අනු­පා­දාන පිළි­වෙත | සිළුමිණ

අනු­පා­දාන පිළි­වෙත

පුද්ග­ලයා සංකල්ප ගොඩ­න­ගන්නේ ඇස, කන, නාසය, දිව, කය, මනස යන ඉඳු­රන් ඇසු­රෙන් ලබන නිමිති පිළි­බ­ඳව ය. පුද්ග­ල­යාට ඡන්දය රාගය ප්‍රේමය ඇති වන්නේ අතී­තයේ අත්දුටු, දැනුත් අත්ද­කින, මතුත් අත් දකි­න්නට කැමැති වන අර­මුණු පිළි­බ­ඳ­වයි. චක්ඛු­වි­ඤ්ඤා­ණ­යෙන් දත­යුතු වූ යම් රූප­යක් දැක­ලත් නැති­නම්, දැන් දකි­න්නේත් නැති­නම්, මතු දකි­න්නෙ­මියි සිත­කුත් නැති­නම් ඒ කිසි­වක් පිළි­බඳ ඡන්ද­යක් රාග­යක් ප්‍රේම­යක් නැත.

කොස්වත්තේ අරි­ය­වි­මල හිමි.
(බී.ඒ. ගෞරව, එම්.ඒ. කැල­ණිය)

පිවි­සුම

ආයු­ෂ්මත් අනු­රුද්ධ ස්වාමීන් වහන්සේ තව­මත් රහත් ඵල­යට නො පැමිණ, සියලු ආස්‍ර­ව­ය­න්ගෙන් මිදී­මට නොපැ­මිණ ඉදිරි ගමන වැළකී රැඳී සිටි අව­ස්ථා­වක කල්‍යාණ මිත්‍ර­ත්වයේ අව­ශ්‍ය­තා­වය තදින් දැනී තිබුණි. එහෙ­යින් උන්ව­හන්සේ ආයු­ෂ්මත් ශාරි­පුත්‍ර ස්වාමීන් වහන්සේ මුණ­ගැ­සු­නහ. මුණ­ගැසී තම ගැට­ලුව මෙසේ වදා­ළහ.

“ඇවැත් ශාරි­පු­ත්‍ර­යෙනි, මම පිරි­සුදු වූ මිනිස් ඇස ඉක්මවා සිටි දිවැ­සින් සහස්ස ලෝක­ධා­තුව බලමි. මා විසින් වීර්යය පටන් ගන්නා ලද්දේ ම ය. (ආරද්ධං වීරියං) එහි අලස බවක් නැත. (අස­ල්ලීනං). සිහිය එළඹ සිටි­යේය (උප්ප­ට්ඨිතා සති). මුළා බවක් නැත. (අප්ප­මුට්ඨා). නාම­ක­යක් කර­ජ­ක­යත් සැහැ­ල්ලුය. (පස්ස­ද්ධ­කායො). කල­බල රහි­තය (අසා­රද්දො). සිත සමා­හිත ය (සමා­හිතං චිත්තං). එකඟ ය (එකග්ගං). එහෙත් මගේ සිත උපා­දාන වශ­යෙන් නො ගෙන ආඝ්‍ර­ව­ය­න්ගෙන් නො මිදෙයි.” යනු­වෙනි.

ප්‍රශ්නය ඉදි­රි­පත් කරන විට ම සැරි­යුත් හිමියෝ දෝශය හඳු­නා­ගත්හ. උන්ව­හන්සේ මෙසේ වදා­ළහ.

1. ඇවැත් අනු­රු­ද්ධ­යෙනි, මෙසේ මම පිරි­සිදු වූ මිනිස් ඇස ඉක්ම වූ දිවැ­සින් සහස්‍ර ලෝකය බලමි’යි යම් සිතක් ඔබට වේ ද එය ඔබගේ ‘මානය’ යි.

2. ඇවැත් අනු­රු­ද්ධ­යෙනි, මා විසින් වීර්යය අර­ඹන ලදි. එය නො සැඟ­වින. සිහිය එළඹ සිටියි. මුළා­වක් නැත. නාම­කය කරජ කය සංසි­ඳිති. කල­බල රහිත ය. සිත සමා­හිත ය. එකඟ ය’යි යම් සිතක් ඔබට වේ ද එය ඔබගේ ‘උද්ධ­ච්චය’ යි.

3. ඇවැත් අනු­රු­ද්ධ­යෙනි, එහෙත් මාගේ සිත උපා­දාන වශ­යෙන් නො ගෙන ආඝ්‍ර­ව­යන් කෙරෙන් නො මිදේය’යි ඔබට යම් බඳු සිතක් වේ ද, එය ඔබගේ ‘කුක්කු­ච්චය’යි.

මේ කරුණු තුන අත­හැර මෙනෙහි නො කර නිර්වාණ ධාතු­වට සිත යොමු කරන්නේ නම් මනා ම යැ’යි සැරි­යුත් හිමියෝ වදා­ළහ. මේ උප­දේ­ශය පරිදි ක්‍රියා කළ අනු­රු­ද්ධ­යන් වහන්සේ ආස්‍ර­ව­යන් ක්ෂය කර අර්හ­ත්ව­යට පත් වූහ.

මේ කථා කළේ සසුන් පිළි­වෙ­තෙහි දී පසි­ඳු­රන් හා බැඳුණ කාම­සං­ඥා­ව­න්ගෙන් ද මිදී ඉදිරි ආධ්‍යා­ත්මික ගම­නක නියැ­ලුණ උතු­මකු අත­ර­මග එහෙත් නිව­නට ආස­න්නව සියුම් කරුණු කීප­යක් උපා­දාන කර­මින් සිටි අව­ස්ථා­වක් ඉක්මවා යාම පිළි­බඳ සිද්ධි­යකි. මම­ත්වය යම­කට අංශු­මා­ත්‍ර­යක් හෝ රැඳ­වුව විමු­ක්තිය උදා නො වේ. සියලු ආකාර තෘෂ්ණා උපා­දා­න­යන් බැහැර කළ යුතුවේ.

උඩත් යටත් තිරස් අතට සියලු දිශා­ව­න්හිත් මධ්‍ය­යෙ­හිත් තෘෂ්ණා­උ­පා­දා­නය අත්හළ යුතු ය. උඩ, යට සහ තිරස් දිශා­වන් ප්‍රකට වන්නේ මධ්‍ය­ල­ක්ෂ­යෙහි වූ ‘මම’ යන සංඥා­වට සාපේ­ක්ෂව ය. මධ්‍ය­ල­ක්ෂ්‍යය වශ­යෙන් මම­ත්ව­යක් නොමැති විට උඩ, යට, තිරස් දිශා සංකල්ප වියැකී යයි. විමුක්ති මාර්ගය ඒ අනු­පා­දා­නය පිණි­සය. ලෝක­යෙහි යමක් උපා­දාන කරන්නේ නම් ඒ ඔස්සේ ම සත්වයා කරා මාර­යාගේ පැමි­ණීම වේ.

උපා­දා­නය කුමක් පිළි­බ­ඳව ද?

බෞද්ධ ප්‍රති­ප­දාව අනු­පා­දා­නය පිණිස වඩන්නේ කෙසේ ද? ඒ කරු­ණෙහි දී උපා­දා­නය කව­රක් කෙරෙහි ද යන්න අව­බෝධ කර­ගත යුතුයි. මේ සවි­ඤ්ඤා­ණක කයෙ­හිත් (ඉමස්මිං ච සවි­ඤ්ඤා­න­කෙ­කායෙ) බාහිර වශ­යෙන් සියලු නිමිති කෙරෙ­හිත් (බභිද්ධා ච සම්බ­නි­මි­ත්තෙසු) ‘මම’ යන සංඥා­වත් (අහිං­කාර) මගේ යන සංඥා­වත් (මමිං­කාර) ‘මම’ වෙමි යන මැන ගැනී­මත් (මාන) වේ. මේ ස්වභා­වය ක්‍රියා­ත්මක වන්නේ පුද්ග­ලයා නිර­තුරු ඉන්ද්‍රි­යා­නු­සාරී අත්දැ­කීම් ලෝකය සමඟ බැ‍ඳෙමින් රාගා­නු­ස­ය­ටත් පටි­ඝා­නු­ස­ය­ටත් අවි­ජ්ජා­නු­ස­ය­යත් වැටෙ­මින් ක්‍රියා කිරී­මක් හැටි­ය­ටයි. පුහු­දුන් පුද්ග­ලයා සිතන ආකා­ර­යට අත්දැ­කීම් ලබන්නේ ‘මම’ ය. ඒ අත්ද­කින දේ හා වින්ද­නය ‘මගේ ය’ ඒ තුළින් තීර­ණය වන්නේ ‘මම සිටින බවය’ මුළු­ම­හත් වරද ඇත්තේ ඔතැන ම ය.

ආධ්‍යා­ත්මික වශ­යෙන් ඇස, කන, නාසය, දිව, කය, මනස යන ඉඳු­රන් මඟින් බාහිර වශ­යෙන් ‍රූප, ශබ්ද, ගන්ධ, රස, පොට්ඨබ්බ, ධම්ම යන නිමිති හා සම්බන්ධ වීම තුළ මේ වරද බිහි වේ. ඉඳු­රන් ඇසු­රෙන් අර­මුණු ගැනීම යනු රූප­ධර්ම ප්‍රකට වීමයි. ඉන්ද්‍රි­ය­යත් අර­මු­ණත් මන­සි­කා­ර­යත් තුන ම මෙහි දී අව­ශ්‍යය. එතැන ඇත්තේ රූප ධර්ම ස්පර්ශ වීමයි. මේ රූප­ධර්ම අර­මුණු වන්නේ විඳීම, හැඳි­නීම, චේත­නාව, ස්පර්ශය, මන­සි­කා­රය යන නාම­ධර්ම ඇති කල්හි ය. රූප­යෙන් තොරව නාම­ධර්ව වලට ද නාම­ධර්ම වලින් තොරව රූප­යට ද පැවැ­ත්මක් නැත.

මේ නාම රූප තෘෂ්ණා වශ­යෙන් උපා­දන කර­මින් ස්කන්ධ සකස් වේ. සන්තා­න­ගත වශ­යෙන් නිර­න්ත­රව සැක­සෙන මේ ස්කන්ධ­යන්ගේ පහළ වීමත් ආය­තන ප්‍රති­ලා­භ­යත් (ඛන්ධානං පාතු­භාවො අය­ත­නානාං ව පටි­ලාහො) ඔස්සේ දිගු සස­රක සත්ව­යාගේ මේ ක්‍රියා ප්‍රවා­හය ඇදී ආවා සේ මේ ප්‍රත්‍ය සම්බ­න්ධ­තා­වය පවත්වා තාක් කල් මතු මතුත් ඇදී යනවා ඇත. ඒ සස­රයි.

අනු­පා­දාන පිළි­වෙත:

පුද්ග­ලයා සංකල්ප ගොඩ­න­ගන්නේ ඇස, කන, නාසය, දිව, කය, මනස යන ඉඳු­රන් ඇසු­රෙන් ලබන නිමිති පිළි­බ­ඳව ය. පුද්ග­ල­යාට ඡන්දය රාගය ප්‍රේමය ඇති වන්නේ අතී­තයේ අත්දුටු, දැනුත් අත්ද­කින, මතුත් අත් දකි­න්නට කැමැති වන අර­මුණු පිළි­බ­ඳ­වයි. චක්ඛු­වි­ඤ්ඤා­ණ­යෙන් දත­යුතු වූ යම් රූප­යක් දැක­ලත් නැති­නම්, දැන් දකි­න්නේත් නැති­නම්, මතු දකි­න්නෙ­මියි සිත­කුත් නැති­නම් ඒ කිසි­වක් පිළි­බඳ ඡන්ද­යක් රාග­යක් ප්‍රේම­යක් නැත. මේ ආකා­ර­යට ඉන්ද්‍රීය සය පිළි­බ­ඳව ම තේරුම් ගැනීම අවශ්‍ය ය.

මේ සැක­සෙන ඉඳු­රන් යනු ද පුරාණ කර්මයේ ප්‍රති­වි­පා­ක­යයි. ඒ බව නුව­ණින් දක්නා ආර්ය­ශ්‍රා­ව­කයා අතීත රූපා­ර­මුණු වූ ඇසෙහි අන­පේ­ක්ෂිත වෙයි. (අතී­තස්මිං චක්ඛුස්මිං අන­පෙක්ඛො හොති) අනා­ගත ඇසෙහි අභි­න­න්ද­න­යක් ද නැත. (අනා­ගතං චක්ඛුං නාභි­න­න්දති.) මේ මොහොතේ පවත්නා අර­මු­ණක් හා බැ‍ඳෙන ප්‍රත්‍යු­ත්පන්න ඇස පිළි­බ­ඳව නිර්වේ­දය පිණිස, විරා­ගය පිණිස, නිරෝ­ධය පිණිස පිළි­පන්නේ වෙයි. (පච්චු­ප්ප­න්නස්ස චක්ඛුස්ස නිබ්බි­දාය විරා­ගාය නිරෝ­ධාය පටි­පන්නෝ හොති) මේ ආකා­ර­යෙන් සෙසු ඉන්ද්‍රි­ය­යන් කෙරෙහි ද ක්‍රියා කරයි.

මෙහි තේරුම් ගත යුත්තක් ඇත. ‘ඇස උප­දි­නවා’ යන්න අප තේරුම් ගත යුත්තේ අර­මු­ණක් ගන්නා විට උප­දින ස්වභා­ව­යක් වශ­යෙනි. කෙනෙක් ඊයේ දුටු අර­මු­ණක දී ඇස වූයේ ඒ මොහොතේ උපන් ඇසයි. ඒ අතීත ඇසයි. ඒ අර­මුණු අදත් දකි­න්නට කැමැත්ත ඇති තැන ඇත්තේ අතීත ඇසෙහි මෙන්ම අතීත රූප­යෙහි අපේ­ක්ෂා­වයි. එය අද මේ මොහොතේ දකින විට ඇත්තේ පච්චු­ප්පන්න ඇසයි. හෙටත් එය දැකීමේ කැමැත්ත ඇත්නම් ඒ අනා­ගත චක්බු­වයි. අපගේ මසැස ගැන සිතා අතී­ත­යේත් අනා­ග­ත­යෙත් දැනුත් ඇත්තේ එකම ඇසක්ය’ යි නො ගත යුතුය.

ඇස නමැති මස්ග­ඩුව ඇසක් වන්නේ රූපා­ර­ම්ම­ණ­යක් ඇති මොහොතේ පමණි. රූපා­ර­ම­ම­ණ­යක් නැති තැන ඇස නමැති මස්ග­ඩුව පඨවි ආපෝ තේජෝ වායෝ මූල­ධාතු පුඤ්ජ­යක් පමණි. සෙසු ඉන්ද්‍රි­ය­යන් පිළි­බ­ඳව ද මේ ආකා­ර­යෙන් ම දත යුතුය.

ඉන්ද්‍රි­ය­යන්ගේ සමු­දය වන්නේ බාහිර නිමිති ගන්නා විට ය. බාහිර නිමිති වශ­යෙන් එහි දී අත්ද­කින්නේ සත්‍ය ලෝකය නොව සංක­ල්ප­නා­මය වශ­යෙන් මැවුණ ලෝක­යකි. ඇසින් රූප ද කනින් ශබ්ද ද නාස­යෙන් ගන්ධ ද දිවෙන් රස ද කයින් පහස ද මන­සින් ධර්ම හෙවත් සංස්කාර සට­හන් ද නිමිති වශ­යෙන් ගෙන සංක­ල්පනා ලෝකය අතී­තයේ ද මැවී ය. මතු ද මව­න්නට අපේක්ෂා කරයි. දැනුදු වෙමින් සිටියි. මේ ක්‍රියාව සිදු­ව­න­තාක් සංසා­රික බව පව­තියි.

ඒ නිසා ශ්‍රැත­වත් ආර්ය­ශ්‍රා­ව­කයා මේ ධර්ම­තා­වය දකි­මින් අතීත රූප­යන්හි අන­පේ­ක්ෂිත වෙයි. (අතී­තෙසු රූපෙසු අන­පෙක්ඛො හොති). අනා­ගත රූප අභි­න­න්ද­නය නො කරයි. අනා­ගතෙ රූපෙ නාභි­න­න්දති). ප්‍රත්‍යු­ත්පන්න රූප­යන්හි නිර්වේ­දය පිණිස විරා­ගය පිණිස නිරෝ­ධය පිණිස පිළි­පන්නේ වෙයි. (පච්ච­ප්ප­න්නානං රූපානං නිබ්බි­දාය විරා­ගාය නිරෝ­ධාය පටි­පන්නො හොති). මේ ආකා­ර­යට ශබ්ද ගන්ධාදී අර­මුණු සම්බ­න්ධ­යෙන් ද ක්‍රියා කරයි. මේ පිළි­පන් ප්‍රති­ප­දාව භාවිත කර­මින් බහු­ලී­කෘත කර­මින් සියලු සංසා­රික සැක­සීම් ඉක්ම­විය හැකිය. නිවීම යනු එයයි.

මායා ලෝකය:

බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ සීලය හා සමා­ධිය යට කී ප්‍රඥා භාව­නා­වට ගැනෙන ප්‍රති­ප­දාව ඇර­ඹී­ම­ටත් භාවිත කිරී­ම­ටත් බහු­ලී­කෘත කිරී­ම­ටත් අවශ්‍ය පද­නම සේ දුටහ. සියලු සංසා­රික සත්ව­යන් ම සැකසී ඇත්තේ යට කී ලෙස අජ්ඣ­ත්තික හා බාහිර ආය­තන සම්බ­න්ධ­තා­වක් හැටි­ය­ටයි. විවිධ විචිත්‍ර අනු­ප්‍ර­භේද සහිත නරක තිරි­සන් ප්‍රේත ඇසුර මනුෂ්‍ය දේව බ්‍රහ්ම ආදී විවිධ සත්ව­යින් සැක­සෙන්නේ කෙලෙ­ස්වල ඇති විචි­ත්‍ර­ත්වය පද­නම් කර­ගෙන ය.

ඒ විචි­ත්‍ර­ත්ව­යට අනුව ආය­තන ප්‍රති­ලා­භය ද විචිත්‍ර වෙයි. බ්‍රහ්ම­යින්ගේ අත්දැ­කීම් ලෝකය එක ආකා­ර­ය­කට ය. කාමා­ව­චර දෙවි­ව­රුන්ගේ අත්දැ­කීම් ලෝකය තව ආකා­ර­ය­කට ය. මනු­ෂ්‍ය­යින්ගේ තවත් ආකා­ර­ය­ක­ටය. දිය­ගොඩ තිරි­සන් සත්ව පැව­තුම් බෙහෙ­වින් ම විචිත්‍ර ය.

ඔවුන්ගේ ඒ ඒ ආය­තන ප්‍රති­ලා­භ­යන්ගේ හැටි හැටි­යට ලෝකය අත්ද­කින ආකා­රය විචිත්‍ර ය. සාමා­න්‍ය­යෙන් එක් සහස්සී ලෝක­ධා­තු­වක ප්‍රති­සන්ධි තල තිස්එ­කක් බව කියැවේ. ඒ හැමෙ­කක් ම එකි­නෙ­කට වෙනස් ආය­තන ප්‍රති­ලා­භ­යන්ට උචිත වන පරි­ද්දෙන් ක්ලේශ­යන්ගේ විසි­තුරු ස්වභා­ව­යෙන් ද යුක්ත වේ.

මෙතැ­නදී පැන­න­ඟින ‍ප්‍රශ්නය නම් මේ අත්දැ­කීම් විචි­ත්‍ර­ත්වය තුළ ලෝකය ඇති සැටි­යෙන් අත්ද­කින සත්වයෝ කව­රහු ද, යන්නයි. මනු­ෂ්‍යයෝ ද දෙවියෝ ද තිරි­සන් සත්වයෝ ද අත්දැ­කීම් ලබන්නේ කෙලෙ­ස්වල හැටි හැටි­යට නම් ඔය එක් පැවැ­ත්ම­ක්වත් හරි අත්දැ­කීම් ක්‍රම නො වේ. එහි තේරුම සියල්ලෝ ම ‘මම’ සාර ස්වභා­ව­යක් හැටි­යට ගෙන ඒ මම­ත්වය රැක­ග­නි­මින් සුව­පත් කර­ග­නි­මින් තබා ගැනී­මට උත්සාහ ගනි­මින් මවා­ගත් අත්දැ­කීම් ලෝක­යක රැවටී සිටින බවය.’මෙන්න මම’ කියා නොයෙක් ආකා­ර­යෙන් මම­ත්වයේ අන­න්‍ය­තා­වය ඔප්නැං­වී­ම­ටත් ආරක්ෂා කර­ගැ­නී­ම­ටත් වෑයම් කර­මින් සිටින බව ය.

ඒ අතර නිත්‍ය­ත්ව­යෙන් ගන්නට කිසි­වක් නැති නමුත් නිත්‍ය සංඥා­වක රැවටී සිටිති. දුකට ම හිමි ස්වභා­ව­යන් සැප සංඥා­වෙන් ගනි­මින් සිටිති. ආත්ම අගක් නො දිය­හැකි ස්වභා­ව­යන් කෙරෙහි ආත්ම­සං­ඥා­වට වැටී සිටිති. අශුභ දෙයෙහි ශුභ­සංඥා වඩ­මින් මුළා­වට වැටී සිටිති. එහෙත් පුබු­දුන් පුද්ග­ලයා එ’ බව නො දනියි.

ඒ නිසා සත්වයා තමන්ගේ අත්දැ­කීම් ලෝක­යෙහි රැවටී එය ම අභි­න­න්ද­න­ය­ක­රයි. (අභි­න­න්දති). අභි­වා­ද­න­ය­ක­රයි. (අභි­ව­දති). සිතින් ගිල­ගෙන සිටියි. (අජ්ඣො­සාය නිට්ඨති). ඒවා ස්ථිරව නො පව­තින විට ශෝක කරයි. (සොචති). ක්ලාන්ත වෙයි. (කිල­මති). දෙස් තිය­මින් වැල­පෙයි. (පරි­දෙ­වති). උරෙන් අත් ගසා හඬයි. (උර­ත්තාළිං කන්දති). සිහි මුළා බවට පැමි­ණෙයි. (සම්මොහං ආප­ජ්ජති). තම තමාගේ අත්දැ­කීම් ලෝක­යහි ඇලෙ­මින් රාගා­නු­සය ද ගැටෙ­මින් පටි­ඝා­නු­සය ද රැව­ටෙ­මින් අවි­ජ්ජා­නු­සය ද පෝෂ­ණය කරයි. මායා ලෝකය මෙයයි. විඤ්ඤාණ ක්‍රියා­කා­රි­ත්වය මායා­වට උපමා කර ඇත්තේ මේ නිසයි. (මායූ­පමං ච විඤ්ඤාණං).

අප මනු­ෂ්‍ය­යන් හැටි­යට එදි­නෙදා ලෝකයේ ප්‍රශ්න ගැටලු අර්බුද අර­ගල වශ­යෙන් බැරෑ­රුම් ලෙස ගන්නේ මේ මායා ස්වභා­වය ම ය. එක් අත­කින් පුද්ග­ල­යාගේ ඉන්ද්‍රීය ශක්තිය සීමා­ස­හිත ය. පටුය.

අනෙක් අතින් ඡන්ද­රා­ගාදී කෙලෙස් නිසා අනි­ත්‍ය­යෙහි නිත්‍ය­සං­ඥාත් දුකෙහි සුඛ­සං­ඥාත් අනා­ත්ම­යෙහි ආත්ම­සං­ඥාත් අශු­භ­යෙහි ශුභ­සං­ඥාත් තුළින් චිත්ත­වි­ප­රී­ත­යට දෘෂ්ටි­වි­ප­රී­ත­යට සංඥා­වි­ප­රී­ත­යට වැටෙන සත්වයා අත් දකින්නේ ඇති සැටිය නො වේ.

මායා­වක් බව නො දත් තැන:

අත්ද­කින්නේ ඇති සැටිය නොව මායා­වක් බව නො දන්නා නිසා සැබෑ ලෙස සල­කා­ගත් අයු­රින් කට­යුතු කිරී­මට ගොස් පුද්ග­ලයා කයත් වච­න­යත් මන­සත් තුළින් පවිටු හැසි­රීම් ප්‍රකට කරයි. මම­ත්වය ඇත්තක් වශ­යෙන් ගෙන ඒ මම­ත්වයේ සැපත හා ආර­ක්ෂාව ගැන ම කට­යුතු කිරී­මට යාමෙන් බිහි­වන්නේ සෝක පරි­දෙව දුක් දොම්නස් උපා­යාස තව දුර­ටත් පැව­තීම විනා සිදු­වන අන් යහ­ප­තක් නැත. මේ මොහොතේ ලබ­මින් සිටින අත්දැ­කීම් වල නිබ්බි­දා­වත් විරා­ග­යත් නිරෝ­ධ­යත් සංසි­ඳී­මත් නො දකින සත්වයා මතු මතුත් ඒ දුක­ටම හිමි­කම් කියනු ඇත.

රාග­යත් ද්වේෂ­යත් මෝහ­යත් නිසා වැඩි වශ­යෙන් නරක තිරි­සන් ප්‍රේත අසුර යන දුග­තීන්ට වැටෙ­මින් හා සුග­ති­ගාමී වුවත් අවි­ද්‍යා­වත් තෘෂ්ණා­වත් දෙක නිසා ජාති ජරා මරණ සෝක පරි­දේව දුක් දොම්නස් උපා­යා­ස­යන්ට වැටෙ­මින් සසර පව­ති­නවා යනු­වෙන් සිදු­වන්නේ එයයි.

මායාව තේරුම් ගනිමු:

බාහිර ලෝකය ඇස කන ආදී ඉන්ද්‍රීය සය තුළින් අත්දැ­කීමේ දී සැබැ­වින් ම අප අත්ද­කින්නේ ඒ නිමිති වල ඇති සැටිය නොව නාම - රූප ය. වින්ද­නය, හැඳි­නීම, චෙතනා, ස්පර්ශය, මන­සි­කා­රය යන නාම­ධර්ම මතු­වන්නේ යම් රූප­ධ­ර්මත් අර­මුණු කොට­ගෙ­නය. නාම­ධ­ර්ම­යන්ගේ ප්‍රකට වීමට රූප­ධ­ර්මත් රූප­ධ­ර්ම­යන්ගේ ප්‍රකට වීමට නාම ධර්මත් එක සේ අවශ්‍ය ය.

පුහු­දුන් ලෝකයා අතින් සිදු­වන්නේ වින්දන සංඥා චේතනා ඔස්සේ අනිත්‍ය දේ නිත්‍ය වශ­යෙන්, දුක් දේ සුඛ වශ­යෙන්, අනාත්ම දේ ආත්ම වශ­යෙන්, අසුභ දේ සුභ වශ­යෙන් වර­දවා ගැනී­මයි. එහෙ­යින් සාමාන්‍ය පුද්ග­ලයා අත්ද­කින ආකා­ර­යත් ඇති සැටි­යත් එක­ස­මාන නොවේ. එහෙ­යින් බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ මෙසේ වදා­රති. “දකින්නා වූ පුද්ග­ලයා දකින්නේ නාම­රූ­පයි. බොහෝ දේ දැක්කත් ස්වල්ප දෙයක් දැක්කත් නාම­රූප වශ­යෙන් දක්නා හෙයින් ශුද්ධි­යක් ඇතැයි කියා දක්ෂයෝ (බුද්ධාදී උතුමෝ) නම් නො කියති”.

මේ නාම­රූප මොන­වා­දැයි මදක් තේරුම් ගන්නට බලමු. ඇසින් වර්ණ වශ­යෙන් ද කනින් ශබ්ද වශ­යෙන් ද නාස­යෙන් ගන්ධ වශ­යෙන් ද දිවෙන් රස වශ­යෙන් ද කයින් පහස වශ­යෙන් ද මන­සින් ධම්ම වශ­යෙන් ද ගන්නා නිමිති පඨවි ආපෝ තේජෝ වායෝ යන රූප­ධ­ර්මයි.

මේ රූප­ධ­ර්ම­යන් අර­මුණු වන්නේ ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් මනසේ නාම­ධර්ම ක්‍රියා­කා­රි­ත්වය සිදු­වු­ව­හොත් පමණි. නාම­නම් වේදනා සඤ්ඤා චේතනා එස්ස මන­සි­කාර යන චෛත­සික පහයි.

සත්ව­යින්ගේ අත්දැ­කීම් ලෝකයේ සියලු ධර්ම­යන්ගේ ප්‍රභ­වය මන­සි­කා­රය හේතු­වෙන් සිදු වෙයි. (සබ්බේ ධම්මා මන­සි­කා­ර­ස­ම්භවා) සසර ම වැඩෙන ලෙස සාවද්‍ය ලෙස සැක­සෙන්නේ අයෝ­නි­සෝ­ම­න­සි­කා­ර­යයි. මේ මන­සි­කා­රය යොමු වෙමින් ධර්ම උදා­ව­න්නට උප­කා­රක ප්‍රත්‍යය නම් එස්ස­යයි. (එස්ස­ස­මු­දයා සබ්බෙ­ධම්මා) ඒ තුළින් වින්ද­නය සංජා­න­නය සංචෙ­ත­නය ක්‍රියා­ත්මක වේ. රූප­ධර්ම නිමිති කර­ගන්නේ මේ නාම­ධර්ම තුළි­නුයි. රූප­ධර්ම නිමිති නො වේ නම් මේ නාම­ධර්ම ප්‍රකට වීම ද නැත. අපි ඇත්ත­යයි සිතා­ගෙන අත්ද­කින්නේ සැබෑ ලෝක­යක් නොව නාම­ධ­ර්ම­යන් ඔස්සේ නිමිති කර­ගන්න රූපයි.

මේ සිදු­වන්නේ කෙලෙස් තුළින් ලෝකය අත්දැ­කී­මයි. අත්ද­කින්නේ ඇති ස්වභා­වය නො වේ. නාම­ධර්ම ඔස්සේ මැවුන ස්වභා­ව­යයි. රූප නැත්නම් නාම නැත. නාම නැත්නම් රූප ද නැත. නාම ඔස්සේ රූප ද රූප ඔස්සේ නාම ද ප්‍රකට කරන්නේ විඤ්ඤා­ණ­යයි. එනම් වෙන් කොට දැන­ගන්නා සිතයි. නාම­රූප විඤ්ඤා­ණයේ සකස් වීමට ප්‍රත්‍යය වේ. විඤ්ඤා­ණය නාම­රූ­පයේ සකස් වීමට ප්‍රත්‍යය වේ. සංසාර සත්ව­යාගේ පැවැත්ම බල­ගැ­න්වෙන ප්‍රත්‍ය සම්බ­න්ධ­තා­වය මෙයයි.

ඉන්ද්‍රීය අත්දැ­කීම් වශ­යෙන් අප කව­රක් අත්දු­ටු­වත් අත්දැක ඇත්තේ නාම­රූප ම ය. අනෙ­කක් නො වේ.

“පුහු­දුන් මන­සින් යුත් දෙවි­යන් සහිත ලෝකයා ම ‘මම’ ය. ‘මගේ’ ය. ‘මාගේ ආත්මය’ ය යනු­වෙන් මේ නාම­රූප දෙකට වැද­ගෙන එය ම සත්‍යය’යි කල්පනා කරන බව” බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ දේශනා කරන්නේ එබැ­විනි.

සමා­ප්තිය:

මෙම සත්‍ය­තා­ව­යන් නුව­ණින් තේරුම් ගන්නා විට සසර දුක් සහ­ගත බව හොඳින් වැටහේ. ඒ නිසා සසර යනු මිදිය යුත්තක් බ ව දැක යට කී අනු­පා­දන පිළි­වෙත වැඩී­මට සිතෙන තර­මට බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ පිළි­බ­ඳව සද්ධර්ම පිළි­බ­ඳව ශ්‍රද්ධා­වක් ඇති වේ. (දුක්ඛූ­ප­නිසා සද්ධා) බුදු­ද­හමේ ශ්‍රද්ධාව ප්‍රඥාව අභි­මුඛ කර­ග­ත්තක් බ ව අම­තක නොකළ යුතුය. නූතන යුගයේ බෞද්ධ­කම ප්‍රති­ප­දාව ඇර­ඹීම වෙනු­වට සංස්කෘ­ති­කාංග කිහි­ප­ය­කට සීමා වී ඇත්තේ නිවැ­රදි ශ්‍රද්ධා ප්‍රති­ලා­භ­යට පැමි­ණීම බාධක වන තර­මට පුද්ග­ලයා කයෙහි අව­ශ්‍ය­තා­ව­ය­නට ම නතු­වීම නිසයි.

සැපත වශ­යෙන් පසි­ඳු­රන් මඟින් ලබන සැප­තක් පම­ණක් දන්නා පුද්ග­ලයා පස්කම් සුව­යෙන් අන්‍ය­තර වූ සුව­යක් නො දනියි. එහෙත් සම්‍යක් දර්ශ­න­යක් වන සද්ධ­ර්ම­යෙහි සැදැහැ සිත් ඇත්තාට කූස­ලූ­ප­සං­හිත ප්‍ර‍මෝද­යක් වෙයි. ((සද්ධූ­ප­නිසං පාමොජ්ජං). දුකෙන් අත්මි­දී­මට මගක් ඇත යන දැක්මෙන් උප­දින ඒ ප්‍රමෝ­දය උප­නිඃ­ශ්‍රය කර­ගෙන ප්‍රීතිය උදා වෙයි. (පාමො­ජ්ජූ­ප­නිසා පීති). ප්‍රීතිය නිසා කය සිත දෙක සැහැල්ලු වෙයි. (පීතු­ප­නිසා පස්සද්ධි).

ඒ සැහැ­ල්ලුව සුඛ­යට උප­නිඃ­ශ්‍රය වෙයි. (පස්ස­ද්දූ­ප­නිසං සුඛං). සුඛය චිත්ත­ස­මා­ධි­යට උප­නිඃ­ශ්‍රය වෙයි. (සූබූ­ප­නිසො සමාධි). සමා­ධිය යථා­භූ­ත­ඥා­න­ද­ර්ශ­න­යට උප­නිඃ­ශ්‍රය වෙයි. ඇති­සැ­ටිය දකින විට ලෞකි­ක­ත්වය පිළි­බ­ඳව උන­න්දුව ගිලි­හෙ­න්නට පටන් ගනියි. අත්දැ­කීම් ලෝකය අභුභ වශ­යෙන් අනිත්‍ය වශ­යෙන් දුක් වශ­යෙන් අනාත්ම වශ­යෙන් ප්‍රඥා­වෙන් දකින විට කලි­කි­රෙයි. (යථා­භූ­ත­ඤා­ණ­ද­ස්ස­නූ­ප­නිසා නිබ්බිදා). එකල්හි වෙන්වීම පහසු ය. (නිබ්බ­දූ­ප­නිසො විරාගො). වෙන්වීම විමු­ක්ති­යට උප­නිඃ­ශ්‍රය වෙයි. (විරා­ගූ­ප­නිසා විමුක්ති). විමු­ක්තිය ආශ්‍ර­ව­යන්ගේ ක්ෂය­වීම පිළි­බඳ ඥාන­යට උප­නිඃ­ශ්‍රය වෙයි. (විමු­ත්තූ­ප­නිසං ඛයෙ­ඤාණං). අවම වශ­යෙන් දුග­ති­භය විමුක්ත සම්බෝ­ධි­ප­රා­යන මන­සක් පිණිස වත් මේ පිළි­වෙත ප්‍රායෝ­ගි­ක­ත්ව­යට නැංවී­මෙහි ලා අපගේ අව­ධා­නය යොමු කළ යුතු ම ය. ප්‍රමා­දය පසුව විපි­ළි­සර වීම පිණිස වන බව බුද්ධා­ව­වා­ද­යයි.

Comments