‘යහ­පා­ලන’ සමයේ දිගින් දිග­ටම වැසුණු පාසල් | සිළුමිණ

‘යහ­පා­ලන’ සමයේ දිගින් දිග­ටම වැසුණු පාසල්

පාස­ලක් වැසී යෑම සිර­ගෙ­වල් දහ­සක් ඇරී­මක් යැයි කතා­වක් අප ජන ව්‍යව­හා­රයේ ඇත්තේය. ඒ පාස­ලක් වැසී­මෙන් විය හැකි පසු විපත් බොහෝ­ම­යක් ඇති හෙයිනි. ලංකාවේ සමස්ත පාසල් සංඛ්‍යාව 10,194 ක් ඇති අතර ඉන් පාසල් අඩක් එනම් පාසල් 5‍,161 ක ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 200 ට අඩු පාසල් වීමත්, පාසල් සැල­කිය යුතු ප්‍රමා­න­යක් වැසී යෑමත් මේ වන විට කාගෙත් අව­ධා­න­යට යොමු විය යුතු කරු­ණක් වී ඇත. ඒ සියල්ල අත­රින් වඩාත්ම දුක්මුසු පුව­තක් වන්නේ පසු­ගිය කාලයේ පාසල් 200 කට ආසන්න ප්‍රමා­ණ­යක් වැසී යෑමයි.

ජාතික විග­ණන කාර්යා­ලයේ කාර්ය සාධන විග­ණන අංශය විසින් නිකුත් කළ ‘ ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව සාපේක්ෂ වශ­යෙන් අවම වූ රජයේ පාස­ල්වල කාර්ය සාධ­නය ‘වාර්තා­වට අනුව 2013 වසරේ සිට 2017 වසර දක්වා පාසල් 93 ක් වැසී ගොස් ඇත්තේ සිසුන් නොමැ­ති­වීම නිසා හා රටේ පැවැති වාතා­ව­ර­ණය නිසාය. එසේම 2018 වස­රේදි පම­ණක් මේ ආකා­ර­යෙන් පාසල් 101 ක් වසා දමා හෝ ස්වභා­වික හේතුන් මත ඉබේම වැසී­ගොස් තිබුණි. ලංකාවේ මුළු ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 4,165,964 ක් හා ගුරු­වරු සංඛ්‍යාව 241,591 ක් වන අපේ පාසල් පද්ධ­තියේ ගුරු සිසු අනු­පා­තය 1: 17 කි. නමුත් මේ අනු­පා­තය 1: 20 ක් දක්වා යන අව­ස්ථාද ඇත්තේය. ඒ සිසුන් ඉතා අඩු පාසල්ද පැව­තීම හේතු­වෙනි.

ඉහත වාර්තාවේ සඳ­හන් වන ආකා­ර­යට ලංකාවේ සිසුන් 200 ට අඩු පාසල් වර්ග කර ඇත්තේ මේ අයු­රිනි. සිසුන් 1-50 ඇති පාසල් සංඛ්‍යාව 1486 ක් එනම් 14.5% ප්‍රති­ශ­ත­යකි. සිසුන් 51 -100 ඇති පාසල් සංඛ්‍යාව 1560 ක් එනම් 15% ක්ද, සිසුන් 101- 150 ඇති පාසල් සංඛ්‍යාව 1138 ක් එනම් 11.2% ක්ද, සිසුන් 151- 200 ඇති පාසල් සංඛ්‍යාව 977 ක් එනම් 9.6% ක්ද වෙයි. ඒ අනුව සිසුන් 200 ට අඩු පාසල් සංඛ්‍යාව 5161 ක් වන අතර මෙය මුළු පාසල් සංඛ්‍යා­වෙන් සිය­යට 50.5 කි. ලංකාවේ පාසල් සිසුන් පිළි­බඳ කර ඇති මෙම විග­ණන වාර්තා­වට අනුව සිසුන් 200 ට අඩු පාසල් පළාත් 9 පුරාම විසිරී ඇති අතර පාසල් 5161 න් වැඩිම පාසල් ප්‍රමා­ණ­යක් විසිරී ඇත්තේ මධ්‍යම පාසල් (812), සබ­ර­ග­මුව (පාසල් 650), උතුරු (පාසල් 641) හා වයඹ (පාසල් 614) පළා­ත්වල බව පෙන්නුම් කර ඇත. බස්නා­හිර පාසල් 449 කි. අඩුම ප්‍රමා­ණ­යක් ඇත්තේ උතුරු මැද පළාතේ වන අතර ඒ ප්‍රමා­ණය පාසල් 419 කි.

2000 වර්ෂ­යෙන් පසුව ආරම්භ කරන ලද ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 200 ට අඩු පාසල් 373 ක් තිබී අතර එයින් සිය­යට 50 ක්ම ඇත්තේ උතුරු හා නැගෙ­න­හිර පළා­ත්ව­ලය. මේ පළාත් ‍දෙකේ 2000 වස­රින් පසුව ආර­ම්භක ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 10 ට අඩු පාසල් එම කලාප දෙකේ 6 ක් විය. සිසුන් 1 පම­ණක් වූ පාසල් 1 ක්ද, සිසුන් 5 ක් වූ පාසල් 1 ක්ද, සිසුන් 6 ක් සහිත පාසල් 1 ක්ද, සිසුන් 8 ක් හා 9 ක් සහිත පාසල් 3 ක් ද විය. මෙවැනි පාස­ල්වල තත්ත්වය පිළි­බ­ඳව දෙව­රක් නොව සිය­ව­රක් අව­ධා­නය යොමු කළ යුතු වන්නේ මේ පාසල් ඉදි­රි­යේදි යම් ආකා­ර­යක වැසී යාමේ තර්ජ­න­ව­ලට මුහුණ දීමට හැකි නිසාය.

ඉතා අඩු ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යා­වක් සහිත පාසල් පව­ත්වා­ගෙන යාම අධික විය­දම් දැරී­මට සිදු­වන කට­යු­ත්තකි. එම නිසා ඒ තත්ත්වය පිළි­බ­ඳව දෙව­රක් සිතා බැලිය යුතු බව පාසල් ව්‍ය‍ූහ කට­යුතු පිළි­බඳ උප­දෙස් සංග්‍ර­හයේ සම­න්වි­තය. සාමා­න්‍ය­යෙන් පාස­ලක සිසුන් 10 කට අඩු වුව­හොත් එය මෙම නීති උල්ලං­ඝ­ණය ‍නොවන පරිදි, කිලෝ මීටර දෙකක් ආසන්න දුර­කින් සිසුන් වෙනත් පාස­ල­කට අනු­යුක්ක කළ හැකි නම් පම­ණක් එම පාසල වසා දැමීමේ හැකි­යාව පව­තියි. බස්නා­හිර පළාතේ පසු­ගිය වසර කිහි­පය තුළ පළාත් පාසල් ගණ­නා­වක්ම මේ වැසී යාමේ තර්ජ­න­යට මුහුණ දී තිබුණි. පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සැල­සුම් අංශය විසින් ලබා දී ඇති වාර්තා­වන්ට අනුව 1995 වසරේ සිට 2013 වසර දක්වා මේ පළාත තුළ පාසල් 73 ක් වැසී ගොස් ඇත්තේය. ( මේ වන තෙක් ඉඩම ප්‍රාදේ­ශීය ලේකම්ට බාර දි ඇති පාසල් පමණි). අධ්‍යා­පන කලාප වශ­යෙන් හෝමා­ගම පාසල් 4 ක් වැසී ගොස් ඇත්තේ 2001 වස­රට පෙරය.

ගම්පහ අධ්‍යා­පන කලා­පයේ පාසල් 13 ක් වැසි ගොස් ඇත්තේ 2012 වස­රට පෙරය. මිනු­ව­න්ගොඩ අධ්‍යා­පන කලා­පයේ පාසල් 14 ක් පමණ වැසී ගොස් ඇත්තේ 2013 වස­රට පෙරය. කළු­තර අධ්‍යා­පන කලා­පයේ පාසල් 9 ක්ද, හොරණ අධ්‍යා­පන කලා­පයේ පාසල් 14 ක්ද වැසී ගොස් ඇත්තේ විවිධ කාල වක­වානු තුළය. ( දත්ත බස්නා­හිර පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වෙනි)

මේ පාසල් වැසී­යාම පිළි­බඳ බස්නා­හිර පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සැල­සුම් අංශය පව­සන්නේ සිසුන් 50 ට අඩු පාසල් පවත්වා ගෙන යාමේදි සම්පත් උප­යෝ­ජ­නය පිළි­බඳ ගැටලු මතු­වෙන හෙයින් ඒ පිළි­බ­ඳව නැව­තත් සිතා බල­න්නට අධ්‍යා­පන බල­ධා­රීන්ට සිදු­වන බවයි. විශේ­ෂ­යෙන් එම පාසල වැසී­මට නොදී ආසන්න පාසල් සමඟ ඒකා­බද්ධ කිරීම කෙරෙහි හෝ යම් වික­ල්ප­ය­කට යාමට නොහැකි වු අව­ස්ථා­ව­කදි මෙවැනි තීර­ණ­ය­කට පිවි­සී­මට සිදු­වන බවයි.

කෙසේ වෙතත් සම අධ්‍යා­පන අවස්ථා දරු­වන්ට උරුම කර දීම මුලික අර­මුණ වන හෙයින් පාස­ලක් වස­න්නට පෙර දෙව­රක් නොව සිය දහ­ස්ව­රක් සිතා බලන හෙයින් මුලින්ම කෙරෙන්නේ ඒ පාසල තාව­කා­ලි­කව වසා දැමී­මකි. ඒ යම් අව­ස්ථා­වක ගැටලු පියවා පාසල යළි සිසු­න්ගෙන් සම්පූර්ණ කළ හැකි යැයි යන අපේ­ක්ෂා­වෙනි. මේ ආකා­ර­යෙන් 2011 වස­රේදි වසා දැමුණු මතු­ගම වල­ල්ලා­විට දොඩ­ම්පා­පි­ටිය ප්‍රාථ­මි­කය 2017 දිත්, 2011 දී වැසුණු මාර­පොළ ප්‍රාථ­මි­කය 2017 දීත් නැවත ආරම්භ වූයේ සිසුන් ගණන සම්පූර්ණ කිරීම නිසාය. ඌරා­ගොඩ කණිෂ්ඨ විදු­හල වසර 14 කට පෙර වසා දමා තිබුණේ සිසුන් නැති වීම නිසාය. නමුත් අවට ගම්මා­න­වල කිසිදු පාස­ලක් නොවූ­යෙන් දෙම­වු­පි­යන්ගේ හා ප්‍රදේ­ශ­වා­සීන්ගේ ඉල්ලිම මත 2016 වස­රේදී සිසුන් 20 කගෙන් යළි ආරම්භ විය. අද සිසුන් 57 දෙනෙකි.

නමුත් පාසල් වැසී­යාම පිළි­බඳ අධ්‍ය­න­යේදි පාසල් වැසී­යා­මට විවිධ හේතු ගණ­නා­වක් බලපා ඇත. අති දුෂ්කර ගම්මානවල සේම දුෂ්කර හුද­කලා ගම්මාන බොහෝ­ම­යක්ම පාසල් වැසී ගොස් ඇත්තේ ප්‍රවා­හන පහ­සු­කම් නිසි පරිදි නොති­බීම නිසා බව කියැ­වෙයි. දුෂ්කර ගම්මා­න­ව­ලට උරුම වූ පාස­ල්ව­ලට නිසි ප්‍රවා­හන පහ­සු­කම් නොති­බීම නිසා කාල­ය­කට පසු මේ පාස­ල්ව­ලට පැමි­ණෙන සිසුන් ප්‍රමා­ණය සිඝ්‍ර­යන් පහත බසියි. අව­සා­න­යයේ ළමුන් අතේ ඇඟිලි ප්‍රමා­ණ­ය­කට සීමා වන නිසා මේ පාසල් කෙසේ හෝ වසා දම­න්නට සිදු වෙයි.

බොහෝ­ම­යක් දුෂ්කර ගම්මාන වල මෙම පහ­සු­කම් නොති­බිමේ ගැට­ලුව නිසා අව­සා­නයේ ගමේ ඉතිරි වන්නේ වැඩි­හිටි පර­ම්ප­රාව පමණි. දරු­වන් කෙසේ හෝ ගමෙන් නග­ර­යට සංක්‍ර­ම­ණය වීම, නග­ර­යෙන් විවාහ විම් හා රැකි­යා­වන් නග­ර­යෙන් සොයා­ගැ­නීම් නිසා ගමේ නව දරු උපත් සිදු වන්නේ අහඹු වශ­යෙනි. මේ නිසා පළමු ශ්‍රේණි­යට සිසුන් ඇතු­ළත් කිරීමේ සිට මේ පාසල් දිනෙන් දින වැසෙ­න්නට පටන් ගනියි. තෙල්දෙ­නිය හස­ලක වැල්ග­හ­වා­ඩිය පාස­ලට මේ ආකා­රයේ හේතු මත කාල­ය­කට පෙර වැසී ගිය පාස­ලකි.

තවත් පැත්ත­කින් ගුරු හිඟය මේ පාස­ල්ව­ලට බලපා ඇති තවත් මූලික කරු­ණක් වි තිබේ. බොහෝ ගුරු­වරු සිය පළමු පත්වීමේ සිටම උත්සාහ කරන්නේ සිසුන් වැඩි පාස­ල­කට හෝ ජන­ප්‍රිය පාස­ල­කට හෝ පහ­සු­ක­ම්ව­ලින් පිරි පාස­ල­කට ඇතුළු වන්න­ටය. මේ නිසා මෙවැනි පාස­ල්ව­ලට අද පැමි­ණෙන ගුරු­ව­රයා හෙට පැමි­ණෙන්නේ නැත. අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශය විසින් හදුන්වා දී ඇති නිර්ණා­ය­ක­යන්ට පට­හැනි ආකා­ර­යෙන් විවිධ පාසල් ආරම්භ කිරීම ද පාසල් වැසී­මට තවත් හේතු­වකි. කිසිදා විභාග ප්‍රති­ඵල පිළි­බඳ යහ­පත් තත්ත්ව­යක් අපේක්ෂා කළ නොහැකි වීම මෙන්ම මෙවැනි පාසල් පව­ත්වා­ගෙන යෑම රජ­යට අති­රේක වැය බරක් හිමි­වී­මද හේතු­වකි.

දුෂ්කර ගම්මාන රැසක් නියෝ­ජ­නය කරන වයඹ පළා­තින්ද මෙවැනි උදා­හ­රණ රාශි­යකි. වයඹ පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ සැල­සුම් අංශය විසින් නිකුත් කළ දත්ත වාර්තා­වන්ට අනුව වයඹ අධ්‍යා­පන කලා­පය තුළ 1990 සිට 2019 වසර දක්වා පාසල් 119 ක් වැසි ගොස් ඇත්තේය. ඒ සිය­ල්ලම වැසි ගොස් ඇති හේතුව ලෙස සඳ­හන් කර ඇත්තේ ප්‍රමා­ණ­වත් සිසුන් පිරි­සක් නොමැකි විම හේතු­වෙනි.

අධ්‍යා­පන කලාප වශ­යෙන් කුලි­යා­පි­ටිය පාසල් 30 ක්ද, නික­වැ­ර­ටිය පාසල් 25 ක්ද, කුරු­ණැ­ගල පාසල් 13 ක්ද, හලා­වත පාසල් 11 ක්ද, පුත්ත­ලම පාසල් 8 ක්ද වශ­යෙනි. එම පළාත් අධ්‍යා­පන කාර්යා­ලය සඳ­හන් කළේ මෙම ගොඩ­නැ­ගිලි මේ වන විට පන්සල්, පල්ලි, සමෘද්ධි, මර­ණා­ධාර සමිති, සංස්කෘ­තික මධ්‍ය­ස්ථාන, ආයු­ර්වේද මධ්‍ය­ස්ථාන මෙන්ම තරුණ සේවා සභා­වන් සඳහා ලබා දී ඇති බවයි. එසේම මේ පළාත තුළ මේ වන විටත් සිසුන් 200 ට අඩු පාසල් 60 ක් පමණ ඇති බවයි. මේ නිසා මෙම අධ්‍යා­පන බල­ධා­රීන්ට සිදුව ඇත්තේ මෙම පාසල්ද වැසෙ­න්නට නොදී රැක ගැනීමේ දැඩි සට­නක් කර­න්න­ටය. ( දත්ත වයඹ පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වෙනි)

අධ්‍යා­පන බල­ධා­රීන් සඳ­හන් කරන අන්ද­මට මේ පාසල් බොහෝ­ම­යක්ම වැසී ගොස් ඇත්තේ සිසුන් නැති වීම නිසාය. අධ්‍යා­පන හා පළාත් අධ්‍යා­පන අමා­ත්‍යාං­ශය විසින් මෙවැනි පාසල් රැක ගන්නට මහත් වෙහෙ­සක් ගන්නේය. ඒ පාසලේ ව්‍යුහය වෙනස් කිරීම, ආසන්න පාස­ල­කට අනු­බද්ධ කිරීම වැනි උප­ක්‍ර­මය.

පාස­ලක් වැසී­මේදි එක් සිසු­ව­කුට හෝ අසා­ධා­ර­ණ­යක් සිදු නොවන ආකා­ර­යෙන් කළ යුතු අතර පිළි­ගත හැකි හේතු මත පාස­ලක් වැසුවේ නම් එම ඉඩමේ භාර­කා­ර­ත්වය හිමි විය යුත්තේ අදාළ පළාතේ ප්‍රාදේ­ශීය ලේක­ම්ටය. ඒ අනුව පාසල අදාළ ප්‍රාදේ­ශීය ලේකම්ට බාර වෙයි. නමුත් යළිත් පාසල විවෘත කිරී­මට සිදු වන්නේ නම් ඒ සඳහා වන පොරොන්දු පත්‍ර­යද මේ බාරදීමට ඇතු­ළත්ය.

මධ්‍යම පළා­තද දැඩි දුෂ්කර ගම් රැසක් නියෝ­ජ­නය කර­න්නේය. එහි අති දුෂ්කර ගම්මාන කිහි­ප­යක් වන ගල මුදුන, උඩ­ගල දෙබොක්ක මෙන්ම මී මුරේ වැනි අති දුෂ්කර පළා­ත්වල කොතෙක් දුෂ්ක­රතා මැද මේ පාසල් පවත්වා ගෙන යන්නේ දැඩි වෙහෙ­සක් දැරීම නිසාය. කෙසේ වෙතත් 2005 සිට 2019 වසර දක්වා මධ්‍යම පළාතේ පාසල් 46 ක් වැසී ගොස් ඇත්තේය. අධ්‍යා­පන කලාප වශ­යෙන් මහ­නු­වර 9 ක්ද, කටු­ග­ස්තොට 6 ක්ද, මාතලේ 7 ක්ද, නාවුල 6 ක්ද, විල්ග­මුව 4 ක්ද, වල­පනේ 4 ක්ද ආදි වශ­යෙනි.

මෙයි­නුත් පාසල් 11 ක් යළි විවෘත කර ඇත්තේය. මධ්‍යම පළා­තේද මේ ආකා­ර­යෙන්ම විවිධ කාල වල පාසල් වැසී ගොස් ඇත්තේ ස්වභා­වික විපත් හේතු­වෙනි. කෙසේ වෙතත් මධ්‍යම පළාත් අධ්‍යා­පන බල­ධා­රින් පව­සන්නේ මේ කිසිදු පාස­ලක් වැසී­මට ඉඩ නුදුන් බවත්, වැළැ­ක්විය නොහැකි ස්වභා­වික හේතුන් මත සිසුන් අඩු වීමෙන් මේ පාසල් ඉබේම් වැසි ගොස් ඇති බවත්ය. නමුත් පාසල් දහස වැඩ සට­හන යටතේ මෙසේ වැසි ගිය පාසල් යළිත් ආරම්භ කර­න්නට හැකි වී ඇත. උදා­හ­ර­ණ­යක් ලෙස වසර 19 වැසී­ගොස් තිබූ කටු­ග­ස්තොට වට­ගොඩ ආදර්ශ ප්‍රාථ­මි­කය, වසර 8 ක් පමණ වැසී ගොස් තිබූ ගම්පළ කඩි­ය­න්ලෙන ප්‍රාථ­මි­කය, වසර 5 ක් පමණ වැසි ගොස් තිබු කිඹු­ලා­ඇළ ප්‍රාථ­මි­කය වසර 5 ක් වැසි ගොස් තිබූ දෙනු­වර අධ්‍යා­පන කලා­ප­යට අයත් හෙක්ටර් කොබ්බැ­ක­ඩුව විදු­හල මේ වන විට නැව­තත් විවෘත කර ඇත්තේ දරු­වන් වෙනු­වෙන් වැසුණු පාසල් යළිත් දරු­වන්ගේ අයි­ති­යට ලබා දිය යුතු නිසා­වෙනි. ( දත්ත මධ්‍යම පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වෙනි)

(ජාතික විග­ණන කාර්යා­ලයේ කාර්ය සාධන විග­ණන අංශය විසින් නිකුත් කළ ‘ ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව සාපේක්ෂ වශ­යෙන් අව­මවූ රජයේ පාස­ල්වල කාර්ය සාධ­නය ‘නම් වූ වාර්තාව පද­නම් කර ගනි­මින් හා පළාත් අධ්‍යා­පන දෙපා­ර්ත­මේන්තු දත්ත වාර්තා­වන්ට අනුව ලිපිය සැක­සුණි)

සේයාරූ -විමල් කරු­ණා­ති­ලක,

මීග­හ­තැන්න සමුහ සෝම­ර­තන පොද්දෙ­නිය,

කොට­දෙ­නි­යාව සමූහ එම්.පී කුමාර

Comments