දහම් පාසල් අධ්‍යා­ප­න­ය වසර 125ක් සපුරයි | සිළුමිණ

දහම් පාසල් අධ්‍යා­ප­න­ය වසර 125ක් සපුරයි

දහම් පාසල් දරුවන්
දහම් පාසල් දරුවන්

ගේ සිතට වැද­ගත් අද­හ­සක් පහළ විය. බෞද්ධ ළම­යින් ඔවුන්ගේ ආගම දිව­යිනේ තිබෙන හැම පන්ස­ල­කම විශේෂ දින­වල නිය­මිත පැය ගණ­නක් උගත යුතුය. ඔවුන්ගේ මවු­පි­යන්ගේ ආග­මෙහි මුලික කරුණු පවා ඔවුන්ට නොඉගැ­න්වු­ව­හොත් ඔවුන් හොඳ බෞද්ධ­යන් වෙතැයි කෙසේ බලා­පො­රොත්තු විය හැකිද?“

එය හෙන්රි ස්ටිල් ඕල්ක­ට්තුමා විසින් ඔහුගේ දින­පොතේ සට­හන් කරන ලද්දකි. ඕල්ක­ට්තුමා විසින් බෞද්ධ පාසල් පිහි­ටුවා ඒවායේ නඩත්තු කට­යුතු සඳහා බෞද්ධ අර­මු­ද­ලට ආධාර සප­ය­මින් ගමින් ගමට දේශනා පව­ත්ව­මින් ගියේය. එසේ යන අත­ර­තුරේ බෞද්ධ හැඩ­ගැ­ස්ම­කින් තොර බාල පර­පුර දුටු ඕල්ක­ට්තුමා විසින් ඔහුගේ සිතට පහළ වූ අද­හ­සක් මේ අයු­රින් සිය දින­පොතේ සට­හන් කළේය. ක්‍රිස්ති­යා­නු­ව­රුන් ඔවුන්ගේ ළම­යින්ට ආගම ඉගැ­න්වීම අත­පසු නොක­රද්දී බෞද්ධයෝ පම­ණක් ඔවුන්ගේ දරු­වන්ට එය කුමක් නිසා අත­පසු කරද්ද? ඕල්ක­ට්තුමා එකල ගම් නිය­ම්ගම් පුරා දේශන පව­ත්ව­මින් යන අතරේ මේ ගැන කල්පනා කළේය. ඔහු තම සිත තුළ පැළ­පැ­දි­යම් වෙමින් තිබූ අද­හස ක්‍රියා­වට නැංවීම සඳහා තෝරා­ගනු ලැබුවේ ඕල්ක­ට්තුමා විසින් මෙර­ටට පැමිණ පළ­මු­ව­රට පන්සිල් සමා­දම් වූ විහා­ර­ස්ථා­න­යයි. ඒ, ගාල්ල වැලි­වත්ත විජ­යා­නන්ද විහා­ර­ස්ථා­න­යයි.

එව­කට ගාල්ලේ පරම විඥා­නාර්ථ සමා­ගමේ ලේකම් ධුර­යට විජ­යා­නන්ද විහා­ර­ස්ථා­නයේ ප්‍රධාන දාය­ක­යකු වූ ධර්ම­සේන ජින­දාස සුබ­සිංහ පත්ව සිටි­යේය. ඕල්ක­ට්තුමා විසින් තම අද­හස ධර්ම­සේන ජින­දාස සුබ­සිං­හට දන්වනු ලැබීය. ජින­දාස සුබ­සිංහ විසින් මේ පිළි­බඳ විහා­රා­ධි­පති අක්මී­මන ධම්මා­රාම හා පරි­වේ­ණා­ධි­පති පයා­ගල සිරි­සු­මන තිස්ස යන හිමි­ව­රුන් සමඟ සාකච්ඡා කළහ.1889 වර්ෂයේ විජ­යා­නන්ද ඉරු­දින දහම් පාසල මුල්ව­රට ආරම්භ කළේය. කෙසේ­වු­වද පරි­වේ­ණා­ධි­පති සිරි­සු­මන තිස්ස හිමි­යන්ගේ අස­නීප වුහ. එප­ම­ණක් නොව දහම් පාසල ඉතා උන­න්දු­වෙන් පව­ත්වා­ගෙන ගිය සුබ­සිං­හට දුම්රිය දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ ලිපි­කාර තන­තු­රක් ලැබ කඩු­ග­න්නාව ප්‍රදේ­ශ­යට යෑමට සිදු විය. මේ නිසා දහම් පාසලේ ඉගැ­න්වීමේ කට­යුතු නතර කිරී­මට සිදු විය. මේ බව ගාල්ලේ ඥණෝ­භාෂ හිමි­යන් විසින් රචිත බොදු පුබු­දුව ග්‍රන්ථයේ සඳ­හන්ව ඇත. සිරි­සු­මන හිමි­යන් අප­වත් වී මාස­ය­කුත් පහ­ළොස් දිනක් ගෙවි යද්දී එව­කට විජ­යා­නන්ද පිරි­වෙනේ ඉගෙ­නුම ලබ­මින් සිටි ඇහැ­ලේ­පොළ ජිනෝ­රස හිමි­යන් දහම් පාසල යළිත් පිහි­ටු­වීම සඳහා ඩී. ජේ සුබ­සිංහ, ජී. සම­ර­කොන්, ඊ.එච් තෙබෙ­රිස් ද සිල්වා යන අය සමඟ සාකච්ඡා කළහ. ජිනෝ­රස හිමි­යන් පිරි­වෙනේ අව­සන් වර්ෂයේ ඉගෙ­නුම ලබ­මින් සිටි­යදී විජ­යා­නන්ද දහම් පාසල මුලින් ආරම්භ කළ අව­දි­යේදී එහි ප්‍රධා­නා­චා­ර්ය­ව­රයා වශ­යෙන් කට­යුතු කළහ. උන්ව­හන්සේ මෙකී දහම් පාසල නැව­තත් ආරම්භ කිරීම සඳහා මුලි­ක­ත්වය ගනු ලැබීය. දහම් පාසලේ ස්ථිර පැවැත්ම සඳහා විජ­යා­නන්ද සභාව නමින් සමි­ති­යක්ද පිහි­ටු­වනු ලැබීය. ඉක්බිති ක්‍රිස්තු වර්ෂ 1895ක් වූ අගෝස්තු මස 03 වැනි ඉරු­දින විජ­යා­නන්ද ඉරිදා බෞද්ධ පාඨ­ශා­ලාව උත්ස­වා­කා­ර­යෙන් යළි ආරම්භ කරනු ලැබීය. පසුව විජ­යා­නන්ද දහ­ම්පා­සලේ මුල්කාල සීමාව අත්හැර දහම් පාසල ආරම්භ කරනු ලැබූ දිනය 1895 අගෝස්තු මස 03 වැනිදා වශ­යෙන් සල­කනු ලැබීය.

ඒ අනුව ගතවූ වසර 125ක කාලය තුළ මෙකී දහ­ම්පා­සල් ඉති­හා­සය තුළ සුවි­ශේෂි වූ සිද්ධීන් සංව­ත්සර වාර්තා­වල සඳ­හන්ව ඇත.1897 වර්ෂයේ පැවති සංව­ත්සර වාර්තාවේ ජය­මං­ගල ගාථා කිය­වීම පිළි­බඳ මේ අයු­රින් සඳ­හන්ව ඇත.

බෞද්ධ­යන්ගේ මංගල අව­ස්ථා­ව­ලදී ඉරිදා පාඨ­ශා­ලාවේ ළමුන් ලවා ජය­මං­ගල ගාථා කිය­වීම මුලින්ම ආරම්භ කරනු ලැබුවේ ජේමිස් එදි­රි­වීර දොස්ත­රය. ජේමිස් මහතා තමන්ගේ විය­ද­මින් ළමුන් අට දෙනෙ­කුට ඒ අව­ස්ථා­වට සුදුසු ඇඳුම් මස්සවා දුන්නා පම­ණක් නොව ළමුන්ට රුපි­යල් 04 බැගින් පරි­ත්‍යාග කළේය. මේ නිසා විජ­යා­නන්ද සභා­වට මහත් ලාභ­යක්ද සිදු විය. එප­ම­ණක් නොව විජ­යා­නන්ද දහම් පාසල ආරම්භ කොට පස්ව­ස­රක් ගත­වී­මෙන් පසු දහම් පාසලේ කළ­ම­ණා­කරු ඩී.ජේ සුභ­සිංහ මහතා විසින් ගාල්ල නග­රයේ තවත් දහම් පාසල් තුනක්ද මාතලේ නග­රයේ දහම් පාස­ලක් ආරම්භ කළ බව ක්‍රි.වර්ෂ 1902 වර්ෂයේ මුද්‍රිත දහම් පාසල් වාර්තාවේ සඳ­හන් වේ. එම වාර්තා­වට අනුව 1901 වසරේ මාගාල්ලේ සුද­ර්මා­රා­මය, මිනු­ව­න්ගොඩ පර­මා­නන්ද විහා­රය, ගල්ව­ඩු­ගොඩ පරම විචි­ත්‍රා­නන්ද විහා­රය යන විහා­ර­ස්ථා­න­වල විහා­රා­ධි­පති හිමි­ව­රුන් සමඟ සාකච්ඡා කොට ඒ විහා­ර­ස්ථා­න­වල දහම් පාසල් ආරම්භ කරනු ලැබීය. මාතලේ විද්‍යා­ව­ර්ධන සමි­තිය සමඟ සාකච්ඡා කොට එහි විද්‍යා­නන්ද නමින් දහම් පාස­ලක් ආරම්භ කරනු ලැබීය.

විජ­යා­නන්ද දහම් පාසලේ දියු­ණුව සඳහා 1895 වර්ෂයේ අගෝස්තු මස 03 වැනි දින ආරම්භ කළ විජ­යා­නන්ද සභාවේ මුල්ම නිල­ධාරි මණ්ඩ­ලය ගැනද සංව­ත්සර වාර්තා­වල සඳ­හන්ව තිබේ. පැවිදි අනු­ශා­සක ලෙස ඇහැ­ලේ­පොල ජිනෝ­රස හිමි­යන්, ගිහි අනු­ශා­සක ලෙස ඩී. ජේ සුබ­සිංහ, සභා­ප­ති­ව­රයා ලෙස එස්. ඒ. ඉසැඩ් සිරි­ව­ර්ධන, ලේකම් ලෙස ජී. සම­ර­කෝන්, උප ලේකම් ලෙස ඊ.එච් තෙබෙ­රිස් සිල්වා සහ භාණ්ඩා­ගා­රික ලෙස සී. පි ජය­සු­න්දර යන පත්ව තිබුණි.

වර්ත­මා­නයේ විජ­යා­නන්ද දහම් පාසලේ සිසු දරු දැරි­යන් 600 දෙනෙකු පමණ අධ්‍යා­ප­නය ලබන අතර ගුරු­වරු ගුරු­ව­රි­යන් 30 දෙනෙකු ස්වෙච්ඡා­වෙන් අධ්‍යා­ප­නය ලබා දෙති. ගුරු­වරු, විවිධ පර්යේ­ෂ­ක­යන්, විශ්ව­වි­ද්‍යාල සිසු සිසු­වි­යන් දහම් පාසල පිළි­බඳ තොර­තුරු ලබා­ගැ­නී­මට මෙකී ස්ථාන­යට පැමි­ණෙති. දහම් පාසලේ ප්‍රධා­නා­චාර්ය ධුරය දරනු ලබන්නේ ශ්‍රාස්ත්‍ර­පති නාකි­යා­දෙ­ණියේ ඤානු­ත්තර හිමි­යින් විසිනි.

අපි පසු­ගිය ඉරු­දින එම දහ­ම්පා­ස­ලට ගොඩ­වැ­දුණු අව­ස්ථාවේ විජ­යා­නන්ද දහම් පාසලේ ප්‍රධා­නා­චාර්ය ශ්‍රාස්ත්‍ර­පති නාකි­යා­දෙ­ණියේ ඤානු­ත්තර හිමියෝ මෙසේ පැව­සූහ.

“ මේ දහම් පාසලේ නමට ගැළ­පෙන විදි­යට ලොකු ගෞර­ව­යක් ලබා දෙන්න අපි කට­යුතු කර­මින් යනවා. වසර 125ක් සම­රන මේ අව­ස්ථාවේ ජාතික මටි­ට­මින් වැද­ගත් මෙවැනි ආය­ත­න­යක් පිළි­බඳ බොහෝ දෙනෙකු වැඩි සැල­කි­ල්ලක් දක්වලා නැති බව කන­ගා­ටු­වෙන් කියන්න ඕන. මේ දහම් පාසල සියලු දහම් පාස­ල්වල මවු දහම් පාසල නිසා මෙයට රජ­යෙන් මෙන්ම පෞද්ග­ලික අංශයේ සහ­යෝ­ගය ලැබිය යුතුයි. නමුත් අපි බලා­පො­රොත්තු වූ අයු­රින් ඒ සහ­යෝ­ගය ලැබුණු බව පෙන්නේ නැහැ. මේ නිසා අපි දහම් පාසල් සංව­ර්ධන සමි­ති­යක් ගොඩ­න­ඟා­ගෙන භෞතික පහ­සු­කම් වැඩි­දි­යුණු කිරී­මට තෙම­හල් ගොඩ­නැ­ඟි­ල්ලක් ඉදි­කි­රී­මට සැල­සුම් කළා. ඒ ගොඩ­නැ­ඟිල්ලේ මහල් දෙකක මේ වන­විට ඉදි­කි­රීම් කට­යුතු අව­සන් කර තිබෙ­නවා. වහ­ලය නිම­කර ගන්න තියෙ­නවා. මේ ගොඩ­නැ­ඟිල්ල ඕල්කට් අනු­ස්ම­රණ ගොඩ­නැ­ඟිල්ල ලෙස නම් කර 125 වැනි සංව­ත්ස­රය අව­ස්ථාවේ විවෘත කිරී­මට සැල­සුම් කොට තිබුණා. රජ­යත් මුල් කාලයේ මේ සඳහා මැදි­හත් වුණා. නමුත් කොරෝනා වසං­ග­තය නිසා රජ­යට මෙන්ම අපි කාටත් එය ක්‍රියා­ත්මක කිරී­මට බැරි­වුණා. මෙකී ගොඩ­නැ­ඟිල්ලේ ඉදි­කි­රීම් කට­යුතු අව­සන් කිරී­මෙන් පසු එහි කොට­සක කෞතු­කා­ගා­ර­යක් ආරම්භ කිරී­මට සැල­සුම් කොට තිබේ. දහ­ම්පා­සල් සංව­ර්ධන කමි­ටුවේ සභා­පති ලාල් රත්නා­යක කීවේ මෙවැනි කථා­වකි.

“දැනට දහම් පාසලේ ඉන්න දරු­වන් සංඛ්‍යාව අනුව ඉඩ­කඩ මදි. ඒ නිසා තමයි තෙම­හල් ගොඩ­නැ­ඟි­ල්ලක් ඉදි­කි­රී­මට සැල­සුම් කළේ. එහි තුන්වැනි මහ­ලයේ වහ­ලය ගසා වැඩ අව­සන් කිරී­මට තියෙ­නවා. අපේ දහම් පාසලේ තියෙන කෞතුක භාණ්ඩ පොත්පත්, ලේඛන, බුද්ධ රූප සංර­ක්ෂ­ණය කර­ගෙන කෞතු­කා­ගා­ර­යක් පිහි­ටු­වී­මට සැල­සු­ම්කොට තියෙ­නවා. දරු­වන් දහ­මින් පෝෂ­ණය කිරීම තමයි අපේ අර­මුණ”

දහම් පාසලේ ගුරු­ව­රි­යක ලෙස සේවය කරන බී. එම් සුජීවා ප්‍රිය­ද­ර්ශනී මෙසේ පැව­සු­වාය.

“දැනට වසර 32ක් තිස්සේ මම දරු­වන්ට දහම් අධ්‍යා­ප­නය ලබා­දෙ­නවා. මමත් ඉගෙන ගත්තේ මෙම දහම් පාස­ලෙන්. අපේ දහම් පාස­ලට වසර 125ක් පිරීම අපි­ටත් විශාල සතු­ටක්. මේ දහම් පාස­ලෙන් ඉගෙන ගත් අය අද සමා­ජයේ උසස් තැන්වල ඉන්නවා. වෛද්‍ය­වරු, නීති­ඥ­යන්, දේශ­පා­ල­ඥ­යන් ඒ අතර ඉන්නවා”.

1895 අගෝස්තු 03 දින දහම් පාසල් දිනය ලෙස රජය විසින් ප්‍රකා­ශ­යට පත්කොට තිබේ. එම දිනය නිමිති කර­ගෙන සෑම වර්ෂ­ය­ක­දීම දිව­යිනේ එක් දිස්ත්‍රි­ක්ක­යක් තෝරා­ගෙන දහම් පාසල් දින සැම­රුම් ජාතික වැඩ­ස­ට­හන හා ජාතික මහෝ­ත්ස­වය පව­ත්වනු ලබයි. මෙවර 125 වැනි දහම් පාසල් දින සැම­රුම් උත්ස­වය පැව­තියේ හම්බ­න්තොට කසා­ගල රජ­මහා විහා­ර­ස්ථා­න­යේ­දීය. බොදු පිළි­වෙත් සුර­කින දැහැමි සමා­ජ­යක් උදෙසා 125 වන දහම් පාසල් දින සැම­රුම් ජාතික මහෝ­ත්ස­වය ශ්‍යාමො­පාලී මහා නිකායේ මල්වතු මහා විහාර පාර්ශ්වයේ රුහුණු මාග­ම්ප­ත්තුව ඇතුළු ගිරු­වා­ගම දොළොස් දහස් රට ප්‍රධාන අධි­ක­රණ සංඝ­නා­යක කසා­ගල රජ­මහා විහා­රා­ධි­පති ශාස්ත්‍ර­පති පූජ්‍ය තල­ම්පෝ­රුවේ ඉන්ද­සි­රි­සු­මන නායක ස්වාමීන් වහන්සේ ඇතුළු මහා­නා­යක ස්වාමීන් වහ­න්සේ­ලාගේ ගෞර­ව­නීය සහ­භා­ගී­ත්ව­යෙන් අග­මැති මහින්ද රාජ­පක්ෂ මහ­තාගේ ප්‍රධා­න­ත්ව­යෙන් පැවැ­ත්විණි.

මෙරට ලිය­ප­දිංචි මුළු දහම් පාසල් සංඛ්‍යාව 11034කි. දහම් පාසල් ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 2 258 382කි. මුළු දහ­ම්පා­සල් ගුරු­භ­ව­තුන් සංඛ්‍යාව 131,948කි. කෙසේ­වු­වද වත්මන් රජය මඟින් දහම් අධ්‍යා­ප­න­යට මෙන්ම දහම් පාසල් ගුරු­ව­රු­න්ටද නිසි තැනක් ලබා දී ඇත්තේ දහම් පාසල් විෂය අධ්‍යා­පන රාජ්‍ය ඇම­ති­ව­ර­යකු යට­තට පත්කි­රී­මෙනි.

Comments