පොත් වස­න්තය වෙනු­වෙන් පෙර­මඟ බැලූ ස්වර්ණ හා රජත පුස්තක | සිළුමිණ

පොත් වස­න්තය වෙනු­වෙන් පෙර­මඟ බැලූ ස්වර්ණ හා රජත පුස්තක

ටේ මොන ප්‍රශ්න තිබු­ණත් පොත් ලෝලීන්ට පොත් අම­තක වන්නේ නැත. ඔවුන්ට ඇති ලොකුම ප්‍රශ්නය මෙවර ස්වර්ණ පුස්තක සම්මා­නය කාට හිමි­වේ­දැයි කියාය. එමෙන්ම එළැ­ඹෙන සැප්තැ­ම්බ­රයේ පොත් ප්‍රද­ර්ශ­නය පැවැ­ත්වෙ­යිද කියාය. කෙසේ වුවත් පසු­ගිය දින­වල ස්වර්ණ පුස්තක සම්මාන සඳහා පළමු වටයේ නිර්දේ­ශිත පොත් 12 කව­රේ­දැයි යන්න හෙළි කීරී­මත් සමඟ පාඨ­ක­යන් ලේඛ­ක­යන් අතර යළිත් පොත් ගැන තිබූ උන­න්දුව වැඩි විය.

ඇතැ­මුන් සතුටු වන අතර ඇතැ­මුන් දුක් වන්නේ තමන් කියැවූ තම සිත් ගත් නව­කතා පොත් දොළහ අත­රට නොආවේ මන්දැයි කියාය.

මේ සිය­ල්ල­ටම පිළි­තුරු සෙවිය නොහැකි වුවත් වසර දොළ­හක් තිස්සේ ස්වර්ණ පුස්තක සම්මාන සඳහා නිර්දේ­ශිත කෘති තේරී­පත් වූ ආකා­රය පිළි­බඳ අප තොර­තුරු ඇසුවේ ස්වරණ පුස්තක තේරීම් කමි­ටුවේ පාදක මණ්ඩ­ලයේ මුල්තැන ගෙන කට­යුතු කරන ප්‍රවීණ ටෙලි නාට්‍ය අධ්‍යක්ෂ නාලන් මෙන්ඩිස් මහ­තා­ගෙනි.

“පළමු වරට ස්වර්ණ පුස්තක සම්මාන පිරි­නැ­මිම ආරම්භ කළේ 2008 වසරේ. 2007 වසරේ පළ වූ නව­කතා පොත් හැට දෙකක් පළමු ස්වර්ණ පුස්තක සම්මාන උලෙළ සඳහා තිබුණා. 2008 වසරේ එළි­දැක්වු පොත් 68 ක්, 2009 වසරේ පොත් 76 ක්, 2010 වසරේ පොත් 72 ක්, 2011 වසරේ පොත් 72 ක්, 2012 වසරේ පොත් 78 ක්, 2013 වසරේ පොත් 116 ක්, 2014 වසරේ පොත් 123 ක්, 2015 පොත් 124 ක්, 2016 වසරේ පොත් 136 ක්, 2017 වසරේ පොත් 99 ක් 2018 වසරේ පොත් 125 ක් , 2019 වසරේ පොත් 108 ක් ආදි වශ­යෙන් විනි­ශ්චය මණ්ඩල වලට ලබා දී තිබෙ­නවා. මෙවර පාදක මණ්ඩ­ලය විසින් පළමු වටය සඳහා පොත් දොළ­හක් තෝරා දී තිබෙ­නවා. පසු­ගි­යදා පොත් ප්‍රකා­ශ­ක­යන්ගේ සංග­මය විසින් එ් තෝරා ගැනීම ප්‍රකා­ශ­යට පත්කෙ­රුවා. 2008 වසරේ සිට අද දක්වා බලන විට අපට පෙනෙ­න්නට තිබෙන දෙයක් තමයි පසු­ගිය කාලය තුළ හොඳ පොත් පළ වෙලා තියෙ­නවා. ඒ වගේම හොඳ පොත් වලට වෙළෙ­ඳ­ප­ළක් සකස් වී තිබෙ­නවා.

නාලන් මෙන්ඩිස් මහතා පව­සන්නේ එදා මෙදා­තුර ස්වරණ පුස්තක සම්මාන උලෙ­ළට ඉදි­රි­පත් වූ පොත් සංඛ්‍යාව ගැනය.

‍2019 ප්‍රකා­ශ­යට පත් වූ නව­කතා කෘති 108 අතු­රෙන් තෝරා ගන්නා ලද අව­සන් පොත් දොළහ මෙසේය.

නිම්නාගේ ඉති­හා­සය - කෞශල්‍ය කුමා­ර­සිංහ,

පන්හිඳ -සාගර විජේ­සිංහ, අත­කින් අම්මාය අත­කින් මෙර­මාය -පී. බී ජය­සේ­කර, කන්ද උඩ ගින්දර- ජැක්සන් ඇන්තනී, පේත- එරික් ඉල­ය­ප්ප­ආ­රච්චි, බලන් පුර සිරි නෙත් පුරා- රූපා ශ්‍රීයානි ඒක­නා­යක, රුදු රොන් සුනු- කීර්ති වැලි­ස­රගේ, පොල්මට්ටා - ප්‍රේම­කීර්ති රණ­තුංග, නිෂ්ක්‍රා­න්තිය- සුනේත්‍රා රාක­රුණා, තී හා තා -සුරත් ද මැල්, කුමර කොබෙයි- ශමෙල් ජය­කොඩි, රතු ඉරි අඳින අත - ලිය­නගේ අම­ර­කීර්ති.

පොත් දොළස ප්‍රකා­ශ­යට පත් කිරී­මත් සමඟ මේ දෙස විම­සි­ල්ලෙන් බලා සිටිය ඇත්තේ නගන ප්‍රශ්න රැසකි. ඇතැ­මෙක් තමන් කැමති පොත කියවා එය සම්මාන සදහා නිර්දේශ වේයැයි බලා සිටි­යහ. එහෙත් එය එසේ නොවන කළ ලේඛ­ක­යන් මෙන්ම පාඨ­ක­යන්ද සිතන්නේ මේ සිදු වුයේ කුමක්ද කියාය.

“ පාදක මණ්ඩ­ලයේ පහ­ළොස් දෙනකු සිටි­නවා. අපි පහ­ළොස් දෙනා මේ කාර්යය පටන් ගත්තේ මේ වසරේ ජන­වාරි 31 වැනිදා. අපට ලැබී තිබුණ පොත් 108 අපි පොත් 22 කොටස් වලට බෙදා ගත්තා. සෑම මස­කම අපි හමු වුණා. පොත් විසි­දෙක ගැනම කතා කළා. අපේ අද­හස් විවි­ධයි ඒ විවිධ අද­හස් මතින් තමයි පොත් ගැන කතා කළේ. අත­හ­රින්නේ මොන පොතද ඉදි­රි­යට ගෙන යන්නේ මොන පොත ද කියන එක ගැන අපි සාකච්ඡා කළා. අපේ කණ්ඩා­යමේ කෙනෙක් කිය­නවා නම් මේ පොත මේ හේතුව නිසා ඉදි­රි­යට ගෙනි­යන්න බැහැ කියලා අනෙක් සාමා­ජි­කයෝ ඔහුගේ අද­හස සමඟ එකඟ වෙනවා. එහෙම කරන්නේ කරුණු විම­සලා බලලා. පෙබ­ර­වාරි මාසේ හමු වුණ අපිට කෝවිඩ19 නිසා මාර්තු මාසයේ හමු වීමට බැරි වුණා. පෙබ­ර­වාරි 31 අපි වට්ස් ඇප් ගෘෘප් එකක් හදා ගත්තා. කොරෝනා කාලයේ එය අපට බොහෝම උදව් වුණා. පොත් කිය­වපු සාමා­ජි­කයෝ වට්ස් ඇප් හරහා ඔවුන්ගේ අද­හස ලිව්වා. එලෙ­සයි අපි මේ කට­යුත්ත කෙරුවේ. පසු­ගි­යදා පොත් 12 ප්‍රකා­ශ­යට පත් කළේ එලෙ­සයි. “

නාලන් මෙන්ඩිස් එලෙස කියන විට අප ඇසුවේ පොත් 12 තේරීම සඳහා

ඔවුන්ගේ නිර්ණා­යක කුමක්ද? කියාය.

අපි විශේ­ෂ­යෙන්ම අව­ධා­නය යොමු කළේ පොතේ අන්ත­ර්ග­තය සහ භාෂාව ගැන. අන්ත­ර්ග­තය ඔස්සේ මේ කරුණු ගැන සැල­කි­ලි­මත් වුණා. කතාවේ ගැළ­පුම, නව­ක­තා­ක­රුගේ පණි­වු­ඩය, කතා වින්‍යා­සය, කලා­ත්මක බව, චරිත නිරු­ප­ණය. ඒ වගේ ම තමයි භාෂා­වේදි මුල් තැන දුන්නේ භාෂාවේ නිර­ව­ද්‍ය­තාව, චරිත නිරු­ප­ණය කිරී­මේදී උප­යෝගි කර ගන්නා භාෂාව, සංකල්ප රූප ආදි දේ ගැන. තවත් පොත් පොත් පහ­ළො­වක් තෝරන්න තිබුණා මේ පොත් දොළහ ඇරුණ විට තවත් පොත් දහ­යක් මෙයට එකතු කරන් අපට තිබුණා.

අපි මෙහිදි ලේඛ­ක­යාගේ නම නොවෙයි පොත දිහා බැලුවේ; පොතේ නමින්. පාදක මණ්ඩ­ල­ටය කිසිම දව­සක පොත් ප්‍රකා­ශ­ක­යින්ගේ සංග­මය බල­පෑම් කරන්නේ නැහැ. අපට ස්වාධී­නව කට­යුතු කර­න්නට පුළු­ව­න්කම තිබෙ­නවා ඒ නිසා. “

පාදක මණ්ඩ­ලය විටින් විට වෙනස් වේ. මෙවර ස්වර්ණ පුස්තක පාදක මණ්ඩ­ලයේ නාලන් මෙන්ඩිස් හා රෝහිත වනි­ග­සේ­කර හැරුණ විට සෙසු සාමා­ජි­කයෝ ප්‍රථම වරට මේ සඳහා සහ­භාගි වුවෝය.

“මම 2018 වසරේ මෙයට සහ­භාගි වුණේ නෑ. ඒ හැරෙන්න 2008 වසරේ සිට මම දිග­ටම මෙයට සහ­භාගි වුණා. මෙවර පාදක මණ්ඩ­ලයේ ආචාර්ය ධම්මික බණ්ඩාර, කැනි­ෂි­යස් පළි­හ­ව­ඩන, හේම­පාල ජය­ව­ර්ධන, තිලකා දම­යන්ති සූරි­ය­ආ­රච්චි, කෞෂල්‍යා පෙරේරා, ක්‍රිස්ටි ප්‍රනාන්දු, මංජුලා රණ­තුංග, ඇම්. බී. අයි. එස් ගුණ­ති­ලක, නන්ද­ලාල් මාලේ­ගොඩ, නන්දනී ගුණ­සේ­කර, පාලිත අර­වින්ද වීර­ක්කොඩි, සුසන්ත ආරි­ය­රත්න, වරුණි ගඟ­බ­ඩ­ආ­රච්චි, රෝහිත වනි­ග­සේ­කර යන අය කට­යුතු කළා. පාදක මණ්ඩ­ලයේ සිටින සාමා­ජි­ක­යන් මා දකින්නේ ඔවුන් මේ සමා­ජ­යේම හර­ස්ක­ඩක් ලෙසයි. විචා­ර­ක­යන් නොවන ඔවුන් නිර­න්ත­ර­වම පොත් කිය­වන අය. ඇතැ­මුන්ට පෞද්ග­ලික පුස්ත­කාල , එහෙ­මත් නැත්නම් පොත් එක­තු­වක් තිබෙ­නවා. තවත් අය පුස්ත­කා­ල­වල පාඨක සමාජ වල ක්‍රියා­කා­රියෝ. මේ අය ජන­ප්‍රිය පොත් වගේම සෙසු පොත පතත් කිය­වන අය. මේ හැම දෙනා­ටම පොත් ගැන උසස් මෙන්ම විවිධ රුචි­ක­ත්ව­යන් තිබෙ­නවා. ඒ නිසා මෙවර මා ඇතුළු පාදක මණ්ඩ­ලය විසින් තේරූ පොත් දොළහ ගැන සෑහි­ම­කට පත් වෙනවා.

මාස ගණ­නා­වක් තිස්සේ තම කණ්ඩා­යම විසින් කරන ලද බැරෑ­රුම් කාර්යය ගැන ප්‍රවීණ ටෙලි නාට්‍ය අධ්‍ය­ක්ෂ නාලන් මෙන්ඩිස් පව­සන්නේ එලෙ­සය.

ස්වර්ණ පුස්තක සම්මාන වලට අම­ත­රව පොත් ප්‍රකා­ශ­ක­යන්ගේ සංග­මය විසින් සිංහල කෙටි­ක­තාව, කවිය හා යොවුන් සාහිත්‍ය නඟා සිටු­වීම සඳහා පව­ත්වනු ලබන රජත පුස්තක සම්මාන සදහා නිර්දේ­ශිත පොත් ද මේ වන විට ප්‍රකා­ශ­යට පත්කර ඇත. ඒවා මෙසේය.

රජත පුස්තක අව­සන් වටය සඳහා නිර්දේ­ශිත කෙටි­කතා, යොවුන් සාහිත්‍ය හා කාව්‍ය සංග්‍ර­හ­යන් මෙසේය.

කෙටි කතා

අප­රාදේ ඒ නොවැ­ම්බර්- කපිල එම් ගමගේ, විශ්‍රා­මික පෙම්ව­තිය- එරික් ඉල­ය­ප්පා­රච්චි, මැරීන් ඩ්‍රයිව්-අනු­ර­සිරි හෙට්ටිගේ, සිතු­ව­මෙන් නෙරපු කිඳු­රිය- සුමුදු නිරාගී සෙනෙ­වි­රත්න‍

යොවුන් සාහිත්‍ය,

බැලු­ම්ගල පාමුල- වසන්තා මාලනි දෙනි­පි­ටිය, හත එෆ් කර්තෘ- බුව­නෙක වන්නි­අච්චි, ඒත් අපි පියා­ඹමු- සුජාතා අල­හ­කෝන්, රන් කුඹලා- ස්ටැන්ලි පති­රාජ

කාව්‍ය සංග්‍රහ

රිඳුම් පිරි පිරි­මැ­දුම්- අනු­රාධා නිල්මිණි, ප්‍රදී­පා­ගා­ර­යක ඇස් බැල්ම-රවී සිරි­ව­ර්ධන, සන්තාන ගීතිකා-මංජුල වෙඩි­ව­ර්ධන, ක්වොන්ටම් භෞතික සංඛාරා- කුමාර හෙට්ටි­ආ­රච්චි

Comments