ආදරයෙන් ජීවිතය පාට කළ සෙනෙහෙ කොළයේ කතාව | සිළුමිණ

ආදරයෙන් ජීවිතය පාට කළ සෙනෙහෙ කොළයේ කතාව

මිලිනා යොවුන් වියේදි

ගුරු­ව­ර­ය­කුට හසු වූ විට පන්තියේ දී ඒ ලියුම් අග­යයි

“සමන් මලින් පවන් සලමි” මීට දශක කිහි­ප­ය­කට පෙර පෙම්ව­තුන් ලිපි ලිව්වේ එවැනි ආම­න්ත්‍රණ සම­ඟිනි. එදා මෙන් අද පෙම්ව­තුන් පෙම්ව­ති­යන් ලිපි ලියන්නේ නැති නිසාම තැපෑල ද බංකො­ලොත් යැයි කීවාට කමක් නැතැයි විටෙක සිතේ. අද වන විට ඒ සියල්ල අතී­ත­යට එක්ව හමා­රය. අද පෙම්හ­සු­නක් ආසා­වට දකි­න්නට නැත. සියලු ප්‍රේම සම්බ­න්ධතා සිදු වන්නේ ජංගම දුර­ක­ථ­නය ඔස්සේ ය. පෙම් පණි­විඩ යැවෙන්නේ කෙටි පණිවිඩ මඟිනි. ඒ යැවෙන්නේ ද සිංගි­රි­සි­යෙනි. ඉංග්‍රීසි අකු­රෙන් සිංහල වචන ලියන විට එක අකු­රක් අඩු වූ විට නැඟෙන්නේ වෙනත් අරු­තකි. ඒ නිසා පෙම්ව­තුන් අමා­රුවේ වැටුණ අවස්ථා ද නැතිව නොවේ. කෙසේ වෙතත් මේ කිය­න්නට සූදා­නම SMS ප්‍රේම­යන් ගැන නොවේ.

දශක කිහි­ප­ය­කට පෙර මෙරට පෙම් පත් ලිවීමේ කලා­වක් තිබී ඇතැයි සිතෙන්නේ පැරැන්නෝ තම අතීත මතකයන් අප ඉදිරියේ දිගහරින විටය.

වසර කිහි­ප­ය­කට පෙර ප්‍රවීණ නාට්‍ය­ක­රු­වකු සමඟ කතා බහ කර­න්නට අව­ස්ථාව ලැබිණි. තම පාසල් ජීවි­තය පිළි­බඳ කතා බහ කරන අත­ර­තු­රක එතුමා කියා සිටියේ තමන් සිය පෙම්ව­ති­යට පෙම් හසුන් ලියූ ආකා­ර­යයි.

“ඒ ලියු­ම්වල තිබුණේ නව­ක­තාව සාහිත්‍ය ගැන රස වින්දන. අපේ පන්ති­භාර ගුරු­තු­මි­යට අහු­වුණා. ඇය ඒ ලියුම් කියවා බලා පසුව පන්තියේ දී ඒ ලියුම් ගැන කතා කළා. ඒකට හේතුව තමයි ඒ ලිපි­වල සාහිත්‍ය කලාව ගැන රස­වි­න්ද­නය ලියා තිබීම.”

ඒ එක්ද­හස් නව­සිය හැට ගණ­න්ව­ලය. අද අප ලියන ලිය­වි­ල්ලට වඩා එදා ලිය­විල්ල වෙනස්ය. මේ වෙන­ස්කම් පැහැ­දි­ලිව පෙනෙන්නේ එදා සහ අද ලිය­වන රටාව විම­සි­ල්ලට ගැනී­මේ­දීය.

කෙසේ වුවත් පෙම්පත් ගැන කතා කරන මේ මොහොතේ මට ගම්පෙ­ර­ළිය නව­ක­තාව සිහි­යට නැඟෙයි. මහ­ගෙ­දර නන්දාට පියල් ලියු­මක් දෙයි. නන්දා ලියුම තියන්නේ අල්මා­රි­යේය.

තවත් විටෙක මට ජයන්ත චන්ද්‍ර­සි­රිගේ සම­නල සංධ්­ව­නිය චිත්‍ර­ප­ටය සිහි­යට නැඟෙයි. ඒ චිත්‍ර­ප­ටය ආරම්භ වන්නේ ජංගම දුර­ක­ථන භාවි­ත­යට පෙර යුග­ය­කිනි. පෙම්ව­තෙකු සිය පෙම්ව­ති­යට එවන පෙම් හසු­න­කිනි. එකල පෙම්හ­සුන් හා ඈඳුණ කතා බොහෝය. මේ කිය­න්නට යන කතාව ද එවැනි පෙම්හ­සු­නක් ගැනය. ඇතැම් විට මෙය මහා පිස්සු කතා­වක් යැයි ඔබට සිතෙ­න්නට බැරි නැත. නමුදු වසර හැට හතක් පැරැණි මේ පෙම්පත හා ඒ හා සම්බන්ධ තවත් ලිය­කි­ය­විලි දුටු විට මේ පිළි­බද තොර­තුරු සෙවිමේ කුතු­හ­ලය සිත පැන නැඟිණි. මාස ගණ­නා­වක් තිස්සේ මේ කතාව ලිය­නවා ද නැද්ද යන්න පිළි­බඳ තීර­ණ­ය­කට ඒමට බැරිව සිටි­යෙමු. අව­සා­නයේ මේ කතාව ඔබට කිය­න්නට තිර­ණය කළෙමු.

“අම්මා මිය ගිහිල්ලා අවු­රුදු විස්සකට ආස­න්නයි. මීට අවු­රු­ද්ද­කට කලින් මගේ මස්සිනා එහෙන් මෙහෙන් දිය­වෙලා ගිහින් තියෙන චිත්‍ර පොත­කුයි ඒ සම­ඟම තිබුණ පිටු දාස­යක ලියු­ම­කුයි දුන්නා. මට හිතා ගන්න බැරි වුණා ඒ මොකක්ද කියලා. මම ලියුම කිහිප වරක් කියෙව්වා. මට ගෙදර හැමෝම පුංචි කාලේ ඉඳ­ලම කිව්වේ රුවන් කියලා. අම්මා තමයි මට රුවන් කියලා නම දාලා තියෙන්නේ. ඒත් ඇයි අම්මා එහෙම කියන්නේ කියලා මට හිතා ගන්න බැරි වුණා. නමුත් මස්සිනා මට දුන්න පරණ ලියුමේ අන්ති­මට අස්සන යොදලා තිබුණේ රුවන් කියලා. නමුත් රුවන් කියන්නේ කවුද කියලා අපේ පවුලේ අය දන්නේ නැහැ. ඒත් චූටි අම්මා ඒ කියන්නේ මගේ අම්මාගේ එකම නංගි රුවන් ගැන දන්නවා.”

ලියුම සහ චිත්‍ර පොත අප අතට දෙමින් තිස්ස පැවැ­සූ­වේය.

එය හරි අපූරු ලිය­ම­නකි. එක්ද­හස් නව­සිය පනස් එක වසරේ ඔක්තෝ­බර් එකො­ළොස් වන දාත­මින් ලියා ඇති ලිපියේ ලිපි­නය වෙනු­වට සද­හන් වන්නේ “උඩ­ර­ටින්” කියාය.

ලිපිය ආරම්භ කර ඇත්තේ “මගේ හද බඳු මහ­ත්මි­යනි” කියාය.

ඔහු කෙත­රම් ප්‍රේම­යෙන් ඇය කෙරෙහි බැඳී සිටින්න ඇති දැයි සිතෙන්නේ ඒ ඇම­තු­මත් සම­ඟය.

වයඹ පළාතේ කුරු­ණෑ­ගල දිස්ත්‍රි­ක්කයේ උඩ­පොළ ඕතොට නැඟෙ­න­හිර කෝර­ලයේ ගමක උපන් මිලිනා සහෝ­දර සහෝ­ද­රි­යන් හත­ක­ගෙන් යුත් පවුලේ හය­වැ­න්නීය. ඇය උපන්නේ එක්ද­හස් නව­සිය තිස්දෙකේ පෙබ­ර­වාරි මස විසි දෙවැනි දාය.

ඔවුහු කතෝ­ලි­ක­යෝය. අද එම පවුලේ ඉති­රිව සිටින්නේ මිලි­නාගේ බාල නැඟ­ණිය වන රෙජිනා පමණි.

“මම අක්කට වඩා අවු­රුදු හයක් බාලයි. ඒ කාලේ අක්කට අවු­රුදු දහ­න­ව­යක් විතර ඇති. අක්කාට ඒ කාලේ ලියුම් ආවේ ඉස්කෝ­ලෙට. සති­යට ලියු­මක් දෙකක් එව­න­වා­මයි. මෙ සම්බ­න්ධය කොහොම ඇති වුණ එකක් ද කියන්න මට මතක නැහැ. අක්කට ලිපි එනවා. පුංචි අපිත් ඒ ලිපි කිය­ව­නවා. ඒ ලිපි­වල නරක දේවල් ලියලා තිබුණේ නැහැ. තිබුණේ චිත්‍ර පාඩම්. ඒ වගේම දැන­මු­තු­කම්. ඒ මහ­ත්තයා අක්කට පොත් එව­නවා. හොඳට ඉගෙන ගන්න කියලා තමයි හැම ලියු­ම­කම වගේ ලියලා තිබුණේ. මට මතක හැටි­යට ඔහු නුවර උසස් පාස­ලක ඉගෙන ගත්ත කෙනෙක්. ඒ වගේම ඔහුට ඡායා­රූප ශාලා­ව­කුත් තිබුණ බව අහලා තියෙ­නවා. ඔහුගේ නම මට මතක නැහැ.

ඔහු බොහෝම ලස්සන කඩ­ව­සම් කෙනෙක්. අක්කාගේ පින්තුර ඇල්බ­ම­යක ඔහුගේ පින්තූර කිහි­ප­යක්ම තිබුණා. එත් අක්කා­ගෙයි ඔහු­ගෙයි සම්බ­න්ධය බොහෝ කල් තිබුණා කියලා හිතන්න බැහැ. ඒ මහ­ත්තයා යමක් කමක් තිබුණ පවු­ලක කෙනෙක්. අනෙක අපි කතෝ­ලික.ඔහු බෞද්ධ. ඒ අස­මා­න­කම් බල­පා­න්නත් ඇති කියලා හිතෙ­නවා. එත් අක්කා ඔහුට බෙහෙ­වින් ආද­රය කළ බව අපි දන්නවා. අක්කා එයාගේ පුතාට ගෙද­රට කිව්වේ රුවන් කියලා. ”

අසූ එක්වැනි වියේ පසු වන චූටි අම්මා සිය සොයු­රිය හා බැඳුණු අතීත කතාව සිහි කරන්නේ එලෙ­සිනි.

ප්‍රේමය මහා පුදු­මා­කා­රය. එක් වීමක් නැති වූව ද හද­ව­ත්වල බැඳීම යුග ගණන් යන තුරු එලෙ­සින් පවතී. පසු කලෙක මිලිනා ගුරු අභ්‍යාස විද්‍යා­ල­යට තේරී පත්වූ­වාය. ඇය පාසල් කිහි­ප­ය­කම ගුරු­ව­රි­යක ලෙසින් සේවය කළාය. විවාහ වූවාය. දරු­වන් ලැබූ­වාය. නමුදු ඇය පසු­ක­ලෙක කිසි­වෙකු සමඟ තමන් පෙම්බැඳි සිත්තරා පිළි­බඳ කතා කළ බවට සාධක නැත.

“ඒ වුණත් අම්මා මිය ගියාම ඇගේ මළ­ගෙ­දර ඒ මහ­ත්තයා ආවා කියලා අපේ නැන්දා කෙනෙක් කිව්වා. අම්මාගේ වියෝව ගැන දුකෙන් හිටිය අපට ඒ වේලාවෙ නිවෙ­සට ආව ගිය අය ගැන මත­ක­යක් නැහැ.” අතී­තය සිහි කර­මින් තිස්ස පව­සයි.

කෙසේ වුවත් රුවන් නම් වූ අපූරු චිත්‍ර­ශිල්පි පෙම්වතා ජීවි­තය දෙස මෙන්ම ඉදි­රිය දෙස බැලූ අයුරු පුදු­මා­කා­රය. එම ලිපියේ එක් තැනෙක ඔහු මෙසේ සඳ­හන් කරයි.

“මෙන්න ඔයා ඉල්ලු චිත්‍ර එව­නවා. ඔයා ඉල්ලුවේ මෝස්ත­රත් දර්ශ­නත් පම­ණයි. නමුත් මා වෙනත් චිත්‍රත් ඇඳ ඇති. මේ පොත නිකම්ම කඩේ තිබෙද්දී වගේ නොවෙයි දැන් හුඟක් වටි­නවා. ඒ නිසා එය ඔයාගේ සුදු සිල්ක් සාරි­යක් වාගේ පෙරෙ­ස්ස­මෙන් පාවිච්චි කරන්න. මේ පිට­ක­ව­රයේ ඇතුළු පැත්තේ තියෙන්නේ අජන්තා චිත්‍ර­යක්. අජන්තා, සීගිරි බිතු­සි­තු­වම් ගැන ඔයා දන්නවා ඇතිනේ. ලෝක ප්‍රසි­ද්ධයි. ඔයා මේ චිත්‍ර­ව­ලට ආද­රය නැද්ද?. මම නම් සීගිරි අජන්තා කාන්තා­වන්ට, ඔයාට, ඔව්, ඔයාට වගේම ආද­රෙයි.”

රුවන් නම් වූ චිත්‍ර­ශි­ල්පියා තම පෙම්ව­ති­යට ප්‍රේමය ප්‍රකාශ කරන්නේ ද චිත්‍ර කලාව උග­න්වන්නේ ද ඒ අයු­රිනි.

ඔහු ඇතැම් තැනෙක දී ඇයට චිත්‍ර වර්ණ ගන්වන ආකා­රය පිළි­බඳ උග­න්වයි. මෝස්තර අඳින අයූරු ද පැරණි මෝස්තර කලාව පිළි­බඳ ද උග­න්වයි.

ඇතැම් විටෙක ඔහු ඇගෙත් ඔහු­ගේත් ප්‍රේමය ජය­ගනු නැතැයි යන අවි­ශ්වා­සය ද ඇතිව සිටින අයෙකු යැයි ලිපිය කිය­වා­ගෙන යෑමේදි සිතේ. ඔහු හැම විටෙම ගැහැනු ළම­යාගේ යහ­ප­තම පැතූ අයෙකි. ඔහු හැම විටෙ­කම ප්‍රාර්ථනා කර ඇත්තේ ඇගේ දියු­ණු­වයි. නමුදු ඇයව හිමි කර­ගැ­නීම ඇගේ පැතුම වී තිබූ බව දැනෙන්නේ ඇය මේ ලිපිය අව­සන් කර ඇති අයු­රිනි.

“යම් අහේ­තු­ව­කින් අපේ සම්බ­න්ධය නිසා ඔයාගේ ජීවි­තය සදා­කා­ලික අව­ලංගු කළත්, ඒ හේතු­වෙන් හැම කරු­ණ­කින්ම පහ­තට වැටු­ණත් මුළු ලෝක­යම ඔයා පිළි­කුල් කොට ඔයාට පිටු­පෑ­වත්, අද තත්ත්ව­යෙන්ම අද කරන ආද­ර­යෙන්ම, අද කරන ප්‍රේම­යෙන්ම එදා­ටත් මා ඔයා මා තුරු­ලට ගන්නා බව ප්‍රථම වර­ටත් අව­සන් වර­ටත් මම මෙහිදි අයෝ­මය හිත­කින් අවං­කව ප්‍රකාශ කරමි. ”

“මේ -ඔබේ -රුවන්”

කාලය බොහෝ ගෙවී ගොස් ඇත.. ගෙවුණු කාලය වසර හැට හතකි. අද ඇය ජීව­තුන් අතර නැත. ඇතැම් විට මේ චිත්‍ර­වල අත්අ­කු­රු­වල හිමි­ක­රුවා ද ජීව­තුන් අතර නැතිවා වන්නට ඇත. ඔහු ගැන තොර­තු­රක් දන්නා අයෙ­කුද නැත. නමුදු යොවුන් වියේ බැඳි පෙම වෙනු­වෙන් ඔහු ඇඳි චිත්‍ර හා ලියූ අකුරු අප සතුව ඇත. මේ සියල්ල වික්ටර් වික්‍ර­ම­සිංහ එනම් තිස්සගේ මස්සි­නාගේ අතට ලැබෙන්නේ අහ­ම්බෙනි.

ගමේ කිරි අත්තයි කිරි අම්මයි හිටපු ගෙදර තිබුණේ එල් හැඩ­යට. මේ ගේ පැරණි පන්නයේ ගෙයක්. එක පැත්තක කාමර දෙකක් එක ළඟ තිබුණා. මේ කාමර දෙකේ තමයි නැන්දලා දෙන්නා හිටියේ. කාල­යක් යද්දි නැන්දලා බැඳලා ගියා. අර පැරැණි ගේ කැඩුවා. ඒ වේලාවෙ ගෙයි තිබුණ පරණ දේවල් පුච්චලා දැම්මා.

පෙට්ටි­යක තිබිලා තමයි මේ චිත්‍ර පොතයි ලියු­මයි හමු­වුණේ. මට මේ ලියුමේ මහ අමු­ත්තක් දැනුණා. මම ඒ සිය­ල්ලම අපේ ගෙදර ගෙනි­හින් අරන් තිබ්බා. ඕක මගෙ අතට ලැබුණේ එක්ද­හස් නව­සිය හැත්තෑවෙ දී විතර. ඉන් පස්සේ මම විශ්ව­වි­ද්‍යා­ල­යට ගියා. ගුරු පත්වී­මක් ලැබිලා දුර පාස­ල්ව­ලට ගියා. කොහොම වුණත් පහු­ගිය කාලේ පරණ පෙට්ටි අදින කොට හමු වුණේ. මීට අවු­රු­ද්ද­කට කලින් තමයි මම මේක මල්ලිගේ අතට දුන්නේ. ”

වික්ටර් පව­සන්නේ තමන් අතට ලිපිය ලැබුණ අයූ­රුය.

දැන් කාලය වෙනස්ය. දැන් පෙම් පත් ලියැ­වෙන්නේ ද නැත. පෙම්පත් ලිව්වත් ඒ හරහා චිත්‍ර කර්මය සංගී­තය කලාව උග­න්වන පෙම්වත්තු නැත. කාලය ඒ තර­ම­ටම වෙනස්ය. නමුදු අපේ රටේ තරුණ තරු­ණි­යන්ගේ එක්තරා යුග­යක් නියෝ­ජ­නය කරන මේ පෙම්පත දුටු ඇසිල්ලේ සිතේ ඇති වූයේ පහන් සංවේ­ග­යකි.

උඩ­රට මැණිකේ, දිය නාන කාන්තාව, සැන්දෑ දසු­නක් ආදි ලෙසින් සිත ඇද බැඳ­ගන්නා චිත්‍ර ඇඳී­මෙහි දක්ෂ පෙම්වතා පර­ද­ව­මින් ඉදි­රි­යට එන්නේ රුවන් යැයි අප හඳු­න්වන චිත්‍ර­ශි­ල්පි­යාය.

Comments