නෙඵම් විල | සිළුමිණ

නෙඵම් විල

මල් මිදුල

කොහේ ගියත් මල් පැළ­යක් රැගෙන ඒමේ අපූරු සිරි­තක් කළු නගා සතු විය. මල් පැළය සිටුවා ඊට සාත්තු කිරීමේ වුව­ම­නාව ද ඈ සතු විය. ඇය තමා සිට වූ මල් පැළ­ව­ලට ජලය ද පොහොර ද යොද­මින් සාත්තු කළා ය. ඇතැම් මල් ගස් වැඩෙන විට කප්පාදු කර­මින් අපූරු හැඩ­තල ද මැව්වා ය.

අපේ අම්මා ගේ බාල නැග­ණි­යට අප කීවේ කුඩම්මා කියා ය. ඇය ජීවත් වූයේ අප මෙන් නග­ර­යට කිට්ටුව නොව දුෂ්කර පෙදෙ­සක ය.

තම දිය­ණිය නග­රයේ පාස­ලට යැවී­මට කුඩ­ම්මාට වුව­මනා විය. එහෙ­යින් ඇය දිය­ණිය අපේ නිවෙ­සෙහි නතර කළා ය. ඉන් පසු ඇය අපේ නිවෙ­සෙහි සිට නග­රයේ පාස­ලට ගියා ය.

මේ දිය­ණි­යට අපේ අම්මා හුර­ත­ල­යට කීවේ කළු­නෝනා කියා ය. දිය­ණිය ඒ ආම­න්ත්‍ර­ණ­යට රුචි නොවූ­වත් තම ලොකු අම්මා ගේ හෙවත් අපේ අම්මා ගේ වච­න­ව­ලට ඉහ­ළින් යෑම නුසු­දුසු නිසා ඉවසා සිටියා ය.

අපේ අම්මා ගේ කළු­නෝනා අපට කළු නංගි වූවා ය. ගෙදර දී ඇයට කළු නංගි කීව ද ගෙයින් පිට­තදී නම් ඇගේ සැබෑ නමින් පම­ණක් ආම­න්ත්‍ර­ණය කිරි­මට අපි පරි­ස්සම් වීමු.

කොහේ ගියත් මල් පැළ­යක් රැගෙන ඒමේ අපූරු සිරි­තක් කළු නගා සතු විය. මල් පැළය සිටුවා ඊට සාත්තු කිරීමේ වුව­ම­නාව ද ඈ සතු විය. ඇය තමා සිට වූ මල් පැළ­ව­ලට ජලය ද පොහොර ද යොද­මින් සාත්තු කළා ය. ඇතැම් මල් ගස් වැඩෙන විට කප්පාදු කර­මින් අපූරු හැඩ­තල ද මැව්වා ය. ඇය කෙත­රම් උන­න්දු­වෙන් ඒ මල් වගා­වට සාත්තු කළා ද යත් ඇය අප නිවෙ­සෙහි නැව­තී­මට පැමිණි මුල් අවු­රුද්ද අව­සන් වන විට අපේ ගේ මල් වත්ත­කින් වට විය.

ඒ සා ලස්සන මල් වත්තක් අපේ පැත්තේ කිසිදු නිවෙ­ස­කට නොති­බිණ. ඒ ගැන අපට දැනුණේ ආඩ­ම්බ­ර­යකි.

ඉතින් අප කළු නඟා ගේ මල් වත්තේ සෞන්ද­ර්ය­යෙන් මත් වීමු.

‍ෙම් මල් වත්ත හත් අවු­රු­ද්දක් ම පැවැත්තේ ය. හත් අවු­රුද්ද අව­සා­නයේ පැවති ආණ්ඩුවේ විභා­ග­යට මුහුණ දීමෙන් පසු කළු නගා අප හැම­ගෙන් සමු­ගෙන අපේ නෙතු කඳු­ළින් තෙමා අපෙන් සමු­ගෙන සිය නිවෙ­සෙහි පදිං­චි­යට ගියා ය.

කාලය ගෙවී ගියේ ය.

අපේ ගෙද­රට ආ නව සාමා­ජි­කාවෝ ද මල්ව­ලට ආසා කළ අය වූහ. ඒ මගේ මල්ලිලා ගේ ප්‍රිය­ම්බිකා‍වෝ ය. මල් වගා­වට ආසා කළත් ඔවු­නට නග­රයේ රැකියා සඳහා යෑමට සිදු වූ බැවින් මල්ව­ලට සාත්තු සප්පා­යම් කිරීමේ ඉඩක් ඔවු­නට නොවී ය.

සිය නිවෙ­සට ගිය කළු නගා ද කල­කට පසු දීගෙක ගියා ය.

කාලය තව තවත් ගෙවී ගියේ ය.

එදා අපේ නිවෙ­සින් පිටව ගොස් යළි දිනක් අපේ ගෙදර ආ කළු නඟා ගෙද­රට පය ගැසූ හැටියේ ම ඇය කළේ පිට­තට විත් විට පිට බැලීම ය.

ඇයට දැක­ගත හැකි වූයේ කේඬෑරි වී ගිය මල් ගස් ටිකකි.

ඇය දිගු සුසු­මක් හෙළනු මට ඇසිණ. ඇගේ කඳුළු නොද­කි­න්නට මම ගෙතු­ළට වැදු­ණෙමි.

‘මෙහෙම විත්ති­යක් දැනං හිටිය නං මං එන්නෙත් නෑ’ ඇයට කියැ­විණ. එය කාට නෑසු­ණත් මට ඇසුණ බ ව ඇය අද ද නොද­න්නවා ඇත.

කිරි­ළි­පනේ පිය­දාස මුණ­සිංහ මහතා විසින් යොමු කරන ලද ලිපි­යක් ඇසු­රෙනි.


සුදු - කළු පිරි­ක්සුම

එක් අයකු හැරුණු විට සෙසු හැමෝ ම ලියා තිබුණේ කළු ලපය ගැන ය. කළු ලපයේ ප්‍රමා­ණය, එය ස්ථාන­ගත කර ඇති තැන, කොන් හතරේ සිට ඊට ඇති දුර ආදි කරුණු ඒවායේ ලියැවී තිබිණ. කළු ලපය ගැන කිසිදු සඳ­හ­නක් නොකළ සිසුවා ලියා තිබුණේ කොළයේ සුදු පැහැය ගැන පමණි.

එක්තරා මනෝ වෛද්‍ය විද්‍යා මහා­චා­ර්ය­ව­ර­ය­කුට සිය ගෝල­යන් පරීක්ෂා කර බැලී­මට සිත් විය.

ඔහු ඒ සඳහා උප­ක්‍ර­ම­යක් යෙදී ය.

සිසුන් පිරි­ක්සුම සඳහා ඔහු ඔවු­නට ලබා දුන්නේ හත­රට නවන ලද සුදු කඩ­දා­සි­යකි. ඉන් එක බැගින් ඔහු ඔවු­නට බෙදුවේ ය.

‘මේක හිස් කොළ­යක්නෙ සර්. ප්‍රශ්න මොකුත් නෑනෙ’ සිසුහු විස්මය පළ කළ හ.

‘ඒකම තමයි ප්‍රශ්නෙ. ඔය­ගොල්ලො ඔය කොළ­වල දෙපැත්‍ත ම හොඳින් පරීක්ෂා කර බලන්ඩ!’

හොඳින් පරීක්ෂා කර­ගෙන යද්දී ඔවු­නට යමක් දැකිය හැකි විය.

‘කොළේ එක තැනක කළු ලප­යක් තිය­නව සර්’

‘එහෙනං ඒක ප්‍රශ්නය කර ගන්ඩ!’

සිසුහු පිළි­තුරු ලිය­න්නට පටන් ගත් හ. ලියන ලද සියල්ල මහා­චා­ර්ය­ව­රයා අතට ද ගියේ ය.

ඔහු ඒ සියල්ල කියවා බැලුවේ ය.

එක් අයකු හැරුණු විට සෙසු හැමෝ ම ලියා තිබුණේ කළු ලපය ගැන ය. කළු ලපයේ ප්‍රමා­ණය, එය ස්ථාන­ගත කර ඇති තැන, කොන් හතරේ සිට ඊට ඇති දුර ආදි කරුණු ඒවායේ ලියැවී තිබිණ.

කළු ලපය ගැන කිසිදු සඳ­හ­නක් නොකළ සිසුවා ලියා තිබුණේ කොළයේ සුදු පැහැය ගැන පමණි. ඔහු සුදු පැහැය අපූ­ර්ව­ත්ව­යෙන් වර්ණනා කර තිබිණ.

වත්තල හැඳල අ.ද. සුනිල් මහතා විසින් යොමු කරන ලද ලිපි­යක් ඇසු­රෙනි.

නෙළුම්විල
සිළුමිණ,
ලේක්හවුස්,
කොළඹ 10.

Comments