
මහාචාර්ය ඩී. තුසිත මැන්දිස්
අධ්යයනාංශ ප්රධාන, පුරාවිද්යා හා උරුම කළමනාකරණ අධ්යයනාංශය,
ශ්රී ලංකා රජරට විශ්වවිද්යාලය
ශ්රී ලංකාවේ ආදිතම බ්රාහ්මී ලේඛන හෝ අක්ෂර අශෝක අධිරාජ්යයාට සමකාලීනව මෙරට රාජ්ය පාලනය කළ දේවානම්පිය තිස්ස රාජ්ය සමය වන ක්රිපූ 250-210 යුගයට අයත් බව බොහෝ උගතුන්ගේ මතය වේ. ඒ අනුව ශ්රී ලංකාවේ ආදිතම බ්රාහ්මී ලේඛන ක්රිපූ 3 වැනි සියවසින් ඔබ්බට ගමන් කළ නොහැකි බව එතෙක් පිළිගෙන තිබූ මතය විය. සාහිත්ය මූලාශ්රය සාධක අනුව ක්රිපූ 6 වන සියවසේ සිට ආර්ය භාෂා කතා කරන ජනතාව ශ්රී ලංකාවට පැමිණ ඇති බව සඳහන් වන අතර, ඒ සමඟ ලේඛන පිළිබඳ ඔවුන්ගේ දැනුම මෙරටට රැගෙන එන්නට ඇතැයිද විශ්වාසයක් පවතී.
ශ්රී ලංකාව තුළ ක්රිපූ 3 වන සියවසට පෙර සිටම යම් ලේඛන ක්රමයක් පැවති බව සාහිත්ය මූලාශ්රයවල සඳහන් බව පෙන්වා දෙන පියතිස්ස සේනානායක ඒ මූලාශ්රය වැඩි ප්රමාණයක් ක්රිස්තු වර්ෂය ආරම්භව කලකට පසු ලියවුණු ඒවා බවද ප්රකාශ කර තිබේ. එබැවින් මූලාශ්රයවල සඳහන් කරුණු තුලනාත්මක ලෙස සාකච්ඡාවට භාජනය කළ යුතු බව ඔහු ප්රකාශ කර තිබේ.
කෙසේ වෙතත් ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී ලේඛන හා ඒවායේ ඉතිහාසය පිළිබඳ විමර්ශනය කිරීමේදී බ්රාහ්මී අක්ෂරවලට පූර්වයෙන් හමු වූ සංකේත අක්ෂර ක්රමයක් පවතින්න ඇති බවට සාධක ශ්රී ලංකාවේ පූර්ව-ඓතිහාසික අවධියට අයත් සුසානවල පියන්ගල් මත හා ඒ යුගයට අයත් ජනාවාසවලින් මතු වන මැටිබඳුන් මත තිබී ලංකාවේ විවිධ ප්රදේශවලින් හමුව තිබේ. එසේම මේ යුගයට අයත් ජනාවාස භූමි වන අනුරාධපුරය, තිස්සමහාරාමය, කන්තරෝඩය යන ස්ථානවලින් හමු වී ඇති මැටිබඳුන් මත සටහන් කර තිබූ බ්රාහ්මී ලේඛන රාශියක්ද වාර්තා වී තිබේ. පූර්ව-ඓතිහාසික යුගයේදී සංකේත ඇසුරු කරගනිමින් කිසියම් සන්නිවේදන ක්රමයක් භාවිත කළ බවට ශ්රී ලංකාවේ පූර්ව-ඓතිහාසික යුගයේ මැටිබඳුන් මත හා ගල් සොහොන්වල පියන්ගල් මත වන සංකේතවලින් පැහැදිලි වුවද ඒවා තවමත් කියවා නැති බැවින් නිශ්චිත අදහසක් ප්රකාශ කළ නොහැකි බව පියතිස්ස සේනානායකගේ මතය වේ.
ශ්රී ලංකාවෙන් හමු වී ඇති ක්රිපූ යුගයට අයත් බ්රාහ්මී අක්ෂර විමර්ශනයේදී මාතලේ වේරගොඩ (සුළුනාපහුර) විහාරයෙන් හමු වූ ටෙරාකොටා මුද්රා කිහිපයක බ්රාහ්මී නොවන සංකේත සමඟ බ්රාහ්මී අක්ෂර සටහන් වී තිබුණු බව සුදර්ශන් සෙනෙවිරත්න පෙන්වා දී තිබේ. මීට අමතරව තිස්සමහාරාම අකුරුගොඩ ජර්මානු පුරාවිද්යාඥයන් කළ කැණීම්වලදී පුලුස්සන ලද මැටිබඳුන් මත බ්රාහ්මී අක්ෂර සමඟ ද්රවිඩ බ්රාහ්මී අක්ෂර හමුව ඇති බව මහාදේවන් ප්රකාශ කරයි. එසේම කේඑස් ශන්මුගම් විසින් කොර්කේයි වරාය ආශ්රිතව සිදු කළ කැණීම්වලින් හමු වූ මැටිබඳුන් මත වූ බ්රාහ්මී ලේඛන ක්රිපූ 8 වැනි සියවසට පමණ අයත් වන බව කාබන් කාලනිර්ණය අනුව තහවුරු වන බව ප්රකාශ කළද ඒ ස්ථානයේ ස්තර අවුල්ව තිබුණු බැවින් ඒ මතය පිළිගත නොහැකි බව දකුණු ඉන්දීය අභිලේඛනඥයන් ප්රකාශ කර තිබේ.
ක්රිපූ 5 වන සියවසට පෙර භාවිත කරන ලද බ්රාහ්මී ලේඛන අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවරින් හමු වන බවට නව මතයක් සිරාන් දැරණියගල විසින් ඉදිරිපත් කරනු ලැබීය. එලෙස හමු වූ බ්රාහ්මී ලේඛන ක්රිපූ 600-500 පෙර කාලයේ සිට භාවිත වූ බව රේඩියෝ කාබන් කාලනිර්ණය අනුව තහවුරු වන බවද ඔහු ප්රකාශ කළේය. මේ මතය තවදුරටත් තහවුරු කරමින් රොබින් කනිංහැම් විසින් අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවර සල්ගහවත්ත නම් ස්ථානයේ සිදු කළ ASW 88 කැණීමෙන්ද බ්රාහ්මී ලේඛන හමු වූ බව ප්රකාශ කිරීම සමඟ දැරණියගලගේ මතය යම් පමණකට තහවුරු විය. සිරාන් දැරණියගල හා මොහාන් අබේරත්න ඇතුළු-නුවරින් හමු වූ ක්රිපූ 500-600ට අයත් අක්ෂර සහිත මැටිබඳුන් සම්බන්ධයෙන් පසුව සිදු කළ තාපසංදීප්තතා කාලනිර්ණය අනුව ඔවුන්ගේ මතය තවදුරටත් නිවැරදි බව ප්රකාශ කර තිබේ.
අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවර මහාපාලි දානශාලාව අසල AMP 88 ස්ථාන නාමය යටතේ සිරාන් දැරණියගල සිදු කළ කැණීම්වලදී හමු වූ මැටිබඳුන් කැබලි කිහිපයක මේ බ්රාහ්මී ලේඛන හමු වූ බව ඔහු ප්රකාශ කර තිබේ. ඔහු වැඩිදුරටත් දක්වා ඇති ආකාරයට ඒ අවධියේ බ්රාහ්මී අක්ෂර ලිවීම සඳහා භාවිත කරන ලද සත්ත්ව අස්ථිවලින් නිර්මාණය කරන ලද පන්හිඳක් හමුව තිබේ. එසේම එයට සමාන පන්හිඳවල් ඉන්දියාවේ අලම්ගීර්පුර්, චිරාන්ඩි, හස්ථිනාපූර් හා උජ්ජේන් යන ස්ථානවලින්ද ලැබී තිබීමෙන් මෙවැනි ඒවා සමාන කාලපරාසවලදී ලංකාවේ හා ඉන්දියාවේ භාවිතව ඇති බවද ඔහු පවසයි. මේ අක්ෂර හමු වන කාලපරිච්ඡේදය වන ක්රිපූ 600-500 තහවුරු කරගැනීම සඳහා කාබන් කාලනිර්ණ 04ක්, තාප සංදීප්තතා කාලනිර්ණ 04ක් කළ බවද ඔහු වැඩිදුරටත් පවසයි.
මේ සොයාගැනීම පිළිබඳ පියතිස්ස සේනානායක ප්රකාශ කර ඇත්තේ සිරාන් දැරණියගල ක්රිපූ 600-500 තරම් කාලයට අයත්යැයි ප්රකාශයට පත් කර ඇති (බ්රාහ්මී අක්ෂර සටහන් වී තිබූ) මැටිබඳුන් ක්රිව 1 වන සියවසට අයත් විය යුතු බවයි. ඒ සඳහා ඔහු ඉදිරිපත් කර ඇති මතය අනුව දැරණියගල ඉදිරිපත් කර ඇති ඵලක අංක 64 හි a අක්ෂරය දරන මැටිබඳුන් කැබැල්ල මත සටහන් වී ඇති අවසන් අක්ෂරය ච-යන්නයැයි උපකල්පනය කළ හොත් ඒ අක්ෂරය ශ්රී ලංකාවේ මෙතෙක් හමුව ඇති පැරණි බ්රාහ්මී ලිපි අතර දක්නට නැති තරම් බව පෙන්වා දෙයි. එසේම සේනානායක ඉදිරිපත් කර ඇති අනෙක් මතය වන්නේ ශ්රී ලංකාවේ පැරණි බ්රාහ්මී ලිපිවල දීර්ඝ ස්වර වෙනුවට බොහෝ විට හ්රස්ව ස්වර භාවිතා වී ඇති බවත්, දීර්ඝ ස්වර භාවිත කිරීම ආරම්භ වූයේ පසුකාලීනව බව පරණවිතාන දක්වා ඇති මතය අනුවද එය තහවුරු වන බවත්ය. එසේම දැරණියගල ඉදිරිපත් කර ඇති “තාරම” හෝ “තාරච” යන්නත් “තයාකුටෙ” යන යෙදුම් තුළ දීර්ඝ ස්වර ඇසුරු කරමින් වචන සටහන් කර ඇති බැවින් එවැනි යෙදුම් මගින් සංවර්ධනය වූ කාලවකවානුවක එම අක්ෂර රචනා කරන්නට ඇති බව අක්ෂරවල ස්වරූපය අනුව පැහැදිලි වන බවද ඔහු පෙන්වා දී තිබේ.
පියතිස්ස සේනානායක වැඩිදුරටත් දක්වා ඇති පරිදි, මේ අක්ෂරවල සංවර්ධන අවස්ථාවක් දීර්ඝ ස්වර මෙන්ම හ්රස්ව ස්වර මඟින් පැහැදිලි වන බැවින් අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවරින් හමුව ඇති අක්ෂර ක්රිව 1 වන සියවසට අයත් වීමට බොහෝ ඉඩ ඇති බව පෙන්වා දී අතරම, දැරණියගල විසින් මේ ලේඛන සම්බන්ධව දක්වා ඇති කාබන් කාලනිර්ණය අනුව එහි ඉහළ සීමාවේ හා පහළ සීමාවේ පවතින පරතරය පිළිබඳවද සාකච්ඡා කර තිබේ. සිරාන් දැරණියගල අනුරාධපුර මහාපාලි දානශාලාව අසල සිදු කළ AMP 88 කැණීමේ අංක75g මැටිබඳුන් කැබලි අයත් වන ස්තරයේ කාලනිර්ණ කාබන් 14 කාලනිර්ණ අනුව එහි ඉහළම සීමාව ක්රිපූ 7 වන සියවස හා එහි පහළම සීමාව ක්රිපූ 3 වන සියවසට අයත් ලෙස දක්වා තිබෙන අතර, සේනානායකගේ මතය වන්නේ මේ අක්ෂර හමු වන කාලපරාසය පදනම් මුල්-ඓතිහාසික යුගය (Basal Early History 600-500 BC) හා පහළ-මුල්-ඓතිහාසික අවධිය (Lower Early History 500-400 BC) අතර පවතින පරතරය සියවස් 4කට ආසන්න බැවින් එහි ඉහළ සීමාව පමණක් සලකා මේ තීරණය ගැනීම සාධාරණ නොවන බවයි.
එසේම අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවර AMP 88 හා ASW 88 කැණීමෙන් සොයාගන්නා ලද බ්රාහ්මී ලේඛන පිළිබඳ විමර්ශනයක් සිදු කරන විමලසේන හැලෝගම ක්රිපූ 3 වන සියවසට අයත් අශෝක අක්ෂරද ක්රිපූ 2 වන සියවසට අයත් පිප්රාවා අභිලේඛනද සමඟ ශ්රී ලංකාවේ ක්රිපූ 3 වන හා 2 වන සියවස්වලට අයත් ගුහාලිපි සංසන්දනය කරමින් අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවරින් හමු වූ මැටිබඳුන් මත ඇති අක්ෂර හා ඒ අක්ෂර අතර සමානතා මෙන්ම දැඩි අසමානතාද පවතින බව පෙන්වා දෙයි. හැලෝගම දක්වා ඇති ආකාරයට AMP 88 (75), ASW 88 (88)සංසිද්ධීන්ට අයත් අක්ෂර සහිත මැටිබඳුන් ක්රිපූ 818-754 හෝ ක්රිපූ 700-540 කාලනිර්ණය ලැබී ඇති බව දක්වා තිබීම හා තවත් මැටිබඳුන් කැබැල්ලක “බිය අනුරධ” යනුවෙන් සඳහන් ASW 88 (88)ට අයත් මැටිබඳුන් කැබැල්ල ක්රිපූ 600-500ට කාලනිර්ණය කර තිබීමේ ගැටලුවක් ඇති බවද පෙන්වා දෙයි. ඔහුගේ මතය වන්නේ මේ මැටිබඳුන් සඳහා කාලනිර්ණය කළ යුත්තේ මැටිබඳුන් හමු වන පාංශු ස්තරය කාලනිර්ණය කිරීමෙන් නොව, අදාළ මැටිබඳුන් කොටස කාලනිර්ණයට ලක් කිරීමෙන් බවයි.
එසේම මෙයට අමතරව උතුරු ඉන්දීය බ්රාහ්මී අක්ෂර හා දකුණු ඉන්දීය බ්රාහ්මී අක්ෂර මෙන්ම ශ්රී ලංකාවේ ගුහාලිපිවල අන්තර්ගත බ්රාහ්මී අක්ෂරවල හැඩ-රටා හා ඒවායේ පරිමාණය පිළිබඳ විමර්ශනය කරන හැලෝගමගේ මතය වන්නේ අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවරින් හමු වන මැටිබඳුන් මත සටහන් කර ඇති අක්ෂර දකුණු ඉන්දියාවේ අරිකමේඩුවලින් සොයාගන්නා ලද අක්ෂරවලට සමාන වන බැවින් අරිකමේඩු අක්ෂර අයත් ක්රිව 2 වන සියවසට ඒවා අයත් බවයි.
දකුණු ඉන්දියාවෙන් හමු වන අලුත් සාධක
කෙසේ වෙතත් ඉතා මෑතදී දකුණු ඉන්දියාවේ සිදු කර ඇති කැණීම්වලින් හමුව ඇති බ්රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධයෙන්ද නව මත ඉදිරිපත්ව තිබේ.
ඒ අතුරින් කේ රාජන් හා සුබ්රමනියම් තමිල්නාඩුවේ කොඩුමනල් ස්ථානයේ ඇති මෙගලිතික සුසානය ආශ්රිතව සිදු කළ කැණීම්වලදී හමු වූ මැටිබඳුන්වල සටහන්ව තිබූ අක්ෂර ක්රිපූ 5 සියවස තරම් පැරණි බව ප්රකාශ කර තිබේ. මීට අමතරව දකුණු ඉන්දියාවේ ආදිච්චනල්ලූර් සුසානයෙන් හමු වූ මැටි බරණි මත සටහන්ව තිබූ බ්රාහ්මී අක්ෂර ක්රිපූ 6-5 සියවස්වලට අයත් බව ටී සත්යමූර්තිගේ මතය වේ.
එසේම දකුණු ඉන්දියාවේ පලනි නම් ස්ථානයේ සිදු කළ කැණීම්වලින් හමු වූ බ්රාහ්මී ලේඛන ක්රිපූ 540 කාලයට අයත් වන බව සුබ්රමනියම් ප්රකාශ කර තිබේ. මේ අනුව දකුණු ආසියානු කලාපය තුළ ක්රිපූ 5 සියවසට පෙර සිට බ්රාහ්මී ලේඛන පැවති බව තහවුරු වේ.
අනුරාධපුර ඇතුළුපුර AMP 88 හා ASW 88 මැටිබඳුන් මත පන්හිඳකින් හෝ තියුණු අස්ථි තුඩකින් සටහන් කළ බවට උපකල්පනය කරන ලද ඉහත විස්තර කළ ශ්රී ලංකාවෙන් හමු වූ බ්රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධ විද්වතුන් අතර විවිධ මතවාද පවතියි. ඔවුන් බොහෝ දෙනකු පෙන්වා ඇත්තේ අදාළ මැටිබඳුන් කොටස් කාලනිර්ණය නොකර ඒවා හමු වන ස්තර කාලනිර්ණය කිරීමෙන් නිගමනවලට එළඹීම ගැටලු සහගත බවයි.
එහෙත් ශ්රී ලංකාවෙන් හමුව ඇති බ්රාහ්මී ලේඛනවල පැරණි භාවය තහවුරු කරගැනීම සඳහා ඉතා හොඳ පිළිතුරක් සපයාගැනීමට ශ්රී ලංකා රජරට විශ්වවිද්යාලයේ පුරාවිද්යා හා උරුම කළමනාකරණ අධ්යයනාංශයට මේ වන විට හැකිව තිබේ.
2017 වර්ෂයේ අගභාගයේදී ශ්රී ලංකා රජරට විශ්වවිද්යාලයේ පුරාවිද්යා හා උරුම කළමනාකරණ අධ්යයනාංශය ආණමඩුව ප්රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාසයේ ගල්ගමුවට නුදුරු අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානය ආශ්රිතව RUSL EX 01 2017 ස්ථාන නාමය යටතේ කැණීමක යෙදුණේය. එහිදී සුසානය අභ්යන්තරයේ තැන්පත් කර තිබූ මැටි මුට්ටියක කැඩීගිය බඳ කොටස් හමු විණි. ඒ මැටිබඳුන් කැබලි තුනක තිබී බ්රාහ්මී අක්ෂර තුනක් හඳුනාගැනිණි.
මේ බ්රාහ්මී අක්ෂර අතර ත-අක්ෂර දෙකක් හා ශ-අක්ෂරයක් වන බව හඳුනාගැනිණි. ශ්රී ලංකාවේ පූර්ව-ඓතිහාසික යුගයේ මෙගලිතික සුසාන ආශ්රිතව මෙතෙක් සිදු කළ කැණීම්වලදී ඒවායේ පියන්ගල් මත තිබී බ්රාහ්මී නොවන සංකේත රාශියක් හමුව තිබේ.
ඒ අතුරින් ඉබ්බන්කටුව මෙගලිතික සුසානය ආශ්රිතව සංකේත කිහිපයක් හා යාපහුව පිංවැව ගල් සොහොන් කනත්ත තුළ 40කට වැඩි සංකේත ප්රමාණයක් වාර්තා විය. එයට අමතරව අනුරාධපුර ගෙඩිගේ, කන්තරෝඩය, පොම්පරිප්පුව, ආනයිකොඩ්ඩායි හා රිදියගම, තිස්සමහාරාමය යන ස්ථානවලින්ද බ්රාහ්මී නොවන සංකේත හා බ්රාහ්මී අක්ෂර වාර්තා විණි.
මේ ආකාරයට මෙගලිතික සුසාන හා ජනාවාසවලින් විවිධ සංකේත හා සමහර විට අක්ෂර හමුවනමුත් සුසානයක් අභ්යන්තරයේ තිබූ මැටිබඳුනක් මත සටහන් කරන ලද බ්රාහ්මී අක්ෂර මෙතෙක් ශ්රී ලංකාවෙන් වාර්තා වී නැත. ඒ අනුව අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානය ආශ්රිත මේ සොයාගැනීම ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධ අතිශය වැදගත් අනාවරණයක් ලෙස පෙන්වාදිය හැකිය. එසේ කිව හැක්කේ ශිලාපුවරු 4කින් වට කොට තනන ලද ශිලාමංජුසාවක අභ්යන්තරයේ තැන්පත් කරන ලද මැටිබඳුන් විශාල පියන්ගලකින් වැසූ පසු කිසිදු අයුරකින් විතැන්වීමක් නොවීමය. සන්දර්භය අවුල් සහගත නොවූ තැනකින් මේ අක්ෂර සහිත මැටිබඳුන් ලැබීම ඉතා වැදගත් වේ.
අතිශය වැදගත් අනෙක් කරුණ මේ අක්ෂර අන්තර්ගත මැටිබඳුන් කැබලි හමු වන මැටිබඳුන ඇතුළතින් ගත් අස්ථි සාම්පල ඇමෙරිකාවේ බීටා ඇනලිටික් ආයතනයට යවා ලත් කාලනිර්ණය අනුව ඒ අස්ථි හා මැටිබඳුන් අයත් වන කාලය ක්රිපූ 491-366 ලෙස දින නිර්ණය වීමයි. 94.4%ක විශ්වසනීය භාවයක් දී ඇති මේ කාලනිර්ණවලින් 1.0%ක නිරවද්යතාව මත ඒවා නිශ්චිත වශයෙන් ක්රිපූ 507-501 (බුව 2456-2449) අයත් වන බව බීටා ඇනලිටික් ආයතනය ප්රකාශ කර ඇත. ඒ අනුව මේ අක්ෂර ක්රිපූ 6 වන සියවසට අයත් බව නිසැක ලෙසම තහවුරු වේ.
ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධයෙන් සාකච්ඡා කිරීමේදී කලාපීය ලෙස එහි පවතින තත්ත්වය විමසා බැලීමද වැදගත් වේ. ඉන්දියාවේ අරිකමේඩුවලින් හඳුනාගත් බ්රාහ්මී අක්ෂර ක්රිපූ 900-600 අතර කාලයට අයත් බව ප්රකාශයට පත්ව ඇති අතර, සමස්තයක් ලෙස දකුණු ඉන්දියාව හා ශ්රී ලංකාව තුළ ක්රිපූ 600-500 කාලයේ බ්රාහ්මී ලේඛන භාවිත වූ බව මේ අනුව හඳුනාගත හැකිය. එසේම අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවර මැටිබඳුන් මත ලේඛනගත කර තිබූ බ්රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධව උගතුන් අතර මෙතෙක් පැවති ක්රිපූ 6 වන සියවසට ඒවා අයත් විය නොහැකිය යන කලවකවානු සම්බන්ධ තිබූ ප්රශ්නය නිරාකරණය කරගැනීමට අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානය ආශ්රයෙන් හමු වූ බ්රාහ්මී ලේඛනවලින් මේ අනුව හැකි වේ.
ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී අභිලේඛන හා ඒවායේ ඉතිහාසය සම්බන්ධ වැදගත් සොයාගැනීමක් ලෙස අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානයෙන් හමු වූ බ්රාහ්මී ලේඛන පෙන්වාදිය හැකිය.
අන්දරවැව මෙගලතික සුසානයෙන් හමුවන බ්රාහ්මී ලේඛන අතර ඇති ශ අක්ෂරය සම්බන්ධව අක්ෂර පරිණාමය සම්බන්ධයෙන් අභිලේඛකයන් අතර මතයක් ඇති විය හැකිය. බොහෝ උගතුන් පෙන්වා දී ඇත්තේ ශ-අක්ෂරය බ්රාහ්මී ලේඛනවලට එකතු වී ඇත්තේ බ්රාහ්මී ලේඛනවල පසුව ඇති වන සංවර්ධන අවස්ථාවක බවයි.
කෙසේ වෙතත් මේ සම්බන්ධව සිරාන් දැරණියගල ප්රකාශ කරන ආකාරයට අක්ෂරවල ආකෘතියෙන් බහුතර විවිධතා හටගෙන ඇත්තේ කාල පරිණාමයට වඩා ඒවායේ ලිවීමේ හා ස්ථානයේ ස්වභාවය අනුව බවය. එකම ආකෘතියට ඇති අක්ෂර දෙකකින් එකක් පූර්ව ව්යවහාරයට අනෙක පසුකලකටද අයත් බවට පිළිගැනෙන මතය පිළිගත නොහැකිය යන තර්කයක් අනුව සිතීමේදී ශ, ෂ අකුරු එකකින් අනෙක පෙර හෝ පසු භාවිත අක්ෂරයක් යන්න සැලකිය නොහැකි බවද මේ අනුව පෙන්වාදිය හැකිය.
එසේම පරණවිතාන දක්වන ආකාරයට ක්රිපූ 3 වැනි සියවසේ සිට ක්රිව 1 වන සියවස දක්වා වන බ්රාහ්මී අක්ෂරවල පරිණාමය සම්බන්ධයෙන් විශාල වෙනස්කමක් අක්ෂර ඇසුරෙන් හඳුනාගත නොහැකිමුත්, ක්රිව 1 වන සියවස පමණ වන විට සුළු වෙනස්කමක් ත-අක්ෂරයේ දැකගත හැකි වේ.
අශෝක ශිලා ලිපිවල යෙදෙන ත-අක්ෂරය සමඟ ශ්රී ලංකාවේ මුල් බ්රාහ්මී අක්ෂර සංසන්දනය කිරීමේදී පෙනී යන්නේ ඉන්දීය අශෝක අක්ෂරවල නැමීගිය රේඛාවකට දකුණු පැත්තෙන් සිරස් රේඛාව මධ්යයේ සිට පහළට දිවෙන කෙටි රේඛාවකින් යුක්ත බවයි. ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී එසේ නොවන අතර, ඍජු රේඛා දෙකකින් යුක්තව ලියා ඇති බව පෙනේ.
එසේම අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානයෙන් හමු වන බ්රාහ්මී ලේඛන ශ්රී ලංකාවේ ක්රිපූ 3 වන සියවසට අයත් අක්ෂරවලට සමාන වන බැවින් පූර්ව-ඓතිහාසික යුගයේ සිට ඒ අක්ෂර විකාශනය වී ඇති බව පෙන්වාදිය හැක්කේ ලංකාවේ ස්ථාන ගණනකින් මෙයට සමාන බ්රාහ්මී නොවන අක්ෂර ලෙස උගතුන් හඳුනාගෙන ඇති අක්ෂර හමු වීම නිසාය. ඉන් අද පූර්ව-ඓතිහාසික ලෙස හඳුන්වනු ලබන අවධියේ මෙරට ලේඛනය ඇරඹි බවට ප්රබල මතයක් ඉන් ගොඩනැඟිය හැකිය.
එසේම ඇතුළු-නුවරින් දැරණියගල වාර්තා කර තිබෙන Fig. 64 දක්වා ඇති ඵලකයේ දක්වා ඇති ත-අක්ෂරයට අන්දරවැවින් හමු වූ ත-අක්ෂරය සමාන වන බව අප විසින් සිදු කරන ලද අක්ෂර සංසන්දනය කිරීමේ විමර්ශනවලදී පැහැදිලි විය. එමෙන්ම මේ කැණීමේදී වාර්තා වී ඇති අනෙක් අක්ෂරය වන ශ-අක්ෂරය ක්රිපූ 3 වන හා 1 වන සියවස් අතර ලෙන්ලිපිවල දක්නට ලැබෙන අක්ෂරවලට බොහෝ සමාන වන බැවින් පූර්ව-ඓතිහාසික යුගය තුළ එය ලංකාවේ භාවිත වන්නට ඇති බව පෙන්වාදිය හැකි වේ. අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානය අශ්රිතව වාර්තා වන මේ අක්ෂර දෙකම එකම සන්දර්භයකින් වාර්තා වන බැවින් දින නිර්ණය සම්බන්ධයෙන් ගැටලුවක් පැනනැඟෙන්නේ නැත.
ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී අක්ෂරවලින් ලිපි ලිවීම හා ඒවා මෙරට ස්ථාපිත කරවීම පිළිබඳ ප්රචලිතව තිබෙන මතය වන්නේ එම අක්ෂර මෙරටට හඳුන්වා දෙනු ලැබූවේ බෞද්ධ ධර්මදූතයන් විසින් බවය.
ඒත් මේ අදහස පිළිබඳ විමර්ශනයක යෙදෙන සෙනරත් පරණවිතාන පෙන්වා දෙන්නේ බෞද්ධ ධර්මදූතයන් මෙරටට පැමණීමට පෙර භාණ්ඩ හුවමරු කටයුතුවලදී බ්රාහ්මී අක්ෂර භාවිත වන්නට ඇති බව අනුමාන කළ හැකි බවයි. කෙසේ වෙතත් මේ වන විට ලැබී ඇති දිනනිර්ණ සහිත සාධකවලින් පැහැදිලි වන්නේ ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී ලේඛන පූර්ව-ඓතිහාසික යුගයේ මෙරට ජීවත් වූ වැසියන් විසින් ආරම්භ කරන ලද ස්වාධීන ලේඛන ක්රමයක් පැවති බවත්, මහින්දාගමනයෙන් අනතුරුව එම ලේඛන භික්ෂූන්ට ලෙන් ප්රදානය කිරීම සමඟ මෙරට ප්රචලිත වී ඇති බවත්ය.
සිරාන් දැරණියගල 1988දී අනුරාධපුර ඇතුළු-නුවර සිදු කළ AMP 88 කැණීමෙන් හා කනිංහැම් සිදු කළ ASW 88 කැණීමෙන් සොයාගෙන ප්රකාශයට පත් කර ඇති ශ්රී ලංකාවේ බ්රාහ්මී ලේඛන ක්රිපූ 500-600 කාලයට අයත් බවට දැරණියගල විසින් ප්රකාශයට පත් කර ඇති මතය අන්දරවැව මෙගලිතික සුසාන ආශ්රිත කැණීමෙන් හමු වූ මැටිබඳුන් මත පිලිස්සීමෙන් පසු සටහන් කර ඇති බ්රහ්මී අක්ෂරවලින් තහවුරු වේ.
මේ අදහස තවදුරටත් ඉදිරි පර්යේෂණවලින් තහවුරු වන්නේ නම්, බ්රාහ්මී අක්ෂරවල උපත ශ්රී ලංකාව තුළ සිදු වූ බව සනාථ කළ හැකි බවද වැඩිදුරටත් පෙන්වාදිය හැකිය.