බුදු සසු­නයි, මිනිස් ජිවි­ත­ය­කුයි ලැබී තියෙන අව­ස්ථාවේ දැඩි වීර්ය­ය­කින් කුසල් රැස් කළ යුතුයි | සිළුමිණ

බුදු සසු­නයි, මිනිස් ජිවි­ත­ය­කුයි ලැබී තියෙන අව­ස්ථාවේ දැඩි වීර්ය­ය­කින් කුසල් රැස් කළ යුතුයි

ද අපි සාකච්ඡා කරන්නේ අංගු­ත්තර නිකායේ පංචක නිපා­තයේ සඳ­හන් වන ධුතිය ඉද්දි­පාද සුත්‍ර දේශ­නා­වයි. දුතිය කියන්නේ දෙවන කියන අද­හ­සයි. බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ මේ දේශ­නාව කළේ සැවැ­ත්නු­වර ජේත­ව­නා­රා­මයේ දී. මේ දේශ­නාව ක‌ළේ භික්ෂුන් වහ­න්සේලා අර­භයා. මෙය අපි ඉතා වැද­ගත් ධර්ම දේශ­නා­වක්. මහ­ණෙනි, මම සම්මා සම්බු­ද්ධ­ත්ව­යට පත් වීමට පෙර බෝධි සත්ත්වය කාල­යේදී ගුණ ධර්ම හත­රක් භාවිත කළා. ඒ වගේම බහුලී කෘථ කළා. ඒ් කියන්නේ නැවත නැවත පුරුදු කර­නවා කියන අද­හ­සයි. උන්ව­හන්සේ බෝධි සත්ත්ව කාල­යේ­දිම නැවත නැවත පුරුදු කළා. ඒ ගුණ ධර්ම පහ උන්ව­හ­න්සේට චතු­රාර්ය සත්‍ය අව­බෝධ කර­ගැ­නී­මට හේතු වුණා. ඒ ගුණ ධර්ම පහ පුරුදු කිරීම, නැවත නැවත පුරුදු කිරීම, චතු­රා­ර්යය සත්‍ය අව­බෝ­ධ­යට හේතු වෙනවා. මොන­වාද මේ ගුණ ධර්ම පහ කියලා අපි මෙහිදී සද­හන් කළොත් පළමු ගුණ ධර්මය තමයි, චණ්ඩ සමාධි පදාන සංඛාර සම්මා­නා­ගත ඍද්ධි පාදය. දැන් අපි තේරුම් කර­ග­නිමු පළමු කාර­ණා­වෙන් කියන්නේ කුමක්ද කියලා. ඡන්දය කියන වච­නයේ තේරුම දන්නවා; එනම් කැමැත්ත. අනෙක් වච­නය සමාධි; එනම් හිත එක් අර­මු­ණක පැවැ­ත්වීම.

ඡන්ද සමාධි කිව්වා ම කැමැ­ත්තෙන් භාවනා කරලා හිත එක තැනක තබා ගැනීම කියන අද­හ­සයි. බුද්ධ ශාස­නයේ භාවනා කරන අය භාවනා කිරී­මට උප­යෝගී කර­ගන්නා ක්‍රම කිහි­ප­යක් තියෙ­නවා. සමථ සහ විද­ර්ශනා කියලා භාවනා දෙකක් තියෙ­නවා; සම­හ­රුන් කැමැති සමථ භාවනා කරන්න; සම­හ­රුන් කැමැති විද­ර්ශනා වඩන්න. මේ අකා­ර­යට කැමැ­ත්තෙන් යුතුව භාවනා කර තමන්ගේ හිත එක අර­මු­ණක සමා­ධි­ගත වුව­හොත්, ඒ සමා­ධිය, තැම්පත් බව එකඟ බව හඳු­න්ව­නවා බුදු දහ­මේදී ඡන්ද සමා­ධිය කියලා; එනම් කැමැ­ත්තෙන් යුතුව භාවනා කිරීි­මයි. කැමැ­ත්තෙන් ඇති කර­ගන්නා අනෙක් කාර­ණාව තමයි පදාන සංකාර කියලා කියන්නේ. කැමැ­ත්තෙන් භාවනා කරලා සමා­ධි­යක් ඇති කර­ග­ත්තට ම මදි; සමා­ධි­යෙන් විත­රක් කෙලෙස් නැති කරන්න බැහැ. සමා­ධි­යෙන් කර­න්නට පුළු­වන් හිත තුළ තියෙන කෙලෙස් තාව­කා­ලි­කව යට­පත් කර­ගැ­නීම විත­රයි. සමා­ධිය කියන වච­නයේ තේරුම සම­ථ­ය­කට පත්ක­ර­නවා කියන එකයි. ඒක හරි­යට දුවිලි ඇවි­ස්සෙන මිදු­ල­කට වතුර ටිකක් දැම්මා ම තාව­කා­ලි­කව දූවිලි ටික යට­පත් වෙනවා වගේ තමයි.

නමුත් වතුර වේළිලා ගියාම නැවත දූවිලි ඇවි­ස්සෙ­නවා. අපේ හිතත් දූවිලි වගේ තමයි; කෙලෙස් නැවත හට ගන්නවා. සමථ භාවනා අර­මුණ නැවත නැවත මෙනෙහි කරන විට, හිතේ කෙලෙස් නැවත නැවත මතු­වන විට ඒ කෙලෙස් වලින් හිත ඉවත් කර­ග­නි­මින් හිත සමථ භාවනා අර­මු­ණක පිහි­ටු­ව­නවා. එසේ කලක් පුරුදු කරන විට හිත සමාධි ගත වෙනවා. මෙයට අපි ඡන්ද සමා­ධිය කියලා කිය­නවා. කෙලෙස් සම්පු­ර්ණ­යෙන් නැති වෙන්නේ නැහැ. ඒ නිසා සමා­ධි­යෙන් විත­රක් කෙලෙස් නැති කර­න්නට බැහැ; කෙලෙස් නැති කිරී­මට විර්යය කිරීම වැද­ගත් වෙනවා. සමා­ධිය උප­දවා ගත්ත කෙන­කුට විර්යය අවශ්‍ය වෙනවා; කෙලෙස් නැති කර­න්නට. මේ දේශ­නාව හඳු­න්වන්නේ පදාන සංඛාර කියලා. එය හතර සම්‍ය­යක් පදාන විර්යය කියලා හඳු­න්ව­නවා. එනම් නූපන්නා වූ අකු­සල් නූපද වීමට විර්යය කිරීම, උපන්නා වූ අකු­සල් ප්‍රහා­නය කිරි­මට විර්යය කිරීම,

උප­න්නාව අකු­සල් කියලා කියන්නේ මොකක්ද? මේ මොහොතේ අපේ හිත තුළ බොහො අකු­සල් ඉප­දිලා නැහැ; ආසාව ඉප­දිලා නැහැ; තරහා නැහැ; ඉරි­සි­යාව නැහැ; බොහෝ කෙලෙස් මේ වෙලාවේ අපේ හිතේ නැහැ. මේ වෙලාවේ නැති ඔක්කොම කෙලෙස් ටික නූපන්නා වූ අකු­සල් ලෙස බුද්ධ සාස­නයේ උග­න්ව­නවා. එය හරිම දුෂ්කර ක්‍රියා­වක්. සම­හර විට තව මොහො­ත­කින් අපගේ හිත තුළ අලස කම, තරහා, ඉරි­සි­යාව ඇති­වෙ­නවා; එක් එක් දේවල් වලට සැක­සංකා ඇති­වෙ­නවා. අපගේ හිත විසි­රී­මට පටන් ගන්නවා; සැක සංකා හට ගන්නවා.

අපිට පුළු­වන් නම් සාන්තව සංවර සිහි­යෙන් යුතුව දව­සම බැරි­වු­ණත් ටික වෙලා­වක් හරි අපගේ හිත තුළ කෙලෙස් උප­දින්නේ නැතිව තියා ගන්න; එය විර්යය කිරී­මක්. බුද්ධ ශාස­නයේ මේ කතා කරන විර්ය­යත් පොළොව කොටන්න වෙන, ගොවි­තැන් කරන්න වෙන දෙයක් කරන්න වෙහෙස වෙනවා වගේ කය බොහෝ කොට වෙහෙ­සවා කරන විර්ය­යක් නොවෙයි. මේ වීර්ය­යට අවශ්‍ය වන්නේ අපේ හිතයි.

පාල­නය කර­ගන්න ඕන බුදු සසුනෙ මේ නිවන් මාර්ගය නොවෙයි. මේ විර්ය­යට අවශ්‍ය වන්නේ අපේ හිත. හිත තමයි මුල් වෙන්නෙ. බුද්ධ සාස­නයේ උග­න්වන නිවන් මාර්ගය ගත්තාම හිත ප්‍රහා­නය කර­ගන්නා අකා­රය, පව­තින ස්වභා­ව­යට වඩා උසස් ආකා­ර­යෙන් පවත්වා ගන්නා අකා­රය, පැය කිහි­ප­යක් හරි ඔබට හැකි­නම් හිතේ සාන්ත බව ඒ අකා­ර­යට පව­ත්වා­ගන්න අාසා­වල් උප­දවා ගන්නේ නැතුව, තරහා උප­දවා ගන්නේ නැතුව වෙනත් කෙලෙස් උප­දවා ගන්නේ නැතිව ඉන්න පුළු­වන් නම් එය සම්මා ව්‍යායා­ම­යක්. මේ ආකා­ර­යට ඉන්න විට අපේ හිතට කෙලෙස් ඉප­දී­මට හැකි­වෙන අවස්ථා තියෙ­නවා. සම­හර විට කිව්වාට අනි­වා­ර්යෙන් ම කෙලෙස උප­දි­නවා. කෙලෙස් ඉප­දු­ණාට එය ප්‍රහා­නය කර­න්නට ඕන. බුදු රජා­ණන් වහන්සේ චිත්තා­නු­ප­ස්ස­නාව කියලා දෙනවා; ආසාව රාගය අපෙ හිතේ ඇති­වෙ­නවා. අපි කැමැති වෙලා­වට පුළු­වන් නම්, මුළු ජිවිතේ ම වුණත් කරන්න පුළු­වන් නම් හොඳයි.

කෙලෙස් උප­දින එක නව­ත්වන්න පුළු­වන් නම් අවු­රදුු හතක් තුළ රහත් වෙනවා; නැති­නම් අනා­ගා­මි­ක­ත්ව­යට පත්වෙ­නවා. සති­ප­ට්ඨාන සුත්‍රෙය් දේශනා කරලා තියෙ­නවා. අවු­රුදු හත­ර­කින් වුණත්, දින හත­කින් වුණත් කරන්න පුළු­වන්. අපි ට පුළු­වන් වෙලා­ව­ට­වත්; අපි ට පුළු­වන් නම් හිතේ උප­දින කෙලෙස් හඳු­නා­ග­න්නට; හඳු­නා­ගෙන රාග සිතු­විලි උප­දි­නවා නම් මෙය රාග සිතක්, මෙය රාග සිතක්... එය අනිත්‍ය කියලා මෙනෙහි කර­න්නට ඕන; එය අත­හැර දම­න්නට ඕන.එය දුෂ්කර වුවත්, කර­න්නට හැකි­නම්, ආසා­වල් හිතේ හට­ගන්නා විට ගම­නක් බිම­නක් යන විට වුවත් මෙනෙහි කරන්න පුළු­වන්. කල්ප­නා­වෙන් ඉන්නවා නම් නග­ර­ය­කට පාරට බැස්සාම දකින ඇහෙන ආග්‍ර­හ­ණය වන, ස්පර්ශ වන දේ නිසා කොත­රම් ආසා­වල් උප­දි­නවා ද? මේ ඉප­දෙන අසා­වල් අපිට අදාළ නැහැනේ; නිවසේ දී නම් ඔවු­නො­වුන් කෙරෙහි ආසා­වක් අාද­ර­යක් ඇළිම් තියෙ­න්නට ඕන. නමුත් මඟ­තො­ටදි ඇති­වෙන මේ ආසා­වල් ටික අපේ ගෘහස්ත ජිවි­ත­යට බාධා­වක්. ඒ නිසා උප­දින ආසා­වල් මඟ­තො­ටේදි වුණත් ඒ අව­ස්ථා­වේ­දිම ප්‍රහීන කර­න්නට ඕන. රාග සිත අනි­ත්‍යයි කියලා අත­හ­රින්න. ද්වේශය හට­ගන්නා අව­ස්ථා‍වේ­දිත් තේරුම් ගන්න උත්සහ කරන්න ද්වේශ­යක් හට­ග­න්නවා කියලා. එසේ හැම­වෙ­ලා­වෙම උත්සාහ කරලා ද්වේශ සිත අනිත්‍ය යැයි කියලා මෙනෙහි කරන්න; අත­හැ­රලා දාන්න උත්සාහ කරන්න. සම­හර අව­ස්ථා­ව­ලදි අපේ හිත තුළ බුද්ධ­ර­ත්ත­නය කෙරෙහි සැක සංකා ඇති­වෙ­නවා. ඇයි මේ සැක ඇති වෙන්නේ; අපේ නොදන්න කම නිසා. එහෙම නැතිව ත්‍රිවිධ රත්න­යෙහි ඇති කිසිදු අඩු­වක් නිසා නොවෙයි. අපේ නොදන්න කම නිසා අපි හිතන්නේ ඒ විදි­හට. අපේ තියන මෝහය නිසායි අපිට එසේ සිතෙන්නේ. අපි එය තේරුම් අර­ගෙන මේ සැක සංකා උප­දින අව­ස්ථා­ව­ලදි නුව­ණින් දකි­න්නට ඕන.

මෝහය නිසා උප­දින සිතක් කියලා එය අත­හැ­ර­දා­න්නට අපි පුරුදු වෙන්ට ඕන. විශේ­ෂ­යෙන් අාග­මික කට­යු­තු­වල නිරත වන විට; ධර්මය ශ්‍රව­ණය කරන වෙලා­වෙදි; දාන­යක් දෙන වෙලා­ව­කදි; බුද්ධ වන්ද­නා­ව­කදී; වෙනත් පුණ්‍ය කර්ම­යක් කරන අව­ස්ථා­ව­ලදි අපිට සම­හර විට නිදි­මත ඇති­වෙ­නවා; කම්මැලි ගතිය අති­වෙ­නවාෙ. මේ මොකක්ද... මෙයට කියන්නෙ ථීන­මි­ද්ධය. එය නීව­ර­ණ­යක්. මේ නිදි­මත, අලස බව ඇති වෙන­කොට එය උත්සාහ කර­න්නට ඕන, තෙරුම් ගන්නට ඕන. ඒ වෙලාවෙ සිතට කිය­නවා හැකු­ළුණු සිත කියලා. හොඳින් මතක තියා ගන්න, එයට කියන්නේ සංකිත්තං චිත්තං කියලා. සංකිත්තං කියන්නේ හැකු­ළුණු සිතට; එනම් අක­ර්මණ්‍ය සිතට. බණ අහන්න, පින්ක­රන්න හිත අක­ර්ම­ණ්‍ය­යයි. ඒ හැකු­ළුණු හිත කියලා හිතන්න උත්සාහ කරන්න. එය හැකි­ළුණු සිතක් කියලා වටහා ගන්න.

ඔබ වැඩක් කරන අව­ස්ථා­ව­ලදි ඒ වැඩේ තුළ හිත තියෙන්නෙ නැති­නම් මොකද කරන්නේ. මේ අව­ස්ථාව ගැන හිතන්න; ඔබ බණ අහ­නවා, ඔබ බණ කිය­ව­නවා, මම බණ දේශනා කර­නවා, මේ අව­ස්ථාවේ ඔබේ හිත ගමන් කර­නවා නම් එය ක්ලේශයක් ලෙසයි හඳු­න්වන්නේ. එය උද්ද­ච්ඡය කියලා අපි හඳු­න්වන්නේ. එය ට කියන්නෙ විසි­රුණු සිත කියලා. පාලි­යෙන් වික්කිත්තං චිත්තං කියලා කියන්නේ එයයි. එ් වෙලා­වෙදි ඔබට පුළු­වන් නම් හිත දකින්න; එක් එක් අර­මු­ණු­ව­ලට යන්නෙ නැතුව තබා­ගෙන මෙනෙහි කරන්න; විසි­රුණු සිතක් කියලා මෙනෙහි කරන්න; විසු­රුණු සිතක් අනි­ත්‍යයි කියලා මෙනෙහි කරන්න; එයයි වැද­ගත්. වෙන කට­යු­තු­වල නිරත වෙලා ඉන්න මොහො­ත­කදි හරි එය මෙනෙහි කර­න්නට පුළු­වන්. මේ කාරණා ටික තෙරුම් ගන්න උත්සාහ කරන්න. අාසාව, නිදි­මත, අලස බව, සැකය ඇති වෙන මොහො­තෙදි සිත ගමන් කිරී­මට නොදීම අකු­සල් ප්‍රහා­න­යට කරන විර්ය­යක්. මේ සියල්ල උපන් වූ අකු­සල් ප්‍රහා­න­යට කරන විර්ය­යක්.

අනෙක් කාර­ණාව නූපන් අකු­සල් නූපදා ගැනීම, සිත තුළ පව­තින සමා­ධිය, සීලය අඩු­පාඩු සක­ස්කර ගැනීම, වෙන­දට වඩා භාවනා කිරි­මට පුරුදු වීම, වෙන­දට වඩා බණ අහන්න පුරුදු වීම, මේවා නුපන් කුසල්. ඒවාට උත්සාහ කරන්න. දැනට ඔබ තුළ යම් ගුණ ධර්ම තියෙ­නවා; කොත­රම් නරක කෙනෙක් වුවත් ඒ අයගේ ජිවිතෙ හොඳ දේවල් තියෙ­නවා. සම්පු­ර්ණ­යෙන් නරක හෝ සම්පු­ර්ණ­යෙන් හොඳ අය එහෙ­මත් නැත්නම් සර්ව සම්පුර්ණ අය නැහැ. බුදු කෙනෙක්, රහ­තන් වහන්සේ කෙනෙක් හැරණු විට අපි වගේ හැම­කෙ­නෙක් තුළම අඩු­පාඩු තියෙ­නවා; ගුණ ධර්ම තියෙ­නවා; අපි හැමෝම තමන් තුළ තියන ගුණ ධර්ම තේරුම් ගන්නට ඕන; ඒවා පිරි­හෙන්නෙ නැති වෙන්න ආරක්ෂා කර­න්නට ඕන; පිරි­හෙන්නේ නැති වෙන්න ආරක්ෂා කර­න්නට ඕන. ඒව­ගේම වර්ධ­නය කර­න්නට ඕන; එයත් විර්ය­යක්. උපන්නා වූ කුසල් වර්ධ­නය කිරි­මට කරන විර්ය­යක්. ඒවා පිරි­හෙන්නෙ නැති වෙන්න ආරක්ෂා කර­න්නට ඕන; එය විර්ය­යක්. උප­න්නාවු කුසල් වැඩි කරන්න ඕන. මේ සතර සම්‍යක් විර්ය­යට කිය­නවා, පදාන සංකාර කියන වච­නය.

සම­න්නා­ගත ඍද්ධි­පාද කියන දේ විස්තර කරන්න අවශ්‍ය නැහැ. සම­න්නා­ගත කියන්නේ යුක්ත වු කියන අද­හ­සයි. ඡන්ද සමාධි කියන්නේ කැමැ­ත්තෙන් ඇති කර­ගත් සමා­ධිය. පදාන සංකාර සම­න්නා­ගත ඍද්ධි පාද කියලා කියන්නේ පළ­මු­වැනි ඍද්ධි පාද­යයි. කැමැ­ත්තෙන් භාවනා කර­න්නට ඕන; එය ඡන්ද සමා­ධිය බවත් අපි ඉගෙන ගත්තා. එයින් කෙලෙස් නැති­වෙන්නෙ නැති බවත් අපි දන්නවා. එ් සඳහා සතර සම්‍යක් විර්යය අැති කර­ගත යුතුයි කියලා අපි දන්නවා. පළමු වැනි ඍද්ධි­පා­දය කුමක්ද කියල අපි පුළුල්ව මෙහිදි ඉගෙන ගන්නට ඕන. අපි අපේ ජිවි­ත­යට ඇති කර­ගන්න ඕන කැමැ­ත්තෙන් යුතුව භාවනා කිරිම. සමා­ධි­යක් උප­දවා ගැනී­මට උත්සාහ කිරිම, සතර සම්‍ය­යක් විර්ය පුරුදු කිරීම, ධර්මය විරිය සමාධි සම­න්නා­ගත ඍද්ධි­පාද අපි ඉගෙන ගන්න ඕන. ඒ වගේම බණ අහලා පුරුදු කෙන­කුට බණ අහන්න කැමැත්ත නැති­වෙලා යන අවස්ථා තියෙ­නවා.

බුදුන් වඳින්න පුරුදු වෙලා හිටිය අයට, සිල් ගන්න පුුුුරු­දු­වෙලා හිටිය අයට ඒ ගැන කැමැත්ත නැති­වෙලා යන අවස්ථා තිය­නවා. ඒවගෙ වෙලා­වල් අපේ ජිවි­ත­වල තියෙ­නවා. ඒ වෙලා­වෙට කැමැ­ත්තෙන් ඒ කාර්යය කරන්න බැරි නිසයි දෙවැනි ඍද්ධි­පා­දය අපිට අවශ්‍ය වන්නේ. එනම් කැමැත්ත නැති­නම් අපි විර්ය­යෙන් යුතුව කර­නවා. විර්ය­යෙන් කළත් ප්‍රති­ඵ­ලය එකයි. ඒ නිසා කැමැත්ත නැති වෙලා­වක භාවනා කර­න්නට ඕන; එහිදි ඇති කර­ගන්නා වු සමා­ධි­යට අපි කිය­නවා; වීරිය සමාධි කියලා. වීරිය සමා­ධිය පම­ණක් මදි; පදාන සංකාර තියෙ­න්නට ඕන; එනම් සතර සම්‍ය­යක් පදාන විර්යය පුරුදු කර­න්නට ඕන; ජිවි­තය තුළ. වීරිය සමාධි පදාන සංකාර සම­න්නා­ගත ඍද්ධි­පාද කියන්නේ; ඇතැම් අවස්ථා තිය­නවා හිත තුළ කැමැ­ත්තක් නැහැ, විර්ය­යක් නැති අවස්ථා. එ් සඳහා අධි­ෂ්ඨා­නය බල­වත් වෙන්න ඕන. කැමැ­ත්ත­කුත් නැත්නම්, වීර්ය­ය­කුත් නැති­නම් අධි­ෂ්ඨා­නය ඇති කර­ග­ත­යු­තුයි. එ වගේ මේ ගුණ පිළි­වෙ­ත්ව­ලදි අධි­ෂ්ටා­න­යෙන් එ් දේ කළ යුතුයි. අධි­ෂ්ඨා­නය මුල්ක­ර­ගෙන භාවනා කළොත් සමා­ධිය උප­දි­නවා. එසේ උප­දවා ගන්නා අධි­ෂ්ඨා­න­යට අපි කිය­නවා චිත්ත සමාධි කියලා.

අධි­ෂ්ඨා­න­යෙන් භාවනා වැඩී­මෙන් ඇති කර­ගන්නා සමා­ධිය කියලා කියන්නේ චිත්ත සමා­ධි­යයි. චිත්ත සමාධි පදාන සංකාර සම­න්නා­ගත ඍද්ධි­පාද කියන්නේ ඒ ඍද්ධි­පා­ද­ය­ටයි. තවත් විටක අපිට කැමැ­ත්තක් නැහැ, විර්ය­යක් නැහැ, අධි­ෂ්ඨා­න­ය­කුත් නැහැ, එසේ නම් ඒ කාරණා තුනම නුව­ණින් විම­සීම කළ යුතුයි. මේ දුර්ලභ බුදු සසුනෙ ඊළඟ මනුස්ස ජීවි­තය දුර්ලභ ක්ෂම සම්ප­ත්ති­යක්. ඒව­ගේම මේ ජිවි­තය තුළ එක්දි­නක් ගෙවිලා ගියා කියන්නේ මර­ණ­යට ළංවෙ­නවා කියලා නුව­ණින් විම­සලා, නොප­මාව සමා­ධිය රැස් කර­ගත යුතුයි කියලා අධි­ෂ්ටාන කර­ගත යුුතුයි. නුව­ණින් කල්පනා කරලා භාව­නාවෙ යෙදෙ­න්නට ඕන. මේ නුව­ණින් විම­සී­මට කියන්නේ විමංසා කියලා. විම­සීම එහි අද­හ­සයි.

නුව­ණින් විම­සල භාවනා කිරි­මට කියන්නේ විමංසා සමාධි කියලා. හතර සම්‍ය පදාන විර්යෙන් යුතු වු විමංසා, සමාධි, පදාන සංකාර, ඍද්ධි පාදය ඇති කර­ග­න්නට ඕන. අනෙක් කරුණ වන්නේ උස්හොල්මි හේව පංචමි කියලා කියන්නේ. එ් තමයි අධි­මාත්‍ර විර්යය. දැඩි විර්ය­යක් කර­නවා සිලය රකින්න, සම­ථය වඩන්න, දැඩි විර්ය­යක් ඇති කර­ගන්න, බුදුන් වඳින්න, ධර්මය ඉගෙන ගන්න දැඩි වීර්ය­යක් ඇති කර­ග­න්නට ඕන. එය දැඩි වීර්ය­යෙන් කරන්න ඕන. ගැඹුරු දේවල් ඉගන ගන්න නම් දැඩි උත්ස­හ­යක් ඕන. දැඩි කුසල ධර්ම රැස් කරන්න බැහැ දැඩි උත්ස­හක් නැතිව. බුදු සසු­නයි, මිනිස් ජිවි­ත­ය­කුයි ලැබී තියෙන අව­ස්ථා­වක එහි නියම ඵල ඇති කරන්න නම් දැඩි වීර්ය­යක් ඇති කර­ගත යුතුයි.

පුබ්බේ­වාහාං භික්ඛවේ තම්බෝධා අනභි සම් බුද්ධෝ බෝධි සත්තෝව සමානෝ පංච ධම්මේ භාවේ සම් පංච ධම්මේ බහු­ලිකා සිං කතමේ පංච සමාධී පදාන සම­න්නාග තං ඉද්ධි­භාධං භාවේ සිං '

Comments