යටි මඩි ගැසූ මෝදර වරා­යේ මහා මග­ඩිය | සිළුමිණ

යටි මඩි ගැසූ මෝදර වරා­යේ මහා මග­ඩිය

ට වටා ඇති මුහු­දින් නිසි ප්‍රයෝ­ජන ගන්නට තව­මත් අප සමත්ව නැත්තේ ඒ සඳහා ක්‍රම­වේද නැතිවා නොවේ. බොහෝ අව­ස්ථා­ව­ලදී ධීවර කට­යුතු සම්බ­න්ධව වග­කීම් බාර ගන්නා අය විසින්ම එහි සංව­ර්ධ­නය අඩාල කිරීම නිසාය.ශ්‍රී ලංකාව වටා ඇති මුහු­දට අම­ත­රව ප්‍රධාන ධීවර වරා­යන් 23ක්ම තිබේ. වර්ග සැත­පුම් 25,332ක් වන මේ පුංචි රටට ප්‍රධාන ධීවර වරා­ය­න්ව­ලට අම­ත­රව කුඩා ධීවර වරා­යන් මෙන්ම බෝට්ටු නැංගු­ර­ම්පො­ළ­වල් රැසක්ද ධීවර කර්මා­න්තය පිණිස ස්ථාපි­තව තිබේ. මේ සියලු ධීවර වරා­යන් හරහා මෙර­ටට අවශ්‍ය සියලු මත්ස්‍ය අස්වැන්න ලබා දිය හැකිය.

රට වටේට ඇති මුහු­දින් විශාල මත්ස්‍ය අස්වැ­න්නක් ලබා ගත හැකිය. ඒ හරහා උප­යා­ගත හැකි ආදා­ය­මද අති­වි­ශා­ලය.

එම ආදා­යම කෙසේ වුවත් පසු­ගිය ‘යහ­පා­ලන‘ රජය බල­යට පත් වී කෙටි කල­කින් ලංකා ධීවර සංස්ථාවේ සේව­ක­යන්ට ස්වේච්ඡා විශ්‍රාම ක්‍රම­යක් හඳුන්වා දුන්නේය. මූලික විය­ද­මක් හෝ නිෂ්පා­දන විය­ද­මක් හෝ නොමැති ලංකා ධීවර සංස්ථාව එත­එම් බංකො­ළොත් තත්ත්ව­යක පැව­තුණි. ධීවර වරාය ඇතුළු ධීවර ක්ෂේත්‍ර­යට මෙත­රම් කණ­කොකා හැඬී­මට හේතු වූ සාධක මොන­වාද යන්න විමසා බැලිය යුතුය.

ධීවර ක්ෂේත්‍ර­යේද ඇති පද­මට යටි මඩි ගැහිලි වාර්තා වී තිබේ. ‘හැංගි හැංගි බැන්ද වෙස්‘ මේ වන විට හෙළිව තිබේ.

මූලික විය­දම් හෝ නිෂ්පා­දන විය­දම් නොමැති ආය­ත­න­යක් රජ­යට විශාල බරක් වූයේ කෙසේද යන්න විමසා බැලී­මේදී හේතු සාධක රැසක් එළි­යට ඇදෙන නමුත් මේ අව­ස්ථා­වේදී සමා­ජයේ වැඩි අව­ධා­න­යක් යොමු වූ එක් සිදු­වී­මක් පම­ණක් ගෙන සලකා බැලීම සුදුසු යැයි අපි සිතමු.

ධීවර වරා­යන්ගේ කඩා වැටී­මට හේතු සාධක වී ඇති කොළඹ නග­රයේ ම ඇති ප්‍රධාන ධීවර වරාය බොහෝ දෙනාගේ ඇස් වස­මින් කුණු කොල්ල­ය­කට විදේ­ශීය සමා­ග­ම­කට බදු දීම නිසයි.

සාමාන්‍ය වංචා­ව­කට වඩා බොහෝ ලෙසින් සලකා බැලිය යුතු වංචා­වක් ලෙස මෙය හඳුන්වා දිය හැක්කේ ඇස් පනා­පි­ටම කළ සොර­ක­මක් නිසයි. වර්ත­මා­නයේ ජංගම දුර­ක­ත­න­යක් රුපි­යල් 3000සිට ඉහළ මිල­කට ගත හැකියි. එහෙත් රුපි­යල් 30කට පමණ අලුත්ම දුර­ක­ත­න­යක් ලබා දෙන්නේ නම් ඒ ගැන කිව හැක්කේ කුමක්ද? මේ සිදු­වී­මද ඒ හා සමා­නය.

ලංකා ධීවර වරාය නීති­ගත සංස්ථාව යටතේ ඇති මෝදර ධීවර වරාය (මුතු­වාල් ධීවර වරාය) බදු දීමට ලංකා ධීවර වරාය නීති­ගත සංස්ථාව විසින් කට­යුතු කර තිබෙන්නේ 2014 වස­රේ­දීය. ඒ සඳහා කිසිදු ආකා­ර­යක විධි­මත් ටෙන්ඩර් පටි­පා­ටි­යක් අනු­ග­ම­නය කර නැත. සමස්ත වරා­යම බදු දී ඇත්තේ රුපි­යල් 125000.00ක මාසික කුලි­ය­කට වීම අප පෙර කී ලෙසින් නව­තම ජංගම දුර­ක­ත­න­යක් රුපි­යල් 30කට ලබා දීමක් හා සමා­නය. මෝදර, මට්ට­ක්කු­ලිය, කාක­දූ­පත ප්‍රදේ­ශ­වල ලෑලි­ව­ලින් ආව­ර­ණය කළ තහඩු සෙවිළි කළ කුඩා කඩ කාම­ර­යක් කුළි­යට ගත්තද මසක කුළිය රුපි­යල් 100,000ක් පමණ වනු ඇත. එම නිසා මේ මහා පරි­මාණ වංචාව නිසා රජ­යට සිදු ව ඇති පාඩුව අති­වි­ශා­ලය.

ලංකා ධීවර වරාය නීති­ගත සංස්ථාව විසින් මෝදර ධීවර වරාය මාසි­කව රුපි­යල් 125000.00කට බදු දී ඇත්තේ SEA GULF UK නම් විදේ­ශීය සමා­ග­ම­ටය.

කොළඹ නාග­රික බල ප්‍රදේ­ශ­යට අයත් අක්කර 1ක් හා පර්චස් 30.56ක් මේ බදු දීමට අයත් වන අතර ඊට අම­ත­රව හෙක්ට­යාර් 1.4කින් යුක්ත වටිනා ජල බේස­මක්ද මේ වරා­යට අයත්ය. බදු දී ඇත්තේ මේ සිය­ල්ලම වීම පුදුම උප­ද­වන සුළුය.

රජය සතු දේප­ළක් බදු දීම සඳහා පැහැ­දිලි නිර්ණා­යක සහිත ක්‍රම­වේ­ද­යක් ඇත. පළ­මුව ඒ සම්බ­න්ධව තක්සේරු වාර්තා­වක් ලබා ගත යුතුය. අනි­වා­ර්යෙන්ම තක්සේ­රු­වට වඩා වැඩි වටි­නා­ක­ම­කට බදු දිය යුතුය. එම තක්සේ­රු­වද රජය පිළි­ගත් ආය­ත­න­ය­කින් ලබා ගත යුතුය. එහෙත් මෙවන් අති­වි­ශාල දේප­ළක් බදු දීමේදී නම් අනි­වා­ර්යෙන්ම තක්සේරු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ තක්සේ­රු­වක් ලබා ගැනී­මද අනි­වා­ර්යය වේ. එසේම බදු දීමට අදා­ළව පිළි­ගත් සමා­ග­ම්ව­ලින් ටෙන්ඩර් කැඳ­විය යුතුය.

එසේම අදාළ බදු ආදා­යම එහි නඩ­ත්තුව, සේවක වැටුප්, හා සංස­න්දය කළ යුතුය. එහෙත් මෝදර ධීවර වරාය බදු දීමේදී මේ කිසිදු නිර්ණා­ය­ක­යක් හෝ ක්‍රම­වේ­ද­යක් අනු­ග­ම­නය කර නොමැත.

2014 වසරේ ඔක්තෝ­බර් මස 30 වැනිදා සිට වසර 25 කාල­ය­කට එවකට ධීවර ඇමැතිව සිටි වෛද්‍ය රාජිත සේනාරත්න විසින් මෙම ධීවර වරාය බදු දී ඇති අතර තවත් වසර 20ක් පමණ ගිය පසු එම මුදලේ වටි­නා­කම කෙත­රම් අව ප්‍රමාණ වනු ඇතිද යන්න ගැන විම­සිය යුතුය.

කිසිදු ආකා­ර­යක ටෙන්ඩර් කැඳ­වී­මක් මේ බදු දීමේදී අනු­ග­ම­නය කර නොමැත. එසේම වසර 25ක කාලය තුළ වෙනත් තෙවන පාර්ශ්ව­ය­කට බදු දිය නොහැකි බවට සඳ­හන් කර නොමැත. එම නිසා මේ අපැ­හැ­දිලි වගන්ති අනුව තුන්වන පාර්ශ්ව­ය­කට එය බදු දීමට හැකිය. එසේම බදු දීමේදී විදේ­ශීය සමා­ග­මට එම වගන්ති වෙනස් කර ගත හැකි ආකා­ර­යට ගිවි­සුම සකස් කර ඇති බවද පෙනී යයි. රජයේ තක්සේ­රුව පසෙක තබා පෞද්ග­ලික තක්සේ­රු­ක­රු­වකු විසින් මේ වරාය තක්සේරු කර ඇත්තේ මිලි­යන 283කටය.

මේ මහා වංචාව ගැන දිගින් දිග­ටම පැමි­ණිලි ලැබීම නිසා විග­ණ­කා­ධි­ප­ති­ව­රයා ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් විග­ණන විම­සු­මක් ලංකා ධීවර වරාය නීති­ගත සංස්ථාවේ සභා­ප­තිට යොමු කර ඇත. ඒ 2015 වසරේ ජූනි මස 18 දින LP/B/CFHC/2014/22 අංකය යට­තේය.

විග­ණ­කා­ධි­ප­තිගේ විග­ණන විම­සුමේ මේ සියලු අක­ට­යු­තු­කම් දූෂණ වංචා­වන් ගැන පැහැ­දි­ලිව සඳ­හන් කර ඇත.

ඒ අනුව මේ බදු­දී­මට අදා­ළව ගැනු­ම්කරු තෝරා­ගත් ආකා­රය ගැන කිසිදු පැහැ­දි­ලි­තා­වක් දැක­ගත නොහැකි බව විග­ණන විම­සුමේ දක්වා ඇත. එසේම අධ්‍යක්ෂ මණ්ඩල අනු­මැ­ති­යක්ද ඒ සඳහා ලබා ගෙන නොමැති බවද විග­ණන විම­සුමේ දක්වා ඇත.

එසේම රජයේ තක්සේ­රු­ක­රු­ව­කු­ගෙන් තක්සේරු වාර්තා­වක් ලබා ගත යුතු නමුත් එවැ­න්නක් ලබා නොගෙන පෞද්ග­ලික තක්සේ­රු­ක­රු­ව­කු­ගෙන් ලබා ගත් ව්‍යාජ වාර්තා­වක් මත මෙම බදු දීම සිදු කර ඇති බවත් විග­ණන විම­සු­මේදී අනා­ව­ර­ණය කර තිබේ. ඒ අනුව 2015 (2016 විය යුතුයි) ජන­වාරි මස 08 වැනිදා තක්සේරු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­වෙන් මෝදර ධීවර වරාය බදු දීමට අදා­ළව තක්සේරු වාර්තා­වක් ඉල්ලා ලංකා ධීවර වරාය නීති­ගත සංස්ථාවේ සභා­ප­ති­ව­රයා ලිපි­යක් යොමු කර ඇත.

2016.02.25 දිනැති අංක CM/CMC/LM/1806 යටතේ තක්සේරු වාර්තා­වක් යොමු කරන මහ කොළඹ (කා.හා) පළාත් තක්සේ­රු­නරු ජී.එස්. විජේ­ව­ර්ධ­න­යන් වරාය රුපි­යල් එක් මිලි­යන හත්සිය දහ­ස­කට (17,00,000.00) එනම් රුපි­යල් ලක්ෂ 17කට මාසි­කව බදු දිය හැකි ලෙසින් තක්සේරු වාර්තා­වක් ඉදි­රි­පත් කර ඇත. එය වරාය බදු දී ඇති රුපි­යල් 125,000.00 මුදල මෙන් 14 ගුණ­ය­කට ආස­න්නය.

පෞද්ග­ලික තක්සේ­රු­ක­රු­ව­කු­ගෙන් ලබා ගත් වරායේ වටි­නා­කම වන මිලි­යන 283 ව්‍යාජ බවත් එහි ආසන්න වටි­නා­කම මිලි­යන 445ක් බවත් හෙළි කර ඇත. එසේම වරාය බදු දීමේදී කළ­ම­නා­කරු ඇතුළු එව­කට සේවය කළ ප්‍රධාන සේව­ක­යන් 8 දෙනාගේ වැටුප් සම්බ­න්ධව කිසිදු අව­ධා­න­යක් යොමු කර නැති අතර ඔවුන්ගේ වාර්ෂික වැටුප් සඳහා පම­ණක් රුපි­යල් 45,26,194.00ත් වැය වන බවත් මෙහිදී හෙළි කර ගෙන ඇත. එහෙත් වරාය බදු දීමෙන් වාර්ෂි­කව හිමි වන්නේ (මාසි­කව 125000.00 X 12 ක්) රුපි­යල් 150,00,000.00ක් පම­ණක්. ඒ අනුව මේ මානව සම්ප­තට ගෙවිය යුතු වැටුප් හා දීමනා නිශ්ක්‍රීය ලෙසින් සලකා ඇති බවත් විග­ණන වාර්තාව මඟින් හෙළි කර ඇත.

වරාය බදු ගත් විදේ­ශීය සමා­ගම විසින් එහි කොන්දේසි එළි පිටම කඩා දැමු­වත් ඒ ගැන කිසිම පිය­ව­රක් ගැනී­මට සංස්ථාව කට­යුතු කර නොති­බී­මද විශාල ගැටලු උප­ද­ව­න්නකි. ගිවි­සු­මට අනුව කිසිදු ගොඩ­නැ­ගි­ල්ලක් කඩා දැමී­මට හැකි­යා­වක් නැත. එහෙත් විශාල ප්‍රමා­ණයේ ගොඩ­නැ­ගිලි දෙකක් මේ සමා­ගම විසින් කඩා ඉවත් කර දමා ඇත.

කෙසේ හෝ වේවා මේ වන විට බළ­ලුන් මල්ලෙන් එළි­යට පැමිණ තිබේ. රාජ්‍ය දේපළ අව­භා­වි­තය සෙල්ල­ම­කට ගත නොහැ­කිය. දැන් නීතිය තදින් ක්‍රියා­ත්මක කළ යුතුය. මෙවන් මහා පරි­මාණ වංචා­වන් ඉදි­රි­යේදී තවත් සිදු වීමට ඉඩ නොදිය යුතුය.

 

ඡායා­රූප - සමන්ත වීර­සිරි

Comments