කවි සිළුමිණ | සිළුමිණ

කවි සිළුමිණ

අම්මාගෙ දානෙ දා හැන්දෑවෙ

අව­ර­ගිර සොහොන් බිම හිරු දැවෙයි චිත­ක­යක
කණ කොක්කු සුදු­ව­තින් ඇදෙති ඒ මළ­ග­මට
චිත­ක­යෙන් නැගෙන දුම පැතිර යයි හතර වට
නෙත ගැටෙන හැම දෙය ම සිහි කරයි මව ගැන ම

සුදු­මැලි වූ බැන­ර­යක් කළු අකුරු ඇස් අගින්
කඳුළු කැට වගු­ර­වයි දුක් සුසුම් හා සෙමින්
මග දෙපස වැල් දෙකක එල්ලේය ගොක් රෑන්
සියල්ල ම ගල­වලා විසි කරමි මුල්ල­කට

හද වසා මුදුන් වෙයි දුක් වළා­කුළු ගොඩක්
දෑස් යුග බර­වෙ­මින් වැස්ස­කට අර අඳියි
ගේ තුළට දිව ගොසින් ඇ‍දෙහි පෙර­ලෙමි මුණින්
දැනෙයි මට මව ඉන්නෙ මගේ හද පතුලෙ ම යි

• සිරි­නි­මල් ලක්දු­සිංහ


සඳ­කැන්

හිරු මඩ­ලින් එළිය ලබන්නේ
මුළු ලොව­ටම සිසිල ගෙනෙන්නේ
පෙම් හද­වත් පුබුදු කරන්නේ
අඳුර නිසයි මා බබ­ළන්නේ

පුංචි ළමයි කතා කර­නවා
කිරිත් පැණිත් දෙන්න කිය­නවා
පැණි නැතු­වට කිරි සප­ය­නවා
කිරි දිය­රින් ලොව නහ­ව­නවා

හා පැටි­යකු ගැනයි කියන්නෙ
සක් දෙවිඳු ලු ඇඳල තියෙන්නේ
රොකට් එකෙන් දැන් එහි යන්නේ
හාවකු එහි නැතැයි කියන්නේ

ගල් ගසලා සඳට බුරන්නේ
ඉරෙන් ලැබෙන එළිය නිසයිනේ
අඳුරෙ ඉඳන් කිම ද කරන්නේ
අවිඳු අඳුර දුරු කර­පන්නේ

හිරු වට මහ පොළොව දුව­නවා
සඳට වැසී අඳුරු කර­නවා
එළිය නිසා අඳුර දකි­නවා
අඳුර නිසා එළිය දකි­නවා

සක්වලෙ ලෝක­යක් කියන්නේ
සම­හරු දෙව් ලොවක් දකින්නේ
කළු­ව­ලාව උඩින් පෙනෙන්නේ
මනු ලොව දෙව් ලොවක් කරන්නේ

බන්දුල සේනා­නා­යක


අප්පච්චි

විදුලි මහ සැර වැදෙ­නවා
බුරු­තු­ගල මහ කඳු ඉමේ
කැණි මඬල අද බර වුණා
පොළොව දෙද­රපු වංගියෙ..

ලිග්ගලේ ළඟ සන්හිදේ
කඳුළ වට කර පාමුලේ
මෙරු පැටව් වට කරන් අම්මා
ජප කරයි මහ මන්තරේ...

මුක්කු­වල බර මදි වුණා
පරණ බොල් මැටි මාලිගේ
වී දෙපෑ­ලත් සින්න වෙනවා
තට්ට නානගෙ අත­කොණේ....

අඳුර භාර­ගෙන පළ­ගැ­ටිත් එයි
ඈත දුෂ්කර මණ්ඩි­යෙන්
අනේ ගම්බර දෙය්යනේ
ඇන්න ගියෙ ඇයි දිය­වරේ....

• සංජය ප්‍රිය­ද­ර්ශන


වෙනස

කටු මැටි
දියවී
එබිම හැඩ කළ
මහා මන්දිර,
නිල් අහස
සිඹි­න­යුරු...

සුළං පොදට
ගුරු පාරේ
රූං පෙති
කර­ක­වන
පොඩි උන් හට,
සිනා ගෙනෙයි
සැම­දා­මත්...

• කීර්ති කපු­වත්ත


සතුටු සිනා

දස­කඩ මසක් කුස­තුල මා හොවා­ගෙන
අප­මණ දුකක් මා වෙනු­වෙන් දරා­ගෙන
සිත තුළ බියක් නොතබා පසු නොබා­මින
සුන්දර ලොවක් ඇත දැන් ඔබ දිනා­ගෙන

නිය­ඟ­පිට නියඟ ආවත් මිහි­ම­තට
නොදැ­නෙන ලෙසින් මහ­ස­යු­රට
විඳ­ගෙන දුක වුවත් සතු­ටක් ලෙසට
සෙනෙ­හස පිදුවෙ ඔබ මහ­මෙර ලෙසට

මා වෙනු­වෙන් ඉප­දුණු දරු සෙනෙ­හ­සට‍
ගතේ රුහිරු හැරුණේ රන් කිරි­ව­ලට
සම­නො­මවේ මේ ලොව අන් කිසි­ව­කට
අම්මේ ඔබ මට දුන් සෙනෙ­හ­සට

පැමි­ණිදා පටන් මා ඔබේ කුස තුළට
ඉව­තදා සිතින් අන් සැප මුල්ල­කට
බිහි­වූදා කුසින් ඔබෙ පුතු මේ ලොවට
සතු­ටින් සිනා පෑවේ මා තුරුළු කොට

• ඒ. එම්. අබේ­සිං­හ­බණ්ඩා


රුවල

රුවල ගැන
සැක කළා නම්
ඇර­ඹු­මම නිමා­වක් වේවි
තොටි­ය­නට

• තුෂාරී ජය­සිංහ


පුෂ්පය

හනික නෙලා­ගමි මේ පුෂ්පය
නොප­මාව
බියක් දැනේ මට
අන­තු­රක් වේ යැයි එයට

දනන් නෙත් අදන‍
මල් දමක නිසි තැනෙක‍
පළ­ඳ­න්නට නැතිය රිස්සක්
ගරු කරමි එයට
සෙනෙ­හෙ­ව­න්තව
වේදනා බරි­තව ම දෑතට ගෙන

අද මෙන් පෙරත්
බිය­වු­ණෙමි සැක­යෙන්, කුහු­ලෙන්
විම­සි­ලි­ම­ත්වීමි
පුද කර­න්නට ම සිත් පිය­තාව

පැහැය වියැ­කෙ­න්නට පෙර
සුවඳ මියැ­දෙ­න්නට පෙර
එළැඹි කල නිසි කල
නෙලා­ග­න්නට එ මල
රවී­න්ද්‍ර­නාත් තාගෝ­ර්
(1861 - 1941)

මෙය නොබෙල් සම්මා­න­ලාභී රවී­න්ද්‍ර­නාත් තාගෝ­ර්තුමා (1861 - 1941) විසින් රචිත පැදි පෙළක පරි­ව­ර්ත­න­යයි. ලොව සුම­ධුර
භාෂා­වක් වූ බෙංගල් බසින් සිය
ලේඛන කට­යුතු කළ එතුමා කවි­යෙකු, නාට්‍ය­ක­රු­වෙකු, රච­ක­යෙකු,
දර්ශ­න­වා­දි­යෙකු, සිත්ත­රෙකු මෙන් ම
ප්‍රති­සං­ස්ක­ර­ණ­වා­දි­යෙකු විය. ශාන්ති නිකේ­ත­නය නම් මහා විශ්ව සිප්හල ඇරඹූ එතු­මාගේ නිර්මාණ අතර ගීතාං­ජලී (1910) ගෝරා (1910) The Stream of Life, Dancing woman හා woman's face ආදිය වේ.

• සමන් හේරත්


ඔව­දන

මහ වන මැද
කුසු­මකි නුඹ
මල් ගොමු­වක සුපිපී
සුවඳ විහි­දු­වා­ලන

රන් සම­න­ල­ය­නුත් ඒවි
විෂ බඹරු අත වනාවි
මී මැසි­යන් ගුමු ගුමු ගාවි
නුඹෙන් සුවඳ ලැබ ගන්නට

හිරි පොදය සුන්ද­රයි
ගංව­තුර බිහි­සු­ණුයි
මද පවන පිවි­තු­රුයි
සැඩ සුළඟ බිය­ක­රුයි

පැහැ­යට වඩා සුවඳ වටී
රොන් ගත් පසු මල නොවටී
අත වැනු­මට ගුමු ගුමු­වට මුලාවී
අක­ලට මිලින නොවෙන්
නොරැ­වටී

• ගයාන් නිරෝ­ෂන්


ජීවි­ත­යක සේයා


අතී­තයේ
කුළුණු කණු­වක් සේ මහා
හැදුණු වැඩුණු මා
මේ වයසේ දිරා­පත් වූ
පර­ඬැ­ලක් සේ
සෙලවී සෙලවී
කැඩී කැඩී
කැබැ­ලිති වී යතේ

• නාමෙල් වීර­මුනි


මා කැමති වන මල­ටයි

වන දෙව් ලියගෙ අම පහ­සින් ඔකඳ වන
මද­නල සිසිල ලැබ අත්තක අග පිපුන
අහිං­ස­කව පෙති විදහා සලිත වන
වන මල­ක­ටයි මාගේ හද­වත පිපෙන

දුක­කට අහිං­සක ඇගෙ මත පොපි­යව න
සැප­තට පෙති විදා කාගෙත් සිත් ගන් න
දුක සැප දෙකට අප‘තර පමු­කව ඉන් න‍
වන මල මට හොඳයි මගෙ සිත සන­සන් න

බාහිර ඔපය නැහැ විසි­තුරු කර ගන් නේ
බට­හිර සිරිත් නැහැ ඇය නම් පිළි­ගන් නේ
සුන්දර සොබා­වික බව ඇය රැක ගන් නේ
පෙම්බර හද­ව­තට වන­මල් පිය වන් නේ

දෙඅ­දර විදා මුතු­කැට එළි­යට දෙන් නේ
අම්බර දිලෙන පුන්සඳ මෙන් බබ­ලන් නේ
ගම්වර දහ­ස­කට වැඩි­යෙන් මිල වන් නේ
පෙම්බර වන මලේ ඔබ මගෙ සිත් ගන් නේ

බට­හිර වෙස් ගත්ත නග­රයෙ පිපුන කුසු ම්
පර­දියි වන මලට ගෙන දෙයි නොයෙක් උවම්
හිරු දුටු විටදි වික­සිත වන ලෙසට කුසු ම්
වන මල­කට හද­වතෙ පෙම පහන පුද ම්

• ඒ. කේ. ඩබ්ලිව්. පෙරේරා


වන වදුලෙ පොර­මොලා

රන්දු­නක් එක්ක මං
උඹව හදි ගැහෙ­න්නට‍
රූට­ගෙන ආවෙ නං
හඳු­න්පත කීගාපු
ආදරේ කැක්කු­මෙන්...

කර­දැත්ත ඔය අයිනෙ‍
මැණිකො උඹ ළඟට වී
කැලෑ පොජ්ජේ පුසුඹ‍
විඳ ගත්ත හැටි එදා
හිත් පොජ්ජ ළඟට එයි...

ගල්ලෙ­නෙන් නික්මිලා
පැණි වදත් ළං කරන්
මහ හිමේ තනි වෙන්ඩ
උඹේ උණු­හුම ළඟට
එන්ට මට බැරි වුණා....

හිමේ හිටි වලස් දෙන
මගේ ඇස් උගු­ළලා
හකු පොඩ්ඩ කා දමා
ඉල ඇටත් බිඳ දමා
මං හිමේ බෑවුවා....

අපේ රැහේ උන් ඇවිත්
ගෝන හමෙ බාවලා
මහ ඔයට ගෙනාවා
වෙද ඇත්තො ළඟ මගේ
පණ කෙන්ද ඇදෙ­නවා....

‘පොර­මොලා‘ කියල උඹ
කෑ ගැහුවෙ මං දැකල
හිත් පොජ්ජෙ ඉතිරි වුණු
ආදරේ කැක්කු­මට
කියල මං දන්නවා....

ඒත් දැන් වැඩක් නෑ
රූටන්ඩ වෙන්නෙ නෑ
උඹව හදි ගැහෙ­න්නට
කළු­වරේ කවු­රුදෝ
මගෙ අතින් අඳි­නවා...

• කුමාරි රණ­සිංහ


තීර­ණය

ගමන අව­හිර කරන අටි­යෙන් ‘හූ‘ කීවත් මග රකින කැනැහී
නගන පාදෙක පෙරට ඔස­වමි සැකෙන් දුරුවී සැනහි සැනැහී
දරණ අදි­ටන සුප­රි­සිදු සිත නිසා යයි අව­හි­රය වැනැහී
ගලන වතු­රට ගල් ගැහැ­ව්වත් ගඟ ගලා යයි හිනැහි හිනැහී

රුවන් මැද තඹ කඳන් තැබු­වම එයින් ලොකු වෙන­සකි දැනෙන්නේ
මලෙන් රොන් ගෙන බමන බඹරා නොමැත නටු­වෙන් එය ලබන්නේ
වළං අමු මැටි වළං වල නැත රිදී බඳු­නෙහි හඬ නැගෙන්නේ
සුළං සැර­යට පුළුන් රොද මිස කොහිද ගල් කණු සසල වන්නේ

අවුල් මැද යළි අවුල් ඇද­ගත් කලට නිර­වුල් ගතිය පිටවේ
වවුල් ගති සහ­ජ­යෙන් ඇති­යෙක් රජ වුවද ඔහු දෙපිළ නැටවේ
යවුල් අනිතා විලස කොට්ටෝ­රුවා ඇන්නොත් හොටය මොටවේ
අගල් අත­රෙන් නැගෙන මැඩි­හඬ දවුල් හොරණෑ හඩට යටවේ

කැලයෙ ගස ගෙඩි බරව ඇති අතු­රි­කිලි සම­ඟින් නෙතට සුවදී
හෙළන ලෙස කටු මැදින් යයි අය ගිජු හිතින් කෑද­රව දිවදී
පෙළට එහි යයි වවුල් රෑනද සුවඳ ඉව දැන වෙමින් අවදී
පල නොමැති ගස හතර මං හන්දි­යක තිබු­ණත් ගලක් නොවදී

බැඳුණු හුලු එළි ඇතිව ආලෝ­ක­යක් දෙන්නට විලස නැවතී
කුළුණු ගති නැති කෙනෙක් ලා දළු කරටි අතු ඉති­රි­කිලි දවතී
දරුණු කම හද පිටින් මී පැණි ලුවත් හද ගිනි අඟුරු හොවතී
කැඩුණු බඳු­නක් කොහොම පිළි­යම් කළත් සද­හට කැළල පවතී

මකර කට තුළ ඇතුන් දැමු­වද නොමැත ඉන් අඩ­කුදු පිරෙන්නේ
සයුර එක අහු­ර­කට කෙලෙ­සද රැගෙන ජල කඳ නිම කරන්නේ
තිසර යන්මය කණ කොකුන් නැත කිරෙන් දිය වෙන්කර උරන්නේ
කෙසර සිහ හඬ සිංහ­යන් මිස බැට­ළු­වන් කොහො­මද නඟන්නේ

ගෙවෙයි දැයි නොහැ­ඟෙයි හිමා­ලය දහ­ස්ව­ස­රක් දෙපය මැද්දත්
රැඳෙයි ගිරි­හෙල් තිබුණු තන්හිම යකඩ දම්වැල් දමා ඇද්දත්
දුවයි පෙර­ටම තරුණ සෙබළා තියුණු හී සර පෙළට විද්දත්
කොබෙ­යියා නම් කොබෙ­යි­යා­මය කිරෙන් බැද්දත් තෙලෙන් බැද්දත්

දියෙන් ගින්දර රැගෙන යති අය මුහුණ ඉදි­රිය මල් හිනා­වෙන්
දැවෙන් නට වෙයි නොදැ­නු­ව­ත්වම යටින් උන් ගිනි උල් ගෙනා­වෙන්
මෙවන් මිනි­සුන් අතර ගැව­සෙන අතර සස­රෙහි වේද­නා­වෙන්
කියන්නා ඔය කොහොම කීවත් ඇසිය යුත්තේ කල්ප­නා­වෙන්

• කරු­ණා­රත්න අබේ­සේ­කර

(ප්‍රති­භා­පූර්ණ කවි­යකු, ගී පද රච­ක­යකු මෙන්ම ගුවන් විදුලි වැඩ­ස­ට­හන් සම්පා­ද­ක­ව­ර­යකු වූ කරු­ණා­රත්න අබේ­සේ­ක­ර­යන් වියෝවී ඉකුත් අප්‍රේල් 29 වැනි දිනට වසර 39 පිරිණි. ඔහු විසින් 1964 වස­රේදී ලියන ලද “ක්ෂේම භුමි“ පද්‍ය සංග්‍ර­හයේ එන පැදි පෙළකි මේ.)

 
පිණි බිඳකි ජීවි­තය

නොවේද ජීවිතේ ඔර­ලෝ­සු­වක්
කැර­කිලා කැර­කිලා කාල­යක්
එක පාර ඔහේ නතර වෙන එකක්
වැනි නොවේද එය දම්පාට වල­ල්ලක්
දැක්කම හිත ඇදෙන ලස්ස­නක්...
ඒත් හිටි හැටියෙ නොසි­තාම
බිඳෙන වීදු­රු­වක්...

• ඔමේෂ් ශෙහාන් දහ­නා­යක


ආද­ර­යක මිහිර

වෑහෙයි සුවඳ පැති­රෙයි සුළ­ඟට මුසුව
දෙනු­වන් දිලෙයි නිල්මිණි කැට­යට අසුව
සියු­මැලි දෙතොල් නාමල් පෙති ගෙන මැසුව
සතු­ටකි හිතට පම­ණින් නම ගැන ඇසුව

පව­සයි සයුර හද ආද­ර­යෙහි තරම
බැඳි­යා­වක්ය නොනැ­සෙන සුන්දර බරම
සෙනෙ­හස තමයි දිදු­ලන උරු­මය පරම
සංකේ­ත­යයි ආද­ර­යෙහි තනි කරම

සීමා­වක් නොමැත පෙම්බර හැසි­රීම
අර­මුණ දෙන බවයි උප­රිම සැන­සීම
ආද­ර­යෙන් ම ආද­ර­යට සැළ­කීම
සුදු­සුම බවයි සිත තෙර­පෙන වැට­හීම

නිර­තුරු දරා ඉන්නේ නුහු­ලන බරය
සතු­ටෙනි විඳින්නේ එන හැම කර­ද­රය
නැත කෙනෙ­කු­ගෙන් දැන­ග­න්නට හිරි­හැ­රය
හැම­දෙන මුණ ගැසෙන ලෙන්ගතු පිරි­ව­රය

නෑසෙන ඇසෙන හඬ­කිණි මුමු­ණන ගීත
තුරු­ලට ගනී දග අය දිගු කර දෑත
සුළ­ඟක් සමඟ පැමි­ණෙන සිට දුර ඈත
දෙන උණු­සු­මෙන් නොදැ­නෙයි කිසි­විට සීත

සඳ­රැස් කැරලි පර­දයි හස­රැලි සිරිය
සිති­වි­ලි­ව­ලින් එළි­යට දෙයි ඇති දිරිය
පිළි­වෙ­ළ­ක­ටය හැම කට­යුතු වප සරිය
ඇති­වෙයි දකින මොහො­තක දෙනෙ­තට පිරිය

• කුරු­ඳු­කු­ඹුරේ නන්ද­සිරි


කවිය

සතුට ගැන
ආදරේ ගැන
මලක් ගැන
ළඳක් ගැන...

නොවේ
මිනි­ස්කම
නසා­ලන
රුදුරු වූ මිනි­සු­නට
මිනි­ස්කම කියාදී
ලියා­පන් නුඹෙ
කවිය...

• ගාමිණී චන්ද්‍ර­සේන

Comments