­ක­ය­කුගේ වැටුප 2020 වන විට 2015 වත්මන් රජය බල­යට පත් වන විට තිබූ ප්‍රමා­ණ­යට වඩා 107%කින් වැඩි වන බව මුදල් අමා­ත්‍යාංශ්‍ය පෙන්වා දෙයි. රුපි­යල් 11000.00ත පමණ ආර­ම්භක මූලික වැටු­පක් ලබන අය­කුට රුපි­යල් 10000ක වැටුප් වැඩි­වීම මත එම වැටුප පම­ණක්ම 95%කට ආසන්න ප්‍රමා­ණ­යක වැඩි­වී­මක් වන අතර වැටු­පට අම­ත­රව වැටුප පද­නම් කර ගනි­මින් වැඩි­වන අති­කාල, දීමනා ඇතුළු අනෙ­කුත් සියල්ල සම­ඟින් බොහෝ රාජ්‍ය සේව­ක­යන්ට මේ ප්‍රති­ශ­තය හිමි වන බවත් මුදල් අමා­ත්‍යාංශ ප්‍රකා­ශ­ක­යෙක් කීය.

එමෙන්ම බොහෝ විධා­යක ශ්‍රේණි­වල වැටුප් වැඩි වීමේ අනු­පා­තය 1ට 4ක් වන හෙයින් ඔවුන්ට රජය මඟින් වැඩි කළ රුපි­යල් 10000ක මුදල වෙනු­වට රුපි­යල් 40000ක මුද­ලක් වැඩි වන බවද එම ප්‍රකා­ශ­කයා කීය. ඒ අනුව ඔවුන්ට 2016 වසරේ සිට මේ දක්වා රුපි­යල් 10000ක් බැගින් වස­ර­කට වරක් වැඩි වී ඇති බවද ඔහු පෙන්වා දුන්නේය. 2015 වසරේ රාජ්‍ය සේවයේ වැටුප් ගෙවී­මට වෙන් කළ රුපි­යල් බිලි­යන 405 වෙනු­වට රුපි­යල් බිලි­යන 705ක් 2018 වසරේ වෙන් කිරී­මට සිදු වූයේ ඒ නිසා බවද ඔහු පෙන්වා දුන්නේය.

එසේ වුවත් වැටුප් වැඩි කිරීම් සම්බ­න්ධව කතා කරනු ලබන කිසිදු වෘත්තීය සමි­ති­යක් මේ අයු­රින් වැටුප් වැඩි කිරීම ගැන කතා කරන්නේ ද නැත.

දුම්රිය වෘත්තීය සමිති විසින් විශේ­ෂ­යෙන්ම රියැ­දු­රන් නියා­ම­ක­ව­රන් පාල­ක­ව­රුන් සහ දුම්රිය ස්ථානා­ධි­ප­ති­ව­රුන් මූලික වැටුප රුපි­යල් 44600 සිට රුපි­යල් 56205ත් දක්වා ඉහළ නංවන ලෙස ඉල්ලා සිටි­යද එම වැටුප් වැඩි කිරීමේ දී තවත් සමා­න්තර ශ්‍රේණි 28කට එය ඍජු­වම බල­පානු ලබන හෙයින් ඒ සම්බ­න්ධව විම­ර්ශ­නය කර සමස්ත ව්‍යුහ­යේම වැටුප් වැඩි කිරීම සම්බ­න්ධව සොයා බලා වාර්තා­වක් සකස් කිරීම පිණිස මුදල් හා ජන­මාධ්‍ය අමාත්‍ය මංගල සම­ර­වීර මහතා විසින් කොමි­ස­මක් පත් කිරී­මට ද කට­යුතු යොදන ලදී.

දුම්රිය වෘත්තීය සමිති ඉල්ලා සිටින්නේ කැබි­නට් අනු­ක­මි­ටු­වක් මඟින් තම ශ්‍රේණි සඳහා වැටුප් ඉහළ නැංවී­මට යෝජනා කළ බවත් එම වාර්තාව කැබි­නට් මණ්ඩ­ලයේ අනු­මැ­ති­ය­කින් ක්‍රියා­වට නංවන ලෙසත්ය.

එසේ වුවත් මුදල් ඇමැ­ති­ව­රයා පෙන්වා දෙන්නේ එක් පිරි­ස­කට වැටුප් වැඩි කිරී­මේදී අනෙක් සමා­න්තර ශ්‍රේණි­වල ඇති වන ගැටලු වැළැ­ක්වීම පිණිස කොමි­සම විසින් වාර්තා­වක් සක­සනු ඇති බවයි.

ඒ අනුව අදාළ වැටුප් වැඩි කිරීමේ ක්‍රම­වේ­දය සකස් වනු ඇත. සමස්ත රාජ්‍ය සේව­යේම වැටුප් ක්‍රම ඒ අනුව සකස් වනු ඇතැයි අපි ද අපේක්ෂා කරමු. එක් එක් ශ්‍රේණි­ව­ලට පම­ණක් වැටුප් වැඩි කිරීමේ ආදී­නව අපි දැක ඇත්තෙමු. තැපැල් සේව­ක­යන්ට පම­ණක් වැටුප් වැඩි කළ විට සෞඛ්‍ය හෝ වෙනත් සමා­න්තර ශ්‍රේණි­යක් තම­න්ටද වැටුප් වැඩි කරන ලෙස ඉල්ලා සිටිති. ඔවුන්ට වැඩි කළ විට තවත් ශ්‍රේණි­යක් ඉල්ලා සිටිති.

මෙවන් අර්බුද නොවන ලෙසින් නව ක්‍රම­වේ­දය ගෙන ඒමට කොමි­සමේ බල­ධා­රීන් විසින් කට­යුතු කළ යුතුය. මන්ද 2006 වස­රේදී රාජ්‍ය සේවය කන­පිට හැර­වී­මට සකස් කරන ලද 6/2006 ඔල­මො­ට්ටල චක්‍ර­ලේ­ඛය නිසා මේ දක්වා වූ වර්ජන රැල්ල අප දැක ඇති නිසාය. එහි පීඩ­නය හොඳට අත් විඳ ඇති නිසාය.

 

 

Comments