වෙසක් පොහො­යෙන් නිමා වූ සිරිපා කරු­ණාවේ නොකි­යැ­වුණු කතා | සිළුමිණ

වෙසක් පොහො­යෙන් නිමා වූ සිරිපා කරු­ණාවේ නොකි­යැ­වුණු කතා

* නාන්න-උයන්න මග දිගට කඩ
* සුද්දන්ට මග පෙන්වන අවුරුදු 91 'ගයිඩ් ආච්චි'
* ෆෝන් චාර්ජ් කරන්න රු. 30යි
* ප්ලාස්ටික් බෝතල් ලක්ෂ 10ක් දමා ගිහින්

නැඟලා බහින මේ නඩේට
සමන් දෙවිඳු කරු­ණා­වයි
වඳින්න යන මේ නඩේට
සමන් දෙවිඳු කරු­ණා­වයි

පුරා සය මසක් තිස්සේ දිවා රාත්‍රී නොබලා බැති­ම­තුන්ගේ වන්ද­නා­මා­න­යට පාත්‍ර වූ උතුම් වූ ශ්‍රීපාද වන්දනා සමය ඊයෙන් අව­සන් විය. ශ්‍රීපාද වන්දනා සමය ආරම්භ වීමත් සමඟ එහි යන එන වන්ද­නා­ක­රු­වන් නිසා දිවි රැක ගන්නෝ ද තම ගම්ර­ට­වල් බලා පිටත් වී යති. පුද බිමට ගෙන යන පුජා භාණ්ඩ විකි­ණීමේ සිට දොදොල් පට්ටයේ තල කැරැල්ලේ සිට වතුර බෝත­ලය දක්වා ද, බත් පතේ සිට බුලත් විට දක්වා ද මාල මුදු ආදි තොර­ම්බල් බඩු­වල වැනි එකි නොකී සියලු දෑ විකු­ණන එනි­සාම දිවි රැක­ගන්නෝ නල්ල­ත­න්නියේ සිට ගඟු­ල­තැ­න්නත් ඉන් එහාට වන්න­ටත් බොහෝ සිටිති. සිරිපා වන්දනා සම­යට පම­ණක් මෙහි පැමි­ණෙන්නෝ පුරා හය මසක් දුෂ්ක­රතා විදි­මින් එහි වෙසෙති.

එක් අත­කින් ඔවුන් කරන්නේ සේවා­වකි. තවත් අත­කින් එය ඔවුන්ගේ ජීවන වෘත්ති­යයි. සිරිපා සම­යට පම­ණක් සිරි­පා­දේදී වන්දනා මාර්ගයේ දී, නල්ල­ත­න්නි­යෙද්දී දකි­න්නට ලැබෙන මේ මිනි­සුන් අත­රින් විශේ­ෂිත වූ කිහිප දෙනෙකු පිළි­බඳ අපට තොර­තුරු කීවේ නල්ල­ත­න්නිය පොලි­සියේ ස්ථානා­ධි­පති ලක්සිරි ප්‍රනාන්දු මහ­තාය.

ඉකුත් දිනෙක අප නල්ල­ත­න්නිය බලා පිටත් වූයේ ඉර නැඟෙ­න්න­ටත් පෙරය. නල්ල­ත­න්නි­යට යන විට යාන්තම් ඉර එළිය වැටෙ­මින් තිබිණි. ඒ උදෑ­සන මාර්ගය පාළුය. තැන තැන බස් කිහි­ප­යක්ම නතර කර තිබිණි. ‘කෑම පිසීම සඳහා ඉඩ ඇත, නෑමට සහ කෑම පිසීම සඳහා පහ­සු­කම් ඇත‘ යනු­වෙන් සඳ­හන් වූ දැන්වීම් පුවරු මඟ දිගට ගසා තිබිණි. ඒ උදෑ­සන ඒ ගැන විම­ස­න්නට කෙනෙකු නැත.

අත­ර­මඟ නතර නොවී අපි නල්ල­ත­න්නි­ය­ටම ගියෙමු. ඒ උදෑ­ස­නත් නල්ල­ත­න්නිය නග­රය කල­බ­ල­කා­රීය. සිරිපා කරු­ණා­කර, ඉර­සේ­වය ද නරඹා පැමි­ණෙන විඩා­බර වන්ද­නා­ක­රු­වන් දිස්විණි. සිරිපා වඳි­න්නට යන මඟ දෙස දෑස් රිදෙන තුරු බලා­හි­ඳින මඟ අයිනේ සිටි මවක් අප යන්නට ගිය ගම­නට මඟ ඇහි­රු­වාය.

“අපි ඊයේ රෑ තමයි ශ්‍රිපාදේ කරුණා කෙරුවේ. මම ආවේ මගේ දරුවෝ එක්ක. තාම එයාලා පහ­ළට ආවේ නැහැ. මං බලා­ගෙන ඉන්නේ ඒගොල්ලෝ එන තුරු. දැන් මගේ වයස අවු­රුදු අසූ­වයි. සිරි­පාදේ ආව වාර ගණන නම් මතක නැහැ. තව­මත් මට සමන් දෙවි­යන්ගේ පිහි­ටෙන් සිරි­පාදේ කරුණා කරන්න පුළු­වන්. ” මහලු මව පව­සන්නේ සන්සුන් ස්වර­යෙනි.

අපි ඒ උදෑ­සන අවට සිරි නර­ඹ­න්නට වීමු. සිරිපා කරුණා කර පැමිණි වන්ද­නා­ක­රුවෝ තැන තැන ගිමන් හරිති. නල්ල­ත­න්නියේ සිට හැටන් දක්වා මෙන්ම තවත් ප්‍රදේශ කිහි­ප­යක් දක්වා ගමන් ගන්නා බස් රථ කිහි­ප­යක්ම නවතා තිබුණේ නල්ල­තන්නි පොලි­සිය ඉදි­රි­පි­ටය. ඒ වන විට ගමන් ආරම්භ කිරී­මට නිය­මි­තව තිබූ හැටන් බසය පිරෙ­න්න­ටම සෙන­ඟය. තවත් කෙනෙ­කුට එහි නඟි­න්නට ඉඩක් නැති සේය.

ගමන් මලු කරේ දමා­ගත් සුදු ජාතික තරු­ණි­යන් දෙදෙ­නෙකු සමඟ පැමිණි මහලු කාන්තා­වක් බස් රථයේ සිටි මඟීන්ට මොන මොන­වාදෝ කියා තරු­ණ­යක් කිහි­ප­දෙ­න­කුම රථ­යෙන් බිමට බැස්සු­වාය. අව­සා­නයේ ඇය සුදු තරු­ණි­යන් දෙදෙ­නාට එහි නඟි­න්නට ඉඩ පාදා දුන්නාය. ඉන් පසු බස් රථයේ අනෙක් පසින් ගොස් තරු­ණි­යන් දෙදෙ­නාට ඇතුළේ ඉඩ­කඩ හදා දුන්නාය . අපි මේ සියල්ල බලා සිටියේ පොලි­සිය ඉදි­රියේ සිටය. ඒ වන විටත් රුවන් ඇගේ ඡායා­රූප කිහි­ප­යක්ම ගෙන තිබිණි.

“කවුද ඒ ආච්චි.”

“ඒ තමයි සිරි­පාදේ යන විදේ­ශි­ක­යන්ට මඟ පෙන්වන ආච්චි.” කුල­සිරි මහතා ඇය ගැන අපට මූලික හැඳි­න්වී­මක් කළේය.

සින­හ­මු­සුව අප ඉදි­රි­යට ආ ගයිඩ් ආච්චි තේවරා තන්ත්‍රි­ලාගේ ප්‍රේමා­ව­තීය. ඇගේ වයස අවු­රුදු අනූ එකකි.

මගේ නම ප්‍රේමා­වති කිව්වට සුද්දෝ මට කතා කරන්නේ බිරෙන්ඩා කියලා. මම උපන්නේ එක්ද­හස් නව­සිය විසි අටේ දෙසැ­ම්බර් දාසය වැනිදා. අපේ පවුලේ ඔක්කෝම දාහ­තර දෙනයි. මම තමයි වැඩි­මලා. මගේ තාත්තා පාණ­දුරේ . මම ඉගෙන ගත්තේ පහේ පන්ති­යට විත­රයි.” ගයිඩ් ආච්චි තමන් පිළි­බඳ විස්තර කියන්නේ සතු­ටෙනි.

“කොහො­මද ඉංග්‍රීසි ඉගෙන ගත්තේ” අම්මා සුද්දන්ගේ බංග­ලා­වක වැඩ කළා. මමත් අම්මා එක්ක බංග­ලා­වට ගියා. ඒ කාලේ තේ වතු­වල හිටියේ එංග­ලන්ත සුද්දෝ. මමත් පොඩි පොඩි වැඩ කළා. එහෙම ඉන්න අතරේ ඉංග්‍රිසි කතා කරන්න හුරු වුණා. ඒත් මට ලියන්න කිය­වන්න බැහැ. කසාද බැන්ඳට පස්සෙත් මම බංග­ලා­වල වැඩ කෙරුවා. මගේ ලොකු පුතාගේ හෝට­ල­යක් තිබුණා. ඒකේ නතර වෙන්න සුදු මහ­ත්ත­යෙක් ආවා. ඒ සුදු මහ­ත්ත­යාගේ නම හාන්ස්. මම ඔහුව ගයිඩ් කළා. එතැන් පටන් මම සුද්දන් අර­ගෙන සිරි­පාදේ ගියා. මා එක්ක යන සුද්දන්ට වට­පිට පෙන්ව­මින් ඔවුන් අහන අහන දේ විස්තර ඇතිව කියලා දෙනවා. මහ­න්සිය නිවා ගන්න මම කවි කිය­නවා.

සම­හ­රුන්ට සිංහල වචන කියන්න අමා­රුයි. ඒත් මම කවි කිය­න­කොට ඒගො­ල්ලොත් අමා­රු­වෙන් හරි ඒවා කිය­නවා. හැම අවු­රු­ද්ද­කම එන අය ඉන්නවා. ඔවුන් මා එක්කම තමයි යන්නේ. මම හැම­දාම නල්ල­ත­න්නි­යට එනවා. මගෙත් එක්ක සිරිපා කරුණා කරපු සුදු ජාති­කයෝ මට ලියුම් එවලා තියෙ­නවා. සුදු ජාති­කයො හඳු­න්කූරු ගෙනි­හිල්ලා පූජා කර­නවා. සම­හර දව­ස්ව­ලට මම විදේ­ශි­ක­යන් නැතත් සිරි­පාදේ නඟි­නවා. මේ අවු­රුදු ගානට මම කී වතා­වක් සිරි­පාදේ ගියාද කියලා මතක නැහැ.

මට මෙච්චර දෙන්න කියලා එයා­ල­ගෙන් සල්ලි ඉල්ලන්නේ නැහැ. දෙන ගානක් ගන්නවා. සම­හරු මට රුපි­යල් තුන් හාර­දාහ දෙනවා. අර දැන් ආව තරු­ණියෝ දෙන්නා ආවේ හැටන් යන්න. මම ඒ විදි­හට බස් එකට නැග්ගුවේ නැති නම් ඒ දෙන්නට ලේසි­යෙන් යන්න වෙන්නේ නැහැ. මේ අඩ­වියේ කවු­රුත් මාව දන්නවා. ඒකයි අර දෙතුන් දෙනෙක් බස්සලා ඒ අයව බස් එකට නැග්ගුවේ. ඔවුන් අපේ රටට ආග­න්තු­කයෝ. හොඳට සැල­කු­වොත් තමයි ඔවුන් ආයෙත් අපේ රටට එන්නේ.”

ගයිඩ් ආච්චි කියන්නේ ඇත්තකි. ඇය මේ කිසි­වක් කරන්නේ මුදල් බලා­පො­රො­ත්තු­වෙන් නොවේ. එහෙත් ඇය ජීවත් වන්නේද සිරිපා සම­යට විදේ­ශීය වන්දනා නඩ සිරි­පාදේ වන්ද­නාවේ ගෙන යෑමෙනි. අද වන විට තවත් අය ගයිඩ්ලා ලෙස කට­යුතු කළ ද දැන­ටත් සිරි­පාදේ සිටින එකම ගයිඩ් කාන්තාව බ්රෙන්ඩා පමණි.

ඇතැම් විට සිරිපා වන්ද­නා­ක­රුවෝ සිරි­පා­ද­යේදී අත­රමං වෙති. ඒ වන්ද­නා­ක­රු­වන් වැඩි කාල­ය­ටය. එසේ අත­රමං වන්නේ එක්කෝ වන්දනා නඩ මඟ­හැ­රී­මෙනි. එවිට ඔවුන්ගේ සහා­යට සිටින්නේ ශ්‍රී ලංකා පොලි­සි­යයි. නල්ල­තන්නි පොලි­සිය ආස­න්නයේ ම ඇති ගුව­න්වි­දුලි මධ්‍ය­ස්ථා­නය සිරිපා සමය තුළදී ඉටු කරන සේවය අති­ම­හත්ය.

සම­න්ගිර වන්දනා ගුවන් විදුලි සේවාව නල්ල­ත­න්නියේ සිට කිලෝ­මී­ටර තුන­හ­මා­රක් දුරට හොඳින් ඇසේ. වසර ගණ­නා­වක් තිස්සේ මෙහි නිවේ­දන කට­යුතු කරන්නේ ප්‍රේම­දාස පී. ගමගේ මහ­තාය. ඔහු පදිංචි වී සිටින්නේ දෙහි­ව­ලය.

“නල්ල­ත­න්නිය පොලි­සිය මේ වැඩ­පි­ළි­වෙළ පටන් අර­ගෙන අවු­රුදු හතක් වෙනවා. මොර­ටුවේ නිමල් සවුන්ඩ් ආය­ත­න­යයි ඒ සඳහා පිරි­වැය දරන්නේ. මාස හයට රුපි­යල් ලක්ෂ අසූ­ව­කට වැඩි මුද­ලක් වැය වෙනවා. නිමල් සවුන්ඩ් ආය­ත­නයේ නිමල් ප්‍රනාන්දු මහතා හා ලතා ප්‍රනාන්දු මහ­ත්මිය තමයි අනු­ග්‍ර­හය දක්වන්නේ.

දැන් මගේ වයස අවු­රුදු හැත්තෑ තුනයි. මම ඉතාම කැමැ­ත්තෙන් තමයි මේ කාරිය ඉටු කරන්නේ. සිරිපා සමයේ සැම­දාම උදේ හයට මේ සේවාව පටන් ගන්නවා. නැවත සවස තුනට පටන් ගත්තාම රෑ දහය වන තුරු ගුවන් විදුලි සේවාව ක්‍රියා­ත්මක වෙනවා. එයින් විශාල සේවා­වක් වෙනවා අත­රමං වන අයට තමන්ගේ ඥාති මිත්‍ර­යන් සොයා ගැනී­මට උදව් කර­නවා වගේම ගමන් මලු නැති­වෙලා ගමට යන්න බැරිව ඉන්න අයට අන් අයගේ උදව් ලබා­දී­මත් කර­නවා” ප්‍රේම­දාස මහතා කියයි. ඔහු මේ සය මස තුළ එක දිගට සමන් ගිර ගුව­න්වි­දුලි සේවාව වෙනු­වෙන් කැප වී කට­යුතු කර­න්නේය.

සිරිපා වන්දනා සමය ඊයෙන් අව­සන් විය. එහි සියලු කට­යුතු කෙරෙන්නේ පිළි­වෙ­ළ­ක­ටය. සිරිපා වන්දනා සම­යට නල්ල­ත­න්නියේ සිට සිරි­පා­ද­යට යන මඟෙහි කෑම කඩ මෙන්ම විසි­තුරු දෑ විකු­ණන අලෙ­වි­සල් ඕනෑ තරම්ය. ඇතැම් කඩ­වල ජංගම දුර­ක­තන චාර්ජ් කර දීමද සිදු කැරේ. ඒ සදහා රුපි­යල් තිහක මුද­ලක් අය කරනු ඇත. අතී­තයේ නම් ගැමියෝ සිරිපා වන්ද­නාවේ පැමි­ණියේ තමන්ට අයත් ගේ දොර ඉඩ­ක­ඩම් තවත් කාට හෝ පව­රාය. එකල සිරිපා වන්ද­නා­ග­මන ඒ තර­ම­ටම අව­දා­නම් විය. නමුදු දැන් තත්ත්වය ඊට හාත්ප­සින්ම වෙනස්ය. දැන් නල්ල­ත­න්නියේ සිට යන මගෙහි අතර මඟ සුපිරි හෝටල් ද ඉදි වී ඇත. මේ හෝට­ල්වල විදේ­ශීය සංචා­ර­ක­යන් මෙන්ම දේශීය සංචා­ර­ක­යෝද නත­රව සිටිති. එමෙන්ම සුපිරි පන්නයේ අව­න්හල් මෙන්ම සාමාන්‍ය ජන­යාට කෑම ගැනී­මට පුළු­වන් අව­න්හල් ද ඇත. මේ සිය­ල්ල­ටම වඩා එදා මෙන්ම අදද වන්දනා නඩ පැමි­ණෙන්නේ අත­ර­ම­ඟදී කෑම උයා­ගැ­නී­මට සියල්ල ලක­ලැ­හැස්ති කර­ගෙ­නය. ඔවුන් නතර වන්නේ එවැනි පහ­සු­කම් ඇති තැන­කය.

පොල් අතු­ව­ලින් හෝ තහ­ඩු­ව­ලින් ආව­ර­ණය කළ කුඩා මඩු ඇතු­ළත ඇත්තේ දර ළිප්ය. පැමි­ණෙන වන්ද­නා­ක­රුවෝ දර ළිප් ඇති මඩු ළඟ නතර වී ආහාර පිළි­යෙල කර­ග­නිති. පාන්දර අප දුටු කෑම පිසී­මට නෑමට පහ­සු­කම් ඇතැයි සඳ­හන් බෝඩ් ලෑලි­වල තේරුම වැට­හුණේ නල්ල­ත­න්නියේ සිට යළිත් එන ගම­නේ­දීය. බොහෝ වන්දනා නඩ අප මුලින් කී පුංචි මඩු­වල නතර වී කෑම පිසි­මින් සිටි­යහ.

“අපි ආවේ මොන­රා­ගල ඉඳලා. අපි එක්ක ආව හැමෝම වඳින්න ගියා‍. දැන් එයාලා එන්න කිට්ටුයි. අපි ඔවුන්ට දවල් කෑම තමයි මේ හදන්නේ. අපි තමයි වන්දනා නඩය අර­ගෙන ආවේ. හැම­දාම ආවාම මෙතැන නතර වෙන්නේ. කෑම උයලා ඉවර වුණාම කුණු ටික බෑග්වල දාලා තිය­නවා. කඩේ අයිති කෙනාට රුපි­යල් තුන්සි­යක් දෙනවා. උයා­ගන්න වතුර තියෙ­නවා. නාන්න, කැසි­කිළි වැසි­කිළි පහ­සු­කම් තියෙ­නවා. ”

තරු­ණ­යකු පැවැ­සුවේ දවල් කෑමට වම්බොටු කපන අත­රේය. පොල් ගාන අත­රේය. මඟ අසල ඇති මඩු සිය­ල්ල­කම පාහේ කෑම පිසින වන්ද­නා­ක­රු­වෝය.

වසර ගණ­නා­වක් තිස්සේ එවැනි කඩ කර­ගෙන යන ආරි­ය­දාස මාමාගේ කඩ­යට අපි ගොඩ වුණෙමු.

“අවු­රුදු දාහ­තක් වෙනවා මේ කඩය කරන්න අර­ගෙන. මේ හරි­යට කියන්නේ රිකා­ටන් කියලා. අවු­රුදු ගානක් තිස්සේ ඇවිල්ලා පුරුදු අය තමයි එන්නේ. කුස්සියේ උයන අය කැමති ගානක් දෙනවා. මේච්ච­රක් ඕන කියලා මම ගානක් කියන්නේ නෑ. අපි බස් එකේ ඩ්‍රැයි­ව­ර්ටයි ගෝල­යා­ටයි කෑම එක තේ එක දෙනවා. ඉස්සර මම මාර්ග සංව­ර්ධ­නයේ වැඩ කළේ. රස්සා­වෙන් අයින් වුණාට පස්සේ තමයි මේක පටන් ගත්තේ. මම තේ, බුලත් විට විකු­ණ­නවා. කුණු ලොරිය එනවා. ඒ ආවාම මේ අය ගොඩ­ග­හලා යන කුණූ ඒකට පට­ව­නවා.

“ආරි­ය­දාස මාමා කහට පද­මට යෙදු තේ කෝප්ප ගණ­නා­වක් සාදන අතරේ පැව­සීය.

සිරිපා වන්දනා සමය නිමා වී නල්ල­තන්නි නග­රය හුද­කලා වුවද නල්ල­තන්නි පොලි­සි­යට නම් විවේ­ක­යක් ලැබෙන්නේ නැත. එ් ඔවුන්ට තම වස­මට අයත් ජන­තාව පිළි­බඳ සොයා බල­න්නට සිදු වන බැවිනි. වාරයේ සිරිපා වන්දනා කරන්නෝ මෙන්ම අවාරේ සිරිපා වන්ද­නාවේ යෑම­ටද පිරිස් සුදා­නම් වී සිටිති. එහෙත් මෙවර සිරි­පා­දය පිළි­බඳ තීන්දු තීරණ ගත හැකි බල­ධා­රීන් පවසා ඇත්තේ අවාරේ සිරි­පාදේ නොයන ලෙසය.

බුදු පා පහස ලද සිරිපා බිම යළිත් වනේ වන සතුන්ට, ගහ­කො­ළට පම­ණක් මෙතැන් සිට අයිති වනු ඇත. එක­දි­ගට වසින අනෝරා වැස්සෙන් ඒ බිම යළිත් සේදී පිරි­සුදු වනු ඇත. එළැ­ඹෙන දෙසැ­ම්බර් මාසයේ සිරිපා වන්දනා සමය එන තුරු බලාහිඳින වන්ද­නා­ක­රු­වන්ට කිය­න්නට දෙයක් ඇත. මෙවර වන්දනා සම­යේදී සිරිපා අඩ­වියේ එකතු වූ ප්ලාස්ටික් බෝතල් ගණන ලක්ෂ දහ­ය­කට වැඩිය. වන්ද­නා­ක­රු­වන් විසින් ගෙන ගිය ප්ලාස්ටික් පොලි­තින් ආදි අප­ද්‍රව්‍ය යළිත් ගෙන ඒමට තරම් කාරු­ණික නොවීම පිළි­බඳ අපි කන­ගාටු වෙමු. ඊළඟ වාර­යේදි ඔබ ඒ පුරුද්ද ඇති කර­ගන්නේ නම් කොත­රම් වටි­න්නේද?

ඡායා­රූප- රුවන් ද සිල්වා

Comments