දැවි­තෙ­ලෙන් නොදැ­වෙන හැටි නොහෙ­ව්වොත් අන­තුරේ | සිළුමිණ

දැවි­තෙ­ලෙන් නොදැ­වෙන හැටි නොහෙ­ව්වොත් අන­තුරේ

 

මුදල් ගෙවා දැවි­තෙල් නමැති කුණු­ගොඩ රට තුළට ගන්නා එකම රට ශ්‍රී ලංකාව බව පසු­ගිය දා පරි­සර අමාත්‍ය මහින්ද අම­ර­වීර පැව­සීය. හෙතෙම මෙලෙස ප්‍රකාශ කර සිටියේ මෙරට තුළ සිදු­වෙ­මින් පව­තින දැවි­තෙල් ජාවා­රම පිළි­බ­ඳව කරුණු අනා­ව­ර­ණය කර­මිනි. මෙරට වරා­යන් වෙත පැමි­ණෙන නැව් මඟින් බැහැර කරන දැවි­තෙල් මඟින් රටට ලැබිය හැකි ඩොලර් ආදා­යම මේ නිසා අපට අහි­මි­වන බව පැවසූ අමා­ත්‍ය­ව­රයා ඒ සඳහා පරි­සර අමා­ත්‍යාං­ශය, මධ්‍යම පරි­සර අධි­කා­රිය සහ සමු­ද්‍රීය පාරි­ස­රික ආර­ක්ෂණ අධි­කා­රිය එක්ව ප්‍රති­ප­ත්ති­මය වැඩ­පි­ළි­වෙ­ළක් කඩි­න­මින් ක්‍රියා­වට නැංවිය යුතු­බව පෙන්වා දුන්නේය. දැනට ගබඩා කර ඇති දැවි­තෙල් පරි­ස­ර­යට බැහැර කරන ආකා­රය පිළි­බ­ඳව විම­ර්ශ­න­යක් සිදු කිරී­මට හා එය නියා­ම­නය කිරී­ම­ටද එහිදී අමා­ත්‍ය­ව­රයා උප­දෙස් දුන්නේය. මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් ඇති නීති යාව­ත්කා­ලීන කිරී­මට හා ඒ සම්බ­න්ධ­යෙන් අවශ්‍ය පිය­වර ගැනී­මට කැබි­නට් පත්‍රි­කා­වක් අමා­ත්‍ය­ව­රයා විසින් මේ වන විටත් යොමු කර තිබේ.

දැවි­තෙල් යනු නැව් යාත්‍රා කිරීමේ දී දහ­න­යෙන් පසුව ඉතිරි වන තෙල්ය. මේවා වෙනම ටැංකි තුළ ගබඩා වේ. ජාත්‍ය­න්තර නීතිය අනුව එක් වරා­යක සිට තවත් වරා­ය­කට නෞකා­වක් ගමන් කරන අත­ර­තුර එලෙස එක­තු­වන දැවි­තෙල් ඊළ­ඟට නැංගු­ර­ම්ලන වරාය විසින් බාර­ගත යුතුය. එහිදී අදාළ නැව් සමා­ගම විසින් එම වරා­යට ඒ සඳහා ගෙවී­මක් කළ යුතුය. උදා­හ­ණ­ය­කින් පැහැ­දිලි කරන්නේ නම් සිංග­ප්පූ­රු­වෙන් පිට­ත්වන නෞකා­වක් තූත්තු­කු­ඩියේ සිට කොළඹ වරා­යට පැමි­ණෙන්නේ නම් එම නෞකාවේ ඇති දැවි­තෙල් බැහැර කිරීමේ වග­කීම අප රට විසින් බාර­ගත යුතුය. දැවි­තෙල් මුළු­ම­නින්ම අප ද්‍රව්‍ය­යකි. මෙම අප­ද්‍රව්‍ය නිසා සිදු­වන පාරි­ස­රික විනා­ශය වළකා ගැනීම සඳහා අදාළ නැවූ සමා­ගම විසින් කිසි­යම් මුද­ලක් අදාළ රටට ගෙවිය යුතු වේ. එය සාමාන්‍ය ජාත්‍ය­න්තර නීතිය වේ. නමුත් දසක තුන හත­රක පමණ කාල­යක සිට මෙරට තුළ මෙම දැවි­තෙල් අප­හ­රණ ක්‍රියා­ව­ලිය සිදු වන්නේ ජාව­ර­මක් ලෙසය.

මෙර­ටට පැමි­ණෙන නැව්ව­ලින් දැවි­තෙල් බා ගැනීම සඳහා මධ්‍යම පරි­සර අධි­කා­රිය විසින් වාර්ෂි­කව බල­පත්‍ර 27ක් නිකුත් කර තිබුණි (මේ වසරේ බල­පත්‍ර 24 ක් ලබාදී ඇත). බල­ප­ත්‍ර­ලා­භීන් විසින් ලබා ගන්නා දැවි­තෙල් නිසි පිරි­ප­හ­දු­ව­කින් පසු ආර­ක්ෂි­තව ප්‍රති­ච­ක්‍රීය­ක­ර­ණය නොකර වෙන්කර ගන්නා විෂ සහිත ජලය ජලා­ශ­ව­ලට එකතු කිරී­මට කට­යුතු කර තිබුණි. කාල­යක සිට මේ පිළි­බ­ඳව පරි­සර අමා­ත්‍යාං­ශ­යට තොර­තුරු ලැබී තිබුණ ද බොහෝ­දෙ­නාගේ මතය වූයේ මේ බල­පත්‍ර නොලැ­බුණු පුද්ග­ල­යන්ගේ බොරු චෝදනා බවය. නමුත් පරි­සර අමාත්‍ය මහින්ද අම­ර­වීර මේ පිළි­බ­ඳව කරුණු සොයා බලා තමන් වෙත වාර්තා­වක් ලබා දෙන ලෙස නිල­ධා­රි­ය­කුට බාර කළේය. එම නිල­ධා­රියා මේ පිළි­බ­ඳව විධි­මත් අධ්‍ය­ය­න­යක් සිදු කර අදාළ වාර්තාව අමා­ත්‍ය­ව­රයා වෙත ලබා දුන්නේය.

එය කියවා බැලූ අමා­ත්‍ය­ව­රයා මෙනිසා විශාල පරි­සර හානි­යක් පම­ණක් නොව මෙරට ජන­තාව රෝගී වන බව ද අව­බෝධ කර ගත්තේය. මෙම ක්‍රියා­ව­ලිය දශක තුන හත­රක කාල­යක සිට විශාල ජාවා­ර­මක් ලෙස පැව­තෙ­මින් මේතාක් පැමිණ ඇති බවද එහිදී අව­බෝධ විය. මේ නිසා අදාළ කාලය තුළ ඩොල­ර්ව­ලින් ලැබී­මට තිබූ විශාල විදේශ විනි­ම­යක් මෙර­ටට අහමි වී ඇති බවද පෙනී ගියේය. මෙම අවි­ධි­මත් ක්‍රියාව හේතු­වෙන් සිදු­වන පාරි­ස­රික හානිය සම්බ­න්ධව පරි­සර අමා­ත්‍යාං­ශයේ දී සාක­ච්ඡා­වක් පැවැ­ත්විනි. ඊට මධ්‍යම පරි­සර අධි­කා­රිය, ඛනිජ තෙල් සංස්ථාව, සමු­ද්‍රීය පාරි­ස­රික ආර­ක්ෂණ අධි­කා­රිය හා දැවි­තෙල් ආශ්‍රිත ව්‍යාපා­ර­යන් හි නිරත පුද්ග­ල­යින් ද සහ­භාගි වූහ. මේ සාක­ච්ඡා­වේදී පෙනී ගියේ මෙම දැවි­තෙල් අප­හ­රණ ක්‍රියා­ව­ලිය සම්පූ­ර්ණ­යෙන්ම අන­ර්ථ­කාරී ලෙස සුදු­වන බවය. එසේම නැව්ව­ලින් බැහැර කෙරෙන මෙම දැවි­තෙල් ආශ්‍රි­තව සිදු කෙරෙන ජාවා­රම නිසා ලංකා ඛනිජ තෙල් නීති­ගත සංස්ථාවේ ආදා­ය­මට ද විශාල බල­පෑ­මක් එල්ල වී ඇති බවය.

මෙරට වරා­යන් වෙත පැමි­ණෙන නැව් මඟින් ඉවත් කෙරෙන දැවි­තෙල් එම නැව්ව­ලට මුදල් ගෙවා ලබා­ගැ­නී­මට මෙම බල­ප­ත්‍ර­ලා­භීන් කට­යුතු කරති. සාමා­න්‍ය­යෙන් සිදු­වන්නේ අදාළ නැව් මඟින් තමන් සේන්දු වන වරා­යට කිසි­යම් ගෙවී­මක් කර දැවි­තෙල් බැහැර කිරී­මය. එහෙත් මෙරට සිදු­වන්නේ මෙහි අනෙක් පැත්තය. පවත්වා ගෙන යනු ලබන ක්‍රම­වේ­දය අනුව මෙම­ඟින් මෙර­ටට කිසිදු ආදා­ය­මක් නොලැ­බෙයි. දැවි­තෙල් ලබා­ගැ­නී­මට මෙම බලපත්‍ර­ලා­භීන් අතර දැඩි තර­ග­කා­රී­ත්ව­යක් නිර්මා­ණය වී ඇති පසු­බි­මක නැව්ව­ලට ඩොලර් ගෙවා ඒවා ලබා ගැනී­මට මොවුන් කට­යුතු කිරීම ඊට හේතු­වයි. මේ නිසා මෙරට විදේශ විනි­මය පිට­තට ඇදී යන තත්ත්ව­යක් නිර්මා­ණය වී තිබේ.

මෙම තර­ග­යට හේතු වී ඇත්තේ ඉන්ධන සහ විවිධ නිෂ්පා­දන සඳහා මෙම දැවි­තෙල් විකි­ණිය හැකි පසු­බි­මක් මෙරට තුළ නිර්මා­ණය වී තිබී­මය. මෙම දැවි­තෙ­ල්ව­ලින් වෙන් කර ගන්නා ඩීසල් වාහන සඳහා අලෙවි කරයි. මෙලෙස ඉන්ධන ලෙස දැවි­තෙල් අලෙවි කරන සමා­ගම් 08ක් පමණ ඇති අතර, මින් සමා­ගම් දෙකක් දැවි­තෙල් ගබඩා කරයි. එම සමා­ගම් දෙකට අයත් ගබඩා දැවි­තෙ­ල්ව­ලින් පිරි ගොස් පව­තින අතර මින් කාන්දු වන දැවි­තෙල් නිසා සිදු­වන පරි­සර හානිය ද ඉහළ ගොස් ඇත.

මීට ප්‍රධාන හේතුව වන්නේ මෙම දැවි­තෙ­ල්ව­ලින් ඉවත් කර­ගන්නා විෂ සහිත ජලය ගංගා ඇළ දොළ වැනි ජල මූලා­ශ්‍ර­යන්ට ඍජු­වම බැහැර කෙරෙන නිසාය. දැවි­තෙල් මඟින් ඉව­ත්වන විෂ සහිත අපි­රි­සිදු ජල ලීට­ර­ය­කින් පිරි­සිදු ජල ලීටර් 10,000ක් දූෂ­ණය වන බව පර්යේ­ෂණ මඟින් සොයා ගෙන තිබේ. මෙම අපි­රි­සිදු ජලය තුළ ආස­නික්, සය­න­යිඩ්, ඊයම් හා කැඩ්මි­යම් වැනි බැර­ලෝහ අඩංගු වේ. මේවා ජල මූලා­ශ්‍ර­ව­ලට මුදා­හැ­රීම නිසා ඒවා පානීය ජල­යට එක්වී­මෙන් වකු­ගඩු දිය­වීම, පිළිකා වැනි මාරා­න්තික රෝග රැස­කට මුහුණ දීමට මෙරට ජන­තා­වට සිදුව ඇති බව රුහුණු විශ්ව­වි­ද්‍යා­ලයේ සාගර විද්‍යා අධ්‍ය­නාං­ශයේ ආචාර්ය ටර්නි ප්‍රදීප් කුමාර පව­සයි. මේනිසා මෙම ව්‍යාපාර නියා­ම­නය කිරී­මට පරි­සර අමා­ත්‍යාං­ශය පිය­වර ගැනීම ප්‍රශං­ස­නීය කට­යු­ත්තක් බව ඔහුගේ අදහසය.

සමු­ද්‍රීය ආර­ක්ෂණ ප්‍රති­ග­හන පහ­සු­කම් පැප­යීමේ දී දැවි­තෙල් කාණ්ඩය සඳහා ලියා­ප­දිංචි වීමට අදාළ සේවා සප­ය­න්නන් විසින් 2007 අංක 07 දරන සමා­ගම් පනත යටතේ සමා­ගම් රෙජි­ස්ට්‍රාර් ජන­රා­ල්ව­රයා විසින් නිකුත් කරනු ලබන සංස්ථා­ගත කිරීමේ සහ­ති­කය, 1979 අංක 51 දරන ශ්‍රී ලංකා වරාය අධි­කා­රිය පනත යටතේ ශ්‍රී ලංකා වරාය අධි­කා­රිය විසින් නිකුත් කරන ලද අදාළ කාණ්ඩය සඳහා වරා­යක් තුළ මෙහෙ­යුම් කට­යුතු සිදු­කි­රීමේ කාර්යය සඳහා ලබා­ගත් බල­ප­ත්‍රය, නැව්ව­ලින් සුන්බුන් එකතු කිරීමේ කාර්යය සඳහා ශ්‍රී ලංකා රේගු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුව විසින් නිකුත් කරන ලද නිෂ්කා­ශන සහ­ති­කය, අන්ත­රා­ය­දා­යක තෙල් අප­ද්‍රව්‍ය එකතු කිරීමේ, ගබඩා කිරීමේ, ප්‍රවා­හ­නය කිරීමේ සහ බැහැර කිරීමේ කාර්ය සඳහා 1980 අංක 47 දරන ජාතික පාරි­ස­රික පනත යටතේ මධ්‍යම පරි­සර අධි­කා­රිය විසින් නිකුත් කරන ලද උප­ලේ­ඛ­න­ගත අප­ද්‍රව්‍ය කළ­ම­නා­ක­රණ බල­ප­ත්‍රය සහ පරි­සර ආර­ක්ෂණ බල­ප­ත්‍රය යන බල­පත්‍ර දෙකම ලබා තිබිය යුතු බව සමු­ද්‍රීය පරි­සර ආර­ක්ෂණ අධි­කා­රියේ නියෝජ්‍ය සාමා­න්‍යා­ධි­කාරී ජගත් මෙන්ඩිස් ගුණ­සේ­කර පව­සයි. මේ සඳහා අව­සර ලබා­දී­මෙන් අන­තු­රුව මෙම සේවය නිසි­යා­කා­ර­යෙන් ඔවුන් අතින් සිදු­ව­න­වාද යන්න ඔවුන් දැවි­තෙල් බවු­ස­ර­ව­ලට පැටවූ මොහොතේ සිට අදාළ පිරි­ප­හදු අංග­ණ­යට යන­තෙක් GPS තාක්ෂ­ණය මඟින් කිසි­යම් නියා­ම­න­ය­කට ලක්කි­රී­මට සමු­ද්‍රීය පරි­සර ආර­ක්ෂණ අධි­කා­රිය කට­යුතු කරන බව හෙතෙම පව­සයි. එසේ වුවත් නිසි නෛතිත රාමු­වක් නොමැති බැවින් අව­සාන වශ­යෙන් මේවා කුමන ආකා­ර­ය­කට පාවිච්චි කර­න්නේද යන්න නියා­මන කිරී­මට තම ආය­ත­නය නොහැකි බව නියෝජ්‍ය සාමා­න්‍යා­ධි­කා­රී­ව­රයා පසයි.

වස­ර­කට ලංකාවේ වරා­යන් වෙත පැමි­ණෙන නැව් ප්‍රමා­ණය 1700 පමණ වේ. මේ නැව්ව­ලින් වස­ර­කට දැවි­තෙල් ටොන් 20000ත් 27000 අතර ප්‍රමා­ණ­යක් අප­හ­ර­ණය කරනු ලබ­නයි. මධ්‍යම පරි­සර අධි­කා­රිය විසින් ලබාදී තිබෙන බල­ප­ත්‍ර­ලා­භී­න්ගෙන් දැවි­තෙල් පිරි­ප­හදු කළ හැකි දාරි­තාව සහිත ආය­තන ඇත්තේ හත­රක් පමණි. ඉතිරි ආය­තන 23ට මේවා පිරි­ප­හදු කිරීමේ කිසිදු හැකි­යා­වක් නැත. මෙම ආය­තන හතරේ පව­තින දාරි­තාව අනුව වස­ර­කට පිරි­ප­හදු කළ හැක්කේ දැවි­තෙල් ටොන් 4800ක් පමණි. මින් වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක් පිරි­ප­හදු කරන්නේ කොළඹ පිහිටි පෞද්ග­ලික පිරි­ප­හදු අංග­ණය මඟිනි. ඉතිරි දැවි­තෙල් ටොන්ව­ලට සිදු­වන්නේ කුමක්ද යන්න හෝ ඊට වග­කි­යන්නේ කවු­රුන්ද යන්න ගැටලු සහ­ග­තය.

පරි­සර අමා­ත්‍ය­ව­රයා විසින් මෙම අමාත්‍ය මණ්ඩල පත්‍රි­කාව ඉදි­රි­පත් කරනු ලබන්නේ මෙවැනි තත්ත්ව­යක් යට­තේය. මේ සම්බ­න්ධව අමාත්‍ය මණ්ඩ­ලය දැනු­ම්වත් කිරී­මෙන් මේ දැවි­තෙල් මඟින් රටට ඩොලර් ආදා­යම් උපයා ගැනී­මට මෙන්ම විධි­මත් විද්‍යා­ත්මක නියා­මන ක්‍රම­වේ­ද­යක් මඟින් පරි­ස­ර­යට සිදු­වන හානිය වැළැ­ක්වී­මට ඉදි­රි­යේදී කට­යුතු කරනු ඇතැයි යන්න අප කාගේ අපේ­ක්ෂා­වය.

Comments