අනුන්ගේ සිත දැන ගැනීමේ නුවණ | සිළුමිණ

අනුන්ගේ සිත දැන ගැනීමේ නුවණ

ද අපි දේශනා කර­න්නට යෙදු‍ණේ බුදු­ර­ජා­ණන් වහ­න්සේගේ නුවණ පිළි­බඳ ව සඳ­හන් වන ගාථා පා‍ඨයක්. බුදුන් රජා­ණ­න්ව­හ­න්සේගේ නුවණ පිළි­බඳ ව බොහෝම අලං­කාර ආ‍කාර­යට සඳ­හ­න්‍ ­ව­නවා. බුදු­ර­ජා­ණ­න්ව­හන්සේ දිනක් භික්ෂූන්ට සමී­ප­යට කතා කරලා දේශනා කර­නවා,ම‍හණෙනි! යම්කිසි කෙනෙක්ට චේ‍තෝප­රිය ඥානය නැති­නම් ඒ කියන්නේ අනුන්ගේ සිත දැකීමේ නුවණ නැති­නම් ඒ තැනැ­ත්තාට බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ සම්මා සම්බු­ද්ධ­යිද නැතිද කියන කාර­ණාව අව­බෝධ කර­ගැ­නී­මට තියෙන්නේ එක ක්‍රම­යයි; ඒ ක්‍රමය තමයි විම­සීම.

අනුන්ගේ සිත දැකීමේ නුවණ ඇති­නම් උන්ව­හන්සේ කෙලෙස් ඇති කෙනෙක් ද නැති කෙනෙක් ද කියලා දැන­ගැ­නී­මට හැකි­යාව තියෙ­නවා. නමුත් එසේ නැති නම් ගුරු උප­දේශ ඇති­වද ගුරු­උ­ප­දේශ නැති­වද ධර්මය අව­බෝධ කර­ගත්තේ කියලා හෝ එසේ නැති කෙනෙක්ද කියලා දැන­ග­න්නට පුළු­වන්. එසේ යම් කෙනෙක්ගේ සිත දැන­ග­න්නට බැරි කෙනෙක්ට ඒ සිතක් දැන­ගැ­නීමේ හැකි­යාව ඇති­වෙන්නේ විම­සී­මෙ­නුයි.

උන්ව­හන්සේ ම විම­සීම කියන කාර­ණාව පැහැ­දිලි කර­නවා; ඇස මුල් වෙලා උන්ව­හන්සේ ගේ හිත තුළ කෙලෙස් ඇති­වු­ණාද කියන කාර­ණාව, ඒ වගේම කන මුල්වෙලා උන්වහ‍න්සේ ගේ හිත තුළ කෙලෙස් හට ගත්තා ද කියන කාර­ණාව. ඇත්ත­ටම ඇස මුල් වෙලා කවු­රුත් තුළ කෙලෙස් හට ගන්නේ නැහැ. ඇස යනු අචේ‍ත­නික වස්තු­වක්. කන මුල්වෙ­ලත් කෙලෙස් හට ගන්නේ නැහැ; කන කියන්නේ අචේ­ත­නික වස්තු­වක්. කෙලෙස් හට ගන්නේ කන මුල්වෙලා; ඇස­මුල් වෙලා හට ගන්න විඤ්ඤා­ණ­යෙනුයි. විඤ්ඤා­ණය කියලා බුද්ධ සාස­නයේ හඳුන්වන්නේ උග­න්වන්නේ දැන­ගැ­නීම කියන කාර­ණා­වයි. තව විදි­හ­කින් කිව­හොත් දැන­ගැ­නීම කියන්නේ සිත­ටයි. ඇස මුල්වෙලා සිතක් හට­ගන්නේ නිසායි. හැබැයි ඇහැ මුල්වෙලා හට­ග­ත්තාට මේ සිත හට­ගන්නේ බුදු­ර­ජා­ණ­න්ව­හන්සේ ගේ ධර්ම­යට අනුව හද­වත ඇසුරු කොට ගෙන පව­තින අඩ­ප­තක තරම් ලේ ධාතු­වක් ඇසුරු කර­ගෙ­නයි. නමුත් හද­ව­තින් පිට­තට ලේ ධාතුව ගලා­ගෙන යනවා. ධර්මයේ සඳ­හන් වෙනවා මේ සිත් හට ගන්න ලේ ධාතුව පිට­තට ගමන් කර­න‍ ලේ ධාතු­වත් සමඟ ගමන් කිරී­මක් වෙන්නෙැ නැහැ කියලා. එය බුදු දහ­මින් උග­න්වන විශේ­ෂිත කාර­ණා­වක්. මේ ලේ කොටස මර­ණ­යට පත් වු පසුව සම්පු­ර්‍ණ­යෙන් ම නැති­වෙලා යන බව උග­න්වලා තියෙ­නවා. අපේ සමාන්‍ය ලෝකයේ පිළි­ගැ­නීම තථා­ග­ත­යන් පහළ වීමට පෙර ‍භෞතික­වා­දීන් සඳ­හන් කළේ සිත් හට­ගන්න ප්‍රධාන වෙන්නේ මොළ­යයි කියලා. ඒව­ගේම උන්ව­හන්සේ පහළ වීමට පෙර සිට විඥා­න­වා­දීන් සිත පිළි­බඳ ව සඳ­හන් කළේ සිත පිළි­බ­ඳව කල්පනා කරපු, හිත දියුණු කර­න්නට සිතපු අය නුව­ණින් දැක්කා; සිත හට ගන්නේ හද­වත ඇතු­ළ­තයි කියන කාර­ණාව. ‍බුදුන්ව­හන්සේ පහළ වීමට පෙරයි මේ දේ දැන­ගත්තේ. උන්ව­හන්සේ එය සම්පූ­ර්ණ­යෙන් දැන­ගත්තා, අව­බෝධ කර­ගත්තා. ඇස මුල් වෙලා, නාසය මුල් වෙලා, දිව මුල් වෙලා, ශරි­රය මුල් වෙලා කන මුල්වෙලා හට­ගන්නා සිතක් තියෙ­නවා. ඒව­ගේම සිතු­විලි දැන­ගැ­නීම කරන්නේ හිතින් නිසා මනස මුල්වෙලා සිතක් හට­ගන්නවා. මේ සිත් තථා­ග­ත­යන් වහන්සේ තුළත් හට ගත්තා. කෙනෙක් කල්පනා කර­නවා, උන්ව­හ­න්සේගේ ධර්මය තුළින් කල්පනා කරලා බල­නවා; ආග්‍රා­ණය කිරී­මේදි ආහාර පාන ගන්නා විට උන්ව­හන්සේ කායික ස්පර්ශ­යේදි කල්පනා කරන විට කොහො­මද කියලා. දැන් අපිට උන්ව­හන්සේ පිළි­බ­ඳව දැන­ග­න්නට ක්‍රම­යක් නැහැ. එසේ හැකි වන්නේ උන්ව­හන්සේ ව පරික්ෂා කිරී­මට ඇති ධර්ම­යෙන් පම­ණයි. ධර්ම­යෙන් යම් කෙනෙක් බුදු­ර­ජා­ණන් වහන්සේ ව පරික්ෂා කරලා බල­න්නට ඕන; එයින් තේරුම් ගන්නට ඕන උන්ව­හ­න්සේට ඇසින් රූප දැකී­මත් සමඟ ඇති­වෙන විඤ්ඤා­ණ­යේන් චක්කු විඤ්ඤා­ණය නිසා රාගය උප­දි­න­වාද කියලා. ඒ වගේම ද්වේශය, මෝහය ඉප­දිලා තිය­න­වාද කියන කාරණා. ඒ අපි ධර්ම­යෙන් විමසා බලා අව­බෝධ කර­ග­න්නට ඕන. ඒව­ගේම උන්ව­හ­න්සේට කනට ඇසෙන ශබ්ධ­යක් මුල්ක­ර­ගෙන රාගය ද්වේශය මෝහය ඉප­දු­ණාද කියලා; කියන කාර­ණාව නුව­ණින් විමසා බල­න්නට ඕන. නාසය මුල්ක­ර­ගෙන ගඳ, සුවඳ මුල්ක­ර­ගෙන රාගය, ද්වේශය, මෝහය හට­ගත්තා කියලා නුව­ණින් විමසා බල­න්නට ඕන. ඒ වගේම දිවට දැනෙන රසය පිළි­බ­ඳව, කයට ලැබුණ පහස, මන­සට ඇති වෙන සිතු­විලි පිළි­බ­ඳව කෙලෙස් ඉප­දු­ණාද කියන කාරණා පිළි­බ­ඳව පරික්ෂා කරලා තේරුම් ගන්නට ඕන. ‍යමෙක් පරික්ෂා කළා නම් ඒ තැනැ­ත්තාට අව­බෝධ වෙනවා, උන්ව­හ­න්සේට මේ ආය­ත­න­ව­ලට ලැබුණ අර­මුණු නිසා කෙලෙස ඉප­දිලා නැහැ කියන කාර­ණාව. ‍ඇයි කෙලෙස් උප­දි­න්නට නැති­වෙන්න හේතු කාර­ණාව.මේ කෙලෙස් ඇති­වෙ­න්න‍ ­හේ­තුව මේ චිත්ත සන්තා­නය. මේ හැම­අ­ව­ස්ථාවේ ම ක්‍රියා­ත්ම­කව නෙ‍ාප­ව­තින අර­මු­ණක් ලැබු­ණාම විත­රක් අවදි වෙලා ක්‍රියා­ත්මක වෙන කෙලෙස් විශේ­ෂ­යක්. දැන් අපි තුළ වුවත් එහෙ­මයි. මේ බණ කිය­වන වෙලාවේ ඔබේ හිත තුළ කෙලෙස් හට ගන්නේ නැහැ; රාගය, ද්වේෂය, මෝහය හට­ගන්නේ නැහැ; මානය විචි­කි­ච්ඡාව නැහැ. නමුත් අර­මු­ණක් ‍අාවොත්, ඒ කියන්නේ රූප­යක්, ශබ්ධ­යක්, ගන්ධ­යක්, ස්පර්ශ­යක්, රස­යක්, පහ­සක් වැනි එක සිතු­වි­ල්ලක් හරි ආවො­තින් ආසාව පැන නඟි­නවා. තර­හව ඇති­වෙන සිතු‍විලි ආවොත්, සැකය ඇති­වෙන සිතු­විලි ආවො­තින්, සැකය ඇති වෙනවා. මානය ඇති­වෙන්න හේතු­වක් ඇති­වු­ව­හොත් මානය ඇති­වෙ­නවා. හිතේ නිදා­ගෙන ඉන්න මේ කෙලෙස් මතු­වෙ­නවා.‍මේ වට අපි කියන්නේ අනු­සය ධර්ම කියලා. නිදා­ගෙන සිටීම කියන අද­හ­සයි; සය­නය කරන කෙලෙස් නමි­නුයි මේවා හඳු­න්වන්නේ. නිදා­ගෙන සිටින කෙලෙස් නිසා තමයි අපිට දකි­න‍ ­දේ­වල් ඔස්සේ කෙලෙස් ඇති­වෙන්නේ. ඇසෙන දේවල් කෙලෙස් ඇති­වීම වගේම රස විඳින දේවල් ඔස්සේ කෙලෙස් ඇති­වී­ම­කුත් වෙනවා. ආග්‍රා­ණය කරන දේවල් ඔස්සේ කෙලෙස් හට­ග­න්නවා. අනු­සය ස්වභා­වය නිසා ස්පර්ශය මුල්වෙලා කෙලෙස් හට­ග­න්නවා. ඒ එක­ක්වත් නැතිව සිතට එන සිතු­විලි මුල්වෙලා කෙලෙස් හට­ග­න්නවා. ඒ ඇයි එහෙම වෙන්නේ. හිතේ නිදා ග‍න සිටින කෙලෙස් නිසා මෙහෙම වෙන්නේ. තථා­ග­ත­යන් වහන්සේ මේ අනු­සය ස්වභා­වය සම්පු­ර්ණෙ­යෙන් ම නැති කළා. ඒනිසා උන්ව­හන්සේ ගේ සිත තුළ දකින රූප මුල්වීම, ඇසෙන ශබ්ධ ආග්‍ර­ණය ගඳ සුවද මුල්වෙලා කයට දැනෙන පහස, සිතට දැනෙන සිතු­විලි මුල්වෙලා කෙලෙස් හට­ගන්නේ නැහැ; මන­සට එන සිතු­විලි මුල්වෙලා කෙලෙස් ඇති වුනේ නැහැ. ඒකට හේතුව වුණේ අනු­සය ස්වභා­වය නිසා. ඒනිසා උන්ව­හන්සේ සම්මා සම්බු­ද්ධයි කියලා ශ්‍රව­කයා තේරුම් ගන්නට ඕන. සමාධි ආලෝ­ක­යක් කෙනෙක්ගේ හද­ව­තට යොමු­ක­ර­නවා; ඉන් පසුව එයාට දැන­ග­න්නට පුළු­වන් වෙනවා සිත් හට­ග­න්නට ඇති­වන ලේවල වර්ණය ඒ ව‍ර්ණය තවත් අධී­ක්ෂ­ණය කර­න­කොට ඒ සිතට අනුව වර්ණය වෙන­ස්වී­මට පටන් ගන්නවා. එයට සිත යොමු කර­මින් සිටින විට ධර්මය සඳ­හන් කරන ආකා­ර­යට මොනවා හරි ඇහෙ­නවා වගේ මේ තැනැ­ත්තාට ඇසෙ­න්නට පටන් ගන්නවා. ඒ අනු­වයි සිත් දැන­ග­න්නට හැකි­වුණේ. එක්තරා ධර්ම­ය­කට සහ­භාගි වෙලා සිටින විට ස්වාමීන් වහන්සේ කෙනෙක් කිය­නවා ආයු­ෂ්ම­තුන් හිත එක­තැ­න­කට තියා­ගන්න ඕන; එක තැන වාඩි­වෙලා හිටි­යාට වැඩක් නැහැ කියලා. උන්ව­හ­න්සේට ඒ අව­ස්ථාවේ පොඩි අායු­ෂ්ම­තුන් කිය­නවා මම හිද­ගෙන ඉන්නවා වගේ තමයි හිතත් එක අර­මු­ණක කියලා. ඉන්ප­සුව අහ­නවා ඔබ­ව­හන්සේ කොහො­මද කියන්නේ මගේ හිත එක අර­මු­ණක නැහැ කියලා; එහෙම කියන්න පුළු­වන් ද කියලා. ඒ අව­ස්ථාවේ දි උන්ව­හන්සේ පොඩි ස්වාමි­න්ව­හන්සේ සිත­මින් සිටි කාර­ණාව කිය­න්නට පට­න්ගත්තා; කිසිදු දෙයක් අඩු­වක් නැතිව හිත­මින් සිටි සියල්ල කිව්වා. කෙසේ ද මේ සිත දකින්නේ කියලා පොඩි උන්ව­හන්සේ ප්‍රශ්න කර­න­විට මේ ආකා­ර­ය­ටයි මේ හිත දකින්නේ කියලා ලොකු ස්වාමීන් වහන්සේ දේශනා කර­න්නට පටන් ගත්තා . පසු­ක­ලක ධර්ම­යේදි මා දුටුවා වෙන කෙනෙ­කුගේ හිත දැක­ගන්න ධර්මය තුළ පැහැ­දිලි කරලා තියන කාර­ණාව. මෙයින් පැහැ­දිලි වෙනවා ‍යමෙක්ගේ සිත දැක්කා නම් ඒ සියල්ලෝම දැක්කේ හද­ව­තට හිත යොමු කරලා ලේ පරි­ක්ෂා­වක් මුල් කර­ගෙ­නයි කියලා. තර්ක­යක් විත­ර්ක­යක් නැතුව අත්දැ­කීම් ලබපු අයට පුළු­වන්. සිත් සහ සිත්වල ලේ ධාතුව හට­ගන්නේ කෙලෙ­සද කියලා; සර්ව­ඥ­යන් වහ­න්සේගේ ඉගැ­නීම් අනුව. කෙසේ නමුත් අපිට ඔබට මට­වත් එය පරික්ෂා කරන්ට හැකි­යා­වක් නැහැ. බුදුන්ගේ නොව වෙනත් කෙනෙ­කුගේ වත් හිත දකින්න හිත දියුණු කරලා නැහැ අපි. ඒ තැනැත්තා ‍බුදුන්ව­හන්සේ දකින්නේ කොහො­මද කියලා පරික්ෂා කර බැලී­මෙන් පම­ණයි.

උන්ව­හන්සේ විමං­සන කියන සූත්‍ර දේශ­නාවේ සඳ­හන් කර­නවා උන්ව­හ­න්සේගේ කායික ක්‍රියා සම්බ­න්ධ­යෙන්. එයින් පසු වාච­සික ක්‍රියා පිළි­බඳ ව පරික්ෂා කර­මින් බල­න්නට ඕන; උන්ව­හන්සේ බොරු කිව්වා ද, කේලාම් කිව්වාද, පරුස වචන කිව්වාද, හිස් වචන කිව්වාද කියලා ධර්මය තුළින් අපිට පරික්ෂා කරලා බැලු­වත් කිසිදු අව­ස්ථා­වක අපි ඒ ගැන දැකලා නැහැ. ඒ අනුව අපි දැන­ග­න්නට ඕන විම­සී­මෙන් සම්මා සම්බුදු කෙනෙක් කියන කාර­ණාව. කායික වච­නය අනුව බුදුන් වහන්සේ සම්මා සම්බු­ද්ධයි කියලා අපි තේරම් ගන්නට ඕන. ඉන්ප­සුව තවත් පරික්ෂා කරලා බලන්න උන්ව­හන්සේ පිළි­බ­ඳව. දේශ­නාව කරන්නෙ උන්ව­හන්සේ සමඟ ඉන්න පිරි­ස­ටයි. මේ දේශ­නාව කරන්නේ උන්ව­හන්සේ සමඟ නිත­රම ඉන්න භික්ෂුන්ට යි. ඒ පිරි­සට පරික්ෂා කරලා බල­න්නයි මේ කියන්නේ.‍

පරික්ෂා කර බලන්න මම අකු­සල රැස් කර­නවා ද කියලා. ප්‍රාණ­ඝා­තය, සොර­කම, කාම­මි­ත්‍යා­චා­රය, බ්‍රහ්ම චරි­යාව, බොරු කීම, කේලාම් කීම, අභිජ්ජා, ව්‍යාපාද, මිච්ඡා දිට්ටි ඔබ පරික්ෂා කර බලන්න. මම අකු­සල් ‍කරන කෙනෙක් ද කියලා ඒ කාලයේ භික්ෂුන්ට පුළු­වන් ඒ දේවල් දකින්න. අද අපිට එසේ කර­න්නට බැහැ . නමුත් ඉස්සර කාලයේ පුළු­වන්. හොඳින් පරික්ෂා කර­න්නට පුළු­වන් සර්ව:ඥයන් වහන්සේ අකු­සල් කරන කෙනෙක් ද කියලා. සම්මා සම්බුදු කෙනෙක් කියන කාර­ණාව තේරු­ම්ගන්න කියලා. තවත් පරික්ෂා කර බලන්න සම­හර අය මිශ්‍ර පැවැ­තුම් ඇති අය. අපි අපේ ජීවිතේ පිනුත් කර­නවා, පව්ත් කර­නවා. අපේ හිත තුළ අධික අශාව ඇති­වී­මත් පවක්. පින් පව් මිශ්‍රිත ජිවි­ත­යක් කියන්නේ කෙලෙස් ඇති අයගේ ස්වභා­ව­යයි. වැඩි­පුර පව් කරන අයත්, වැඩි­පුර පින් කරන අයත් ඉන්නවා. වැඩි­යෙන් පව් කරන, අඩු­වෙන් පින් කරන, මිශ්‍රිත ජිවිත ගත­ක­රන අයයි බහු­ත­ර­යක් ඉන්නේ. නමුත් බුදු­ර­ජා­ණ­න්ව­හන්සේ කිය­නවා මට තියෙන්නේ එවැනි මිශ්‍රිත ජිවි­ත­යක් ද කියලා බලන්න කියලා. එසේ පරික්ෂා කර බැලු­වාම සර්ව­ඥ­යන් වහන්සේ මිශ්‍රිත ජිවි­ත­යක් ගත­ක­රන කෙනෙක් නොවන බව උන්ව­හන්සේ දේශනා කර­නවා; හැංගි­ලා­වත් පව් කරන්නේ නැහැ. හැංගිලා පව් කරන අයත් ඉන්නවා. වෙන අයට තේරු­ම්ගන්න බැරි විදි­යට පව් කරන අයත් ඉන්නවා. නමුත් සර්ව­ඥ­යන් වහන්සේ සැඟ­වි­ලා­වත් පාප කර්ම කළේ නැහැ . මේ ආකා­ර­යට උන්ව­හ­න්සේගේ සම්මා සම්බුද්ධා කියන කාර­ණාව අපි ‍වටහා­ගත යුතුයි. උන්ව­හන්සේ පිළි­බ­ඳව තේරුම් ගැනී­මට හැකි තවත් සු‍ත්‍ර දේශනා කිහි­ප­යක් තියෙනවා. මේවා ඉගන ගැනීම පිණි­සයි, අපි සඳ­හන් කරන්නේ. උන්ව­හන්සේ පරික්ෂා කිරී­මට අද ජීව­මා­නව උන්ව­හන්සේ නොමැති නිසා අපිට පුළු­වන් ඉගෙන ගෙන උන්ව­හන්සේ තේරුම් ගන්න.

ගුරු උප­දේශ නැතිව චතු­ර්රාර්ය සත්‍ය අව­බෝධ කර­ගත් කෙනෙක්. සීලය, සමා­ධිය, ප්‍රඥාව අව­බෝධ කළ කෙනෙක්, නිවන් මාර්ගය අව­බෝධ කර­ගත් කෙනෙක්; මේ ලෝක ධාතුව අව­බෝධ කර­ගත් කෙනෙක්; දම­නය කළ යුතු අය දම­නය කළ කෙනෙක්; දෙවි­යන්ට මිනි­සුන්ට ශාස්තෘ කෙනෙක්. තමන්ට අව­බෝධ වූ ධර්මය අන් අයට අව­බෝධ කරවූ කෙනෙක්. ඒව­ගේම සියල්ල දන්නා දකින කෙනෙක්. ඒ වගේ අනන්ත ගුණ ඇති කෙනෙක් පරික්ෂා ‍කොට බලා ඉගෙන ගෙන උන්ව­හ­න්සේව ‍තේරුම් ගත­යුතු ක‍ාරණා මොන­වාද කියලා කියන්න. මම කවුද, මම උන්ව­හන්සේ ගැන දන්නේ ඉතා ස්වල්ප­යක් පම­ණයි. මාගේ සර්ව­ඥ­යන් වහන්සේ ගැන මා දන්නේ ටිකයි. මහ මුහුදේ ජලය සමාන නම් උන්ව­හන්සේ ගේ ගුණය ඒ ජල­යෙන් ලෝම කූප­යක් තරම් ස්වල්ප­යැයි මා සිත­නවා. එත­රම් ඒ සර්ව­ඥ­යන් වහන්සේ ගේ ගුණය අන­න්තයි. එබඳු අනන්ත ගුණ ඇති ඒ මහෝ­ත්ත­ම­යන් වහන්සේ ට ආද­ර­යෙන් ගෞර­ව­යෙන් යුතු ව වැද නම­ස්කාර කරමි; මාගේ නම­ස්කා­රය වේවා! අපි මේ මෙතෙක් රැස් කර­ග­ත්තාවූ ධර්මය පිළි­බ­ඳව නිර­න්ත­ර­යෙන් සිහි­පත් කරන්න.

Comments